Steeds zieker worden met Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bloem17
Berichten: 278
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Hi, ik heb de laatste 6 weken op 3/4 tablet gezeten. Ik ga nu naar de 25.

Florence
Berichten: 898
Lid geworden op: 28 jun 2017, 18:14

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Florence »

Succes Bloem.

Groet,
Flo

Kiek
Berichten: 5042
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

Hallo Bloem,

Het lijkt me een ramp om met een onbetrouwbare De Quervain-schildklier opgezadeld te zitten.
Alsof ie ieder moment z'n eigen gang kan gaan, om er vervolgens weer mee op te houden.
Dan is het wel heel erg prettig eindelijk een endo te hebben, die serieus met je schildklierervaring aan het werk gaat.

Je set point-gebied staat onveranderd op 14.2 pmol/l met een TSH van 0.88 mU/l.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Bloem17Juni2020.jpg
Bloem17Juni2020.jpg (40.93 KiB) 594 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Bloem17
Berichten: 278
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Thanks Kiek,

Ik denk dat ik nu “ alleen” maar de testschade heb van de Quervain. Dit is wat mijn schildklier nu doet en hoop dat met medicatie te kunnen aanvullen. Mijn gevoel zegt dat het anders werkt dan bij Hashimoto.
Jammere is dat de endo’s het ook niet weten en dus uitproberen is.

Blijf wel mooi op/ in de curve. Dat geeft me toch wat hoop. Ik ga langzaam door met rustig benaderen.

Ik ga volgende week na 7 jaar niet kunnen weer proberen te werken. Wel een hele andere richting op. Van verpleegkundige naar verkooopmedwerkster.
Rustig aan opbouwen en kijken wat ik aan kan.

Bloem17
Berichten: 278
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Goede morgen,

Ik zit nu 3 weken op de 25 thyrax. Voelde me de eerste week energieker worden, wilde weer van alles, beetje onrust.
Ben 2 weken geleden na 7 jaar weer wat aan werk gaan doen. Moet zeggen dat het zwaar was/ is en ben denk ik wel even een grens overgegaan.

Nu ben ik vreselijk beroerd, misselijk , weer sinds lange tijd wat spanning in mijn buik, meer hoofdpijn, nog slechter slapen. Heb het gevoel wat hyper te zijn. Zijn klachten die ik lang niet gehad heb.

Ik lees net het draadje van ( ben haar naam even kwijt maar gaat over quervain). Daarin lees ik en het is al eerder bij mij ook aangegeven dat 25 ip niks doet en dat dat gebruikt wordt om te finetunen.
Zou het zo kunnen zijn dat je bij restschade bij quervain alleen wat moet finetunen ?
Met mijn laatste waarde (3 weken terug) zat mijn t4 zo goed als op mijn setpoint waarde. Zou het dan nu met de laatste verhoging kunnen zijn dat ik toch wat ben gaan hyperen?

Bah...voel me weer even zo beroerd. En dat is echt lang geleden.

Gebruikersavatar
Miss E
Berichten: 829
Lid geworden op: 18 jul 2017, 19:06

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Miss E »

Tuurlijk doet die 25mcg wel wat als je schildklier zelf dingen doet.

Het probleem is alleen dat je nooit weet wat je schildklier doet dus nooit weet wat je moet aanvullen met dat tabletje.
Ik weet niet of je perse wilt prikken voor een checkup of je idd over een bepaald ft4 punt heen bent.
Maar ik zou als ik jou was een kwartje eraf halen.
Zo ben ik ook bezig en kom ik steeds dichter bij de 50 in de buurt.

Je lichaam geeft aan dat 25 teveel is, dus dan een stapje terug met de aanvulling.
Als elke dag 18.75 eerder als te weinig voelde,
kan je misschien 3 om 4 slikken.
4 dagen 18.75 en 3 dagen 25 mcg.
Of een andere om en om variant.
Ik zat op een gegeven moment op verschillen van 6.25 per week of per 2 weken. En ja, dat maakte verschil!

Finetunen met 25mcg tegelijk is onzin. Die stappen zijn veel te groot voor je lijf.

Bloem17
Berichten: 278
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Thanks,
Ik ga voor het gevoel maandag even laten prikken. Dat geeft dan geen goed beeld omdat ik dan pas 4 welen slik.
Ik ga nu ook op mijn gevoel af en ga een stapje terug.
En dan maar weer rustig aankijken.

Gebruikersavatar
Miss E
Berichten: 829
Lid geworden op: 18 jul 2017, 19:06

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Miss E »

Mijn ervaring is, als je prikt met hyper klachten kan je dat wel aan de ft4 zien.

Laatste keer voelde ik me licht hyper, prikte ik nuchter en zat ik stipt op setpoint met de ft4
Na het slikken van medicatie had ik er dus overheen gegaan. En kloppen de klachten ook.


Good luck!!

Bloem17
Berichten: 278
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Goede middag,

We zijn weer een stuk verder. Het gaat wel aardig met me. Ik heb me sinds die tijd meer Laten prikken maar naar mijn klachten proberen te kijken.
Ben nog wel steeds regelmatig erg moe, ben in de avond echt gesloopt maar het is te doen op deze manier.
Laatst een week op vakantie geweest en was de eerste vakantie sinds jaren dat ik weer eens echt heb kunnen genieten en niet slechter thuis kwam dan dat ik er naar toe ging.

Ik werk nu ong 20uur in de week in een winkel. Moet zeggen dat ik het heel leuk maar ook heel zwaar vind. Ik ga terug naar 15uur zodat ik voor thuis hopelijk wat meer energie over ga houden.

Ik slik nu zo goed als niks. Moet zeggen dat ik het zo nu en dan ook wel eens vergeet...of bijna vergeet.
Heb laatst geprobeerd iets op te hogen maar dat beviel niet. Ben nu terug naar 2 x 3/4 tabletje en de rest 1/2.Het is eigenlijk te verwaarlozen en denk dat ik in de toekomst ook nog wel ga stoppen maar nu nog even niet.

Linrose
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi
Wat houd je tegen te stoppen nu? Ik had ook Quirvain eind 2017 en ben nu ruim een halfjaar gestopt met levo.
Het heeft wel even geduurd maar voel me beter dan ooit. Het leek of mijn lijf even gereset moest worden. Was je al een keer gestopt? En hoe lang geleden ben je gestart met levo?
Gr Lin

Plaats reactie