Steeds zieker worden met Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Hi Kiek,

Mijn gevoel zegt dat ik wat te hoog zit. Denk dat ik de laaste ophoginkjes wat te enthousiast gedaan heb.
Met het set point in mijn hoofd. Ik ging ( misschien een beetje dom) uit van een nuchter set point.

Ik voel me net over het randje geduwd.
Denk dat ik bij 1.92 en en 13.4 even langer had moeten blijven zitten. Gevoel zegt me dat ik te snel wilde. Ik ben bij deze waarden iets omhoog gegaan en 4 weken later begonnen de klachten. Vnl druk hoofd en hoofdpijn.
Maar nu maar even afwachten of de uitslagen van vandaag wat duidelijkheid geven.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Moge....
En daar zijn we weer.

Ik heb de uitslagen van gisteren alweer gekregen.
Ik heb ( door omstandigeheden ) ong 1,5 uur later katen prikkn dan normaaal, wel zonder medicatie.
Mijn uitslagen zijn nu 1.36. en 12.7
Vorige waren bij de huisarts 1.56. en 11.9.
Eer zit bijna 1.5 week tussen. In deze week heb ik 2 x medicatie overgeslagen en ben ik terug gegaan naar mijn oude dosering.


ik voel me er niet goed bij. Blijf me niet relaxt voelen zowel in lijf als hoofd.

Zet alles even onder elkaar van de afglopen periode. Maakt het voor mezelf ook duidlijker.
9/10. 4.37 11.8. Op 63/77
27/11 4.44. 13.8. Op 75
9/1 1.92. 13.4. Op 75/88
28/22 1.56. 11.9.

Ik voede me met 1.92 en 13.4 vrij goed, ben toen omhoog gegaan naar 88/88/75. Na 4 weken begonnen de klachten met extreme hoofdpijn en meer oplopende spanning.

Ga nu even nadenken wat ik ga doen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

Hallo Bloem,

Je hebt een curve waarvan de vorm verklapt dat je gevoelig bent voor de kleinste dosisverhogingen of -verlagingen.
Daartussen blijft het priegelen met eens in de zoveel weken een aanpassing, omdat er geen kleinere doses bestaan.

Je set point van FT4 was tegen de 14 (exact 13.97), en nu 13.87 pmol/l.
En de TSH was tegen de 1 (exact 0.96), en nu 0.87 mU/l.

Dus weer een heel klein aanpassinkje, omlaag of omhoog, dat weet jij het best.

Succes!
Kiek

PS: Toeval wil dat ik vrijwel dezelfde vorm curve heb, met vrijwel exact hetzelfde set point.
En herkenbare steeds terugkerende priegeldosisaanpassinkjes.
Bijlagen
Bloem17Maart-II 2019.jpg
Bloem17Maart-II 2019.jpg (41.08 KiB) 675 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Thanks kiek,

Ik denk dat ik eerst omlaag moet. Ik ben weer zo paniekerig. Ik voel me echt zoals ik me een lange tijd niet gevoeld heb. Dit is vreselijk ! En dan niet zo snel weer veranderen. Langere tijd op een doering blijven zitten.

Ik denk even terug te gaan naar 75/88 en dat proberen vol te houden.

Ik vind mijn t4 zo achter blijven. Mijn tsh reageert wel.

Hoop me snel weer wat beter te voelen.

Vraag me wel een beetje af of tirosint voor mij dan wel het beste middel is?
Laatst gewijzigd door Bloem17 op 19 mar 2019, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

Het zou zo goed zijn als er een "sustained release-"levothyroxinepil zou bestaan.
Dan zou de T4 verdeeld over de dag in het bloed opgenomen worden....
Dromen...

PS: 75/88 vind ik een heel groot verschil om dat om en om te slikken.
Neem dan de helft van 75, en een halve van 88. Dan zit je zo ongeveer continu op 81.5 µg.
Tirosint: het tegenovergestelde van 'sustained release'!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Vraag me dan dus af of tirosint voor mij het juiste middel dan is.

Je heb alleen verschil in 13.
Of ik moet ze doormidden doen. Maar officieel mag dat niet.

Denk dat ook de reden is waarom ik doorgegaan ben met ophogen. Wilde het liefst naar dezelfde dagdosering,
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

De bioequivalentie rapporten van Tirosint laten een relatief snelle opname zien van de T4.
Dat wil je juist voorkomen.
Het is de reden dat ik niet op Tirosint ben overgestapt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Bah...ik zit er even doorheen.

Heb alles even in een duidlijke mail naar de endocrinoloog gestuurd en gevraagd om een belafspraak.
Misschien moet ik toch maar overstappen.
Vind dat erg eng.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

Als je zo gevoelig bent voor stijgingen van levothyroxine, dan zorg je dat je niet zulke steile T4-hellingen veroorzaakt na het slikken.
Laat je niet beïnvloeden door de modieuze markt die dicteert dat Tirosint de heilige graal is.

Laatst las ik dat ze sinds kort ook vloeibare Tirosint vermarkten.
Nog steilere hellingen! En nog minder precisie.
Brrr, 'k moet er niet aan denken!
Ik ben blij dat er een keuze is binnen de soorten levothyroxines.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

hoe meer ik er vandaag over nadenk hoe meer ik ervan overtuigd ben dat ik geen keus heb.
Als ik nu kijk hoe snel mijn lichaam over de rand kukkelt

Ga alles even laten bezinken....en al het advies is van harte welkom.
Plaats reactie