Schildklier en sporten

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Tess
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:34

Schildklier en sporten

Bericht door Tess »

Hallo allemaal! Ten eerste aangenaam kennis te maken, ik ben nieuw op dit forum.

Een korte achtergrond: ik ben Tessa, 26 jaar oud, en slik al zo'n 15 jaar Thyrax ivm CHT. Mijn schildklier is niet goed volgroeid, waardoor de artsen er rond mijn tiende achter zijn gekomen dat deze niet genoeg hormonen kan produceren. Ik had toen nog geen klachten en ben met een kleine dosis Thyrax begonnen. Deze dosis is in de loop der jaren opgebouwd; ik laat regelmatig mijn waarden controleren en indien nodig wordt mijn dosis bijgesteld. Eigenlijk heb ik nooit echte klachten gehad, afgezien van wat vermoeidheid zo nu en dan.

Ik heb een tijdje weinig aan sport gedaan, maar afgelopen jaar ben ik regelmatig gaan sporten. Niet heel intensief, maar ik merkte dat er wat kilo's aan waren gekomen en wilde die er weer af hebben. Het sporten hielp niet echt qua gewicht. Sinds twee maanden speel ik nu rugby en dat is een stuk intensiever (2 trainingen per week en bijna wekelijks een wedstrijd). Met mijn conditie gaat het wel goed, en hoewel ik me echt fitter en slanker voel, ben ik geen gram afgevallen.

Vanmorgen las ik een uitnodiging voor een informatieavond in een ziekenhuis bij mij in de buurt. Daarin stond: 'Aandoeningen van de schildklier kunnen verschillende klachten geven. Een aantal van deze klachten kan invloed hebben op het beoefenen van sport, zoals spierklachten, een veranderde hartslag en een verminderd inspanningsvermogen. Hierdoor moeten veel schildklierpatiënten (tijdelijk) minderen of stoppen met sporten.'. Dat zette me aan het denken: ik heb wel last van mijn benen door het vele hardlopen wat ik niet echt gewend ben -- kan het zijn dat die beenklachten iets te maken hebben met mijn schildklier?

Door het uitblijven van veranderingen op de weegschaal, en door bovenstaand stuk tekst ben ik me het volgende gaan afvragen:

1. Als mijn levensstijl zo verandert, verandert mijn stofwisseling dan ook zodanig dat ik nu mijn waarden extra moet laten checken? Ook al ben ik niet moe of heb ik geen andere klachten?
2. Heeft CHT op enige wijze invloed op mijn spieren, en kan ik daar iets aan doen? Of is de pijn in mijn benen te wijten aan onervarenheid wat betreft lopen/rennen, en heeft dat niets te maken met mijn schildklier, omdat mijn medicatie gewoon goed is afgesteld?

Ik ben een beetje huiverig om naar die informatieavond te gaan. Ik wil zó graag blijven doen wat ik nu doe, en niet horen dat ik maar moet stoppen met deze sport, waar ik helemaal mijn draai in heb gevonden, omdat mijn lijf het niet aan zou kunnen of iets dergelijks. Wat zijn hierin jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklier en sporten

Bericht door laura »

Hallo Tess,

Om met jouw laatste opmerking te beginnen: natuurlijk hoef jij niet te stoppen met sport.
En de uitnodiging is eerder gericht op klachten en niet op mogelijkheden.

Het kan best zijn dat jouw last van je spieren te maken hebben met jouw schildklierbehandeling.
Een pilletje kan niet optimaal de werking van een gezonde schildklier vervangen.
Maar als jij je fit voelt, kom je er vast.

Wat ik ervan weet, wegen spieren zwaarder dan vetweefsel.
Dat zou het kunnen verklaren dat je niet afvalt, maar dat het goed gaat met je conditie en dat je je beter voelt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Tess
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:34

Re: Schildklier en sporten

Bericht door Tess »

Dank je voor je reactie, Suze. Ik ben uiteindelijk niet naar de informatieavond geweest, maar wil nog wel informatie opvragen over wat er die avond is besproken.

Wat ik me verder nog afvraag: is het mogelijk dat mijn dosis Thyrax aangepast moet worden nu ik veel meer sport dan voorheen? Ik voel me fit en ben niet moe, maar het lijkt alsof ik de laatste weken de hele dag door honger heb... Ik ontbijt 's om 7 uur en als ik om 9 uur op mijn werk aankom, ben ik alweer klaar voor nóg een ontbijt, zo lijkt het.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklier en sporten

Bericht door laura »

hoi Tess,

Dat zou ik niet weten of je dosis thyrax aangepast moet worden.
Zo te lezen is dat niet nodig. Je voelt je fit, je bent niet moe en je hebt gezonde trek ;)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie