Vaker ziek dan 'vroeger'

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door annemonique »

Die 'band om mn hoofd' heb ik ook zo'n last van! Bij mij ging het de afgelopen tijd een paar weken erg goed. Vrijwel geen klachten en lekker m'n energie terug! Tot afgelopen weekend, toen ben ik weer eens ingestort. Ontzettend moe, geen fijn gezelschap voor m'n omgeving en constant huilen (om niks). Ik slik ook Euthyrox. Maar ik vraag me af waar dit nu door komt. Qua dosering ben ik al een tijdje stabiel, ik ben laatst gecheckt op andere eventuele ziektes maar die heb ik niet, wat dat betreft ben ik gezond. Ik heb geen reden voor stress. Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik iets te enthousiast en omgegaan met m'n energie omdat ik blij was dat het weer goed ging. Dat ik daar dus toch rekening mee moet houden, ook als het wel goed gaat. En misschien moet ik me afvragen of 40 uur werken niet teveel is.. Zijn er meer die daar ervaring mee hebben?
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door Paulet »

Ik heb 2 jaar Euthyrox geslikt. Het instellen duurde best lang, maar dat was ik op een gegeven moment wel. Ondanks dat, ook dagen dat het inderdaad stukken minder ging, ik noemde dat dan een schildklierdag. Het bleef fluctueren. De laatste tijd kwam zo'n bad day wel stukken minder voor, nog maar sporadisch. Meestal waren dat dan 2,3, dagen en daarna ging het weer. Heel vreemd, ik heb er ook geen verklaring voor.
Zelf hoop ik dat dat ook minder wordt met de Tirosint, maar goed daar heb jij verder niet zoveel aan.
Maar ik herken jouw verhaal dus wel! En ik vind het erg knap dat je er 40 uur bij werkt, moet ik zeggen. Dat zou mij niet gelukt zijn in ieder geval.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door annemonique »

Ja ik vraag me dus af of ik daar idd aan moet wennen dat het soms even 2/3 dagen 'mis' gaat of dat dat wellicht komt doordat ik die 40 uur per week gewoon eigenlijk niet aan kan en daarom om de zoveel weken instort. Het idee van een dag minder werken speelt wel vaak door m'n hoofd, maar zolang het gaat wil ik dat eigenlijk niet.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door pga »

Ik werk part time,deed ik al,maar anders zou ik het ook niet trekken.
Als ik een paar dagen gewerkt heb ,dip ik ook weer flink ,het lijkt wel los te staan van de hoeveelheid verzet werk.
Van de zomer bouwde ik mijn Euthyrox af van 100 naar 50 wegens vele klachten ,FT4 15 TSH 10,wonderlijk genoeg was mijn FT3 nog normaal,heb 2 maanden rondgefietst in de polder voordat ik inklapte op een FT4 van 12,4 en een TSH van 12.Toen was ik ook wel echt ''out''Vreemd genoeg viel het direct samen met het instorten van het weer....Daarna op Tirosint.
Nu laatst wat laag op mijn Tirosint ,had een TSH van 6 en een FT 4 van 14,4 ,op advies van mijn huisarts wat laag gedoseerd geweest.
Ook nu weer dip.
Weer snel opgehoogd ,maar dip nog snel ,nog steeds behoefte om dutje te doen in de avond.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door annemonique »

Mag ik vragen wat jullie leeftijd is? En werkten jullie voor de schildklierklachten wel fulltime? Ik heb er ook aan gedacht of het aan de winter lag inderdaad dat ik zoveel last heb gehad, maar nu we richting voorjaar gaan zou het dan toch eigenlijk beter moeten gaan. Ik heb al een tijdje geen bloed geprikt, dus weet niet hoe mn waarden er nu uit zien. Kan ik binnenkort wel weer eens doen. Ik val eigenlijk vrijwel standaard 's avonds op de bank in slaap, al is het maar een kwartier of halfuurtje. Niet dat ik me daarna veel beter voel overigens.. De afgelopen weken had ik daar echter geen 'last' van. Toen kon ik bij wijze van spreken na een dag werken én overwerken én 1,5 uur kickboksen nog een rondje gaan rennen (niet dat ik dat gedaan heb maar ik had genoeg energie). Ik blijf altijd maar zoeken naar waar zo'n dip nu weer vandaan komt en of ik het (deels) kan voorkomen..
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door pga »

Ben 55, er is geen peil op te trekken soms.
De keren dat ik me het best voelde ,waren altijd de keren dat ik oplaadde met med bij hoge TSH's .
Toen ik een TSH van 100plus had ,knapte ik heel aardig op zonder al te slaperig te zijn.TSH was 30 toen en dalende.Voelde me toen helemaal het mannetje.
TSH van 10 van de zomer ,beetje te relaxed maar niet onprettig.
TSH onder de 4,5 geeft gek genoeg vaak problemen bij mij ,weet ook niet waarom.
Heb soms wat vage klachten die niet samenhangen met de dosis.
Gewrichtsklachten bijv.(krakende schouder) en wat hangerig.
Ben eens wat op onderzoek uitgegaan ,en blijkt dat nachtschades(tomaten /paprika's) niet bijzonder goed zijn itt wat ik dacht.Inderdaad was het zo dat ik me de laatste tijd nogal te buiten ging aan paprika's/tomaten en mijn gewrichtsklachten recht evenredig mee toenamen.
https://www.bewegenzonderpijn.com/nacht ... n-artrose/
https://paleoleap.com/nightshades/
https://health.clevelandclinic.org/2014 ... itis-pain/
http://www.greenmedinfo.com/blog/link-b ... flammation
Dus nachtschades (op piepers na, want te lekker )eruit en binnen 2 dagen flink minder klachten.
Maar wonderlijk genoeg knalde mijn conditie ook mee omhoog ,opeens behoefte aan fietstochten a 20 km(ondanks de TSH van 6 en een magere FT4 van 14,4), ging 3 dagen achtereen prima ,toen klapte ik in.Med opgeladen ,maar blijf toch wat vermoeid.
Gek genoeg heb ik altijd problemen met ophogen van de med ,krijg dan extrasystolen(vooral met Euthyrox) en andere klachten terwijl mijn TSH dan bijv nog 4,5 is.Dat is nu ook minder,reageer ook stabieler op de med lijkt het...
Lijkt toch ook iets mee te spelen op resorptieniveau door die nachtschades(leaky gut ,zie de links onderaan)?
Gek genoeg voel ik me bij hogere doseringen ,waar ik voorheen hyperig van werd me nu wat meer richting hypoachtig.Alsof er nu minder wordt opgenomen...
Wat verder zoeken laat zien dat er ook een verband is met autoimmuniteit.
http://hypothyroidmom.com/leaky-gut-the ... yroiditis/
https://www.thepaleomom.com/the-whys-be ... -protocol/
http://www.webmd.com/digestive-disorder ... syndrome#1
Laatst gewijzigd door pga op 17 mar 2017, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door laura »

hoi pga,

Waarom zou je alles geloven van die commerciële websites?
Hun enige doel is spullen verkopen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door pga »

Niet allemaal ,zit ook een ziekenhuissite tussen.
Zulke onzin schrijven ze niet hoor,hier een Nederlandse
http://www.praktijk-advance.nl/leaky-gut-syndroom.html
Ik beredeneer vanuit het resultaat.
Voor het eerst in 13 maanden sinds diagnose verdraag ik 137 mcg zonder klachten,112 was het max haalbare maar dan had ik een TSH van 4,5 of wat hoger.Heb het al zo'n 5-6 geprobeerd om de noodzakelijk 125-137 mcg binnen te krijgen zowel met euthyrox als Tirosint,het lukte niet .Nu opeens wel en ,nog belachelijk snel ook ,in 4 weken tijd van 100-112-125 naar 137 mcg,tot op heden geen enkele grote klacht,behoudens de moeheid.Heel vreemd.
Moet eerdaags weer lab prikken ,ben benieuwd.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door Paulet »

Ik zie inderdaad maar 1 link die eindigt met een concrete pot pillen in de verkoop.
De wortels, bloemkool, bonen etc. moet je toch echt zelf gaan halen in een of andere winkel.
De info zal vast niet compleet uit de lucht gegrepen zijn.
Bedankt voor de links!
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vaker ziek dan 'vroeger'

Bericht door Paulet »

En om nog even ergens anders op te reageren, ik ben 50 en heb al 13 jaar Hashimoto.
Mijn eigen conclusie is dat ik dit mezelf heb toegebracht door stelselmatige uitputting van mijn lijf. Een combi van stress, hard werken en slechte voeding. Weet ik 100% zeker. Als je hier maar lang genoeg mee doorgaat, dan trekt je lichaam keihard aan de bel.
Ik heb nog 6 jaar zo'n 60 uur in de week gewerkt met Hashimoto en de Thyrax uit het oude bruine potje. Dat ging, maar om de zoveel weken ging ik ook onderuit (griep).
In 2010 heb ik een flinke burn-out gehad. En sindsdien werk ik niet meer, maar ik zal in de nabije toekomst wel weer aan de bak moeten met het een of ander.
Met de Thyrax in blisters had ik nooit kunnen werken (kreeg 15 bijwerkingen) en met de Euthyrox het eerste jaar zeker ook nog niet.
Ik heb er ook nu voor gekozen om te switchen naar Tirosint omdat ik nog niet werk. Anders was ik er niet aan begonnen. Heb nu alle tijd en rust, op zich erg fijn.
Wat jij zegt, Pga, herken ik ook. Het is alsof je lichaam moet wennen aan een dosering. Alsof je later wel meer aan kunt. Ik vloog meteen door het plafond met 100 mcg Tirosint. Maar wie weet kom ik daar na een aantal maanden toch wel in de buurt.
Ook heb ik ervaren dat het exacte finetunen nog weken/maanden na 'goede waardes' in beslag kunnen nemen. En dat je conditie in die tijd zeer kan fluctueren. Klinkt mij niet vreemd in de oren in ieder geval, fietstochten en daarna weer instorten.
Als ik jou was, A, zou ik maar weer 's laten prikken! Dan weet je weer wat meer.
En als jij om de zoveel weken instort, dan gaat het full-time werken toch eigenlijk niet (goed genoeg)?
Ik weet uit ervaring dat je dit erg lang kan volhouden, maar neem jezelf in acht :) je hebt maar 1 lichaam, zorg er goed voor!
Plaats reactie