Steeds zieker worden met Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Georgieswereld »

Bloem17 schreef: 24 okt 2020, 06:30 Ho, ik ben eerder 9 maanden gestopt. Werd toen langzaam weer wat hypo. Was toen weer zo extreem moe en hoeld vocht vast. Had toen het gevoel weer iets nodig te hebben.

Ik zal vast wel weer een stoppen maar ga op mijn gevoel af. Ik had toenhet idee dat het wel wat deed. De tijd zal het leren.
Hi Bloem, na hoeveel tijd had je geprobeerd te stoppen?
Ik ben ruim 1 jaar na de ontsteking nog aan het instellen op levo..
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Hi,

Ik ben ondertussen de tel een beetje kwijt. De eerste keer dat ik stopte was binnen het jaar.
De 2 de keer dat ik stopte ( ging afbouwen ) was na ong 3 jaar maar ik voelde me alles behalve goed met de medicatie.

Ik ben ong een jaar geleden weer begonnen met iets te gaan slikken. Mijn tsh ging daarmee wel wat naar beneden.
Ik zit probeer nu weer ietsje op te hogen.
Ik zit nu op elke dag 1/2 en om de 2 dagen 1/4 extra.
Zo goed als niks dus.
Mijn tsh zit rond de 3 en Ft4 rond de 12.

Ik blijf wel wat kwakkelen, heb nu zelfs het gevoel dat ik de ophoging voel, heb weer even een paar mindere dagen.
Ik heb nog veel restklachten of overgangsklachten maar heb me afgelopen jaar beter gevoeld dan de jaren daarvoor.
Werk ook weer een aantal uur per week.
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Georgieswereld »

Bloem17 schreef: 08 jan 2021, 18:42 Hi,

Ik ben ondertussen de tel een beetje kwijt. De eerste keer dat ik stopte was binnen het jaar.
De 2 de keer dat ik stopte ( ging afbouwen ) was na ong 3 jaar maar ik voelde me alles behalve goed met de medicatie.

Ik ben ong een jaar geleden weer begonnen met iets te gaan slikken. Mijn tsh ging daarmee wel wat naar beneden.
Ik zit probeer nu weer ietsje op te hogen.
Ik zit nu op elke dag 1/2 en om de 2 dagen 1/4 extra.
Zo goed als niks dus.
Mijn tsh zit rond de 3 en Ft4 rond de 12.

Ik blijf wel wat kwakkelen, heb nu zelfs het gevoel dat ik de ophoging voel, heb weer even een paar mindere dagen.
Ik heb nog veel restklachten of overgangsklachten maar heb me afgelopen jaar beter gevoeld dan de jaren daarvoor.
Werk ook weer een aantal uur per week.
Wat gek is dat toch dat je je niet goed voelt op medicatie terwijl je waarden neem ik aan wel verbeteren daarmee? Of voel je je wel beter met een lager TSH? Heb je je antistoffen ook laten testen? Ik heb gelezen dat het 5 jaar kan duren voordat die weg zijn.
Ik had een klein beetje hoop dat ik op een gegeven moment zou kunnen stoppen met de medicatie, maar momenteel - meer dan een jaar na ontsteking - ben ik weer een beetje opgehoogd.
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Het is en blijft een raar gebeuren.ik voelde me met med op een gegeven moment vreselijk hyper terwijl mijn waarden dat niet aangaven.
Ben toen op geleide van klachten gaan afbouwen samen met de endo. Die had verwacht dat ik vreselijke hypo waarden zou krijgen.

Mijn anti tpo is nooit hoger geweest dan 251 en is ook maar kort verhoogd geweest.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Goede morgen,

Weer eens even een berichtje van mij. Afgelopen jaar is het langzaam aan steeds beter met mij gegaan.
Schildklierwaarden bleven rond de 3 (TSH) en rond de 13/14 (ft4). Bij gebruik van 1/2 thyrax. Omdat aardig goed ging durfde ik daar niet mee te stoppen.

Ik bleef vnl erg veel klachten houden van pijnlijk lichaam en in de avond echt kapot zijn. En daarnaast veel klachtjes die overgnags gerelateerd zouden kunnen zijn. Om te kijken of er nog wat winst te behalen viel ben ik naar een overgangsconsulent en gynaecoloog gegaán. Zij hebben mij bioidentieke hormonen voor geschreven ; pompje oestrogeen en 1 tablet progesteron voor de nacht.
Dit ging in eerste instantie een stukje beter, ik sliep eindelijk weer wat beter en leek wat meer energie te hebben.

Nu na een week of 6 gebruikt te hebben word ik misselijk, sta ik weer aan als ik wakker word, weer wat onrustig. Gewoon niet lekker.
Voelt weer aan alsof ik wat hyperig ben.

Pfpfp vraag me nu echt af waar ik aan begonnen ben en of die 1/2 thyrax me nu net over dat randje gooit.
Bah voel me weer even ellendig.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Kiek »

Je bedoelt 12.50 µg?
Dat doet inderdaad niets opbouwerigs.
Gerimpel zonder opbouw.
Het geeft een paar uur na het slikken een mini-dalinkje van TSH, zonder zichtbare stijging van FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Hi Kiek,

Dus eigenlijk zou er in het laten controleren van mijn schildklierwaarden dan geen verschil moeten zijn tussen wel of niet slikken?
Als ik het op hetzelfde tijdstip laat prikken zonder medicatie ?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Kiek »

Inderdaad, 12.5 µg levothyroxine doet niets substantieels in een pool van ca. 1000 µg.

Je weet dat je een 24-uurs ritme hebt in de bevoorrading van je schildklierhormonen door de reactie/activiteit van je TSH op je schildklier. Dat is gericht op instandhouding van het juiste niveau van FT3 op het juiste moment op de juiste plaats.

Het bevoorradingsniveau beweegt zich omhoog en omlaag.
Omhoog gaat makkelijk en het niveau omlaag gaat altijd in hetzelfde tempo volgens je eigen FT4-halfwaardetijd.
Dat verschilt ook weer per individu, zoals je begrijpt.
Je hebt gemiddeld een voorraad van ca. 1000 µg T4.
Je begrijpt dat 12.5 µg in die grote pool een nauwelijks waarneembare rimpel is.
Probeer die rimpel eens te onderscheiden van die andere rimpels...

Dan kom je tot de konklusie dat er nauwelijks afwijkingen zullen zijn in de metingen.
En dan moet je ook nog een goed lab hebben die op het juiste moment zo'n rimpel kan waarnemen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Ik ga een weekendje naar Texel en daarna ga laten prikken.

De laatste keer dat ik een paar keer overgeslagen had was er een aardig verschil te zien maar dat kan ook andere oorzaken hebben gehad.
Ik zal de uitslagen dan weer delen.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Hi,

Daar ben ik weer. Ik heb me laten prikken...
Tsh 4,5 en ft4 14.1
Ik heb de dagen daarvoor niks ingenomen. Heb jammer genoeg niet opgeschreven wanneer ik echt gestopt ben maar had zeker een week niks geslikt.

Tsh is dus wat hoger dan voorheen maar t4 blijft hetzelfde.

Ik ben de thyrax niet opnieuw gaan opstarten. Ga even aankijken hoe het zonder gaat.
Plaats reactie