Steeds zieker worden met Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Hi Kiek,

Thanks voor je reactie!

Is altijd even fijn.

Denk dat het weer er bij mij ( en iedereen) ook wel flink inhakt.

Ik heb net 30 km gefietst( wel electrisch) maar dat had ik een tijdje terug echt nog niet gekund.
Vind het proces wel erg zwaar maar moet niet vergeten waar ik vandaan kom....
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Hi ,
Daar ben ik weer even.

Ik heb 7 weken na mijn ophoging ( om en om 63 en 75 tirosint) mijn bloed weer eens laten prikken ook omdat ik me zo ontzettend moe en pijnlijk voelde.
Was net wel terug van een weekje Kreta waar ik (te) veel gedaan heb maar al jaren niet meer gedacht dat ooit weer eens te kunnen.

Ik sta nu alleen voor een nieuw raadsel
Doordat mijn endo met zwangerschapsverloft is heb ik het eerst bij de huisarts laten prikken.
Tsh 4.37. En ft4 11.8 ( deze gebruik ik altijd bij mijn setpoint bep)

Omdat de endo alleen waarden wil vergelijken uit hezlefde lab 4 dagen later laten prikken in de vu
Tsh 2.1. En ft4 14.6

Beide heb ik op dezelfde tijd en zonder med laten prikken. En meestal verschilt net lab niet veel.

Het enigste verschil wat ik me bedenk is dat ik de dag voor de huisarts 63 heb geslikt en voor de vu 75.
Zou dat het verschil kunnen maken ????

Ik ben nu in ieder geval wat gaan ophogen naar elke dag 75. Kijken wat dat me brengt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

Hallo Bloem,

Je huisartsenwaarden heb ik aangevuld met je FT4/TSH 11.8/4.37.
Het set point wijzigt niet: FT4 14.12 pmol/l (was 14.13)- TSH 1.22 mU/l (was 1.22).

Nee, dat je een paar dagen later totaal andere waarden hebt in het huisartsenlab wordt niet veroorzaakt door een eenmalige verhoging van 12.5 µg op de dag voorafgaand aan je labbezoek aan het VU.
Vooral die halvering van de TSH is raar.
De TSH's verschillen per lab niet zo heftig als de FT4 soms tekeer kan gaan.

Je waarden van FT4 verdienen inderdaad een verhoging van je levothyroxine!

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Bloem17Okt2018.jpg
Bloem17Okt2018.jpg (40.78 KiB) 1368 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Mooi om te zien dat ik met de waarden van de huisarts mooi in de curve blijf maar snap geen reed van de uitslag van het zh. Waarom die dan 4 dagen daarna zo anders is.

Maar niet te lang over nadenken ...
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Teun »

Bloem goed uitgangspunt, niets van aan trekken, hou je aan de waardes van de huisarts. Mogelijk is de apparatuur anders en geeft het andere uitslagen. Dus blijf bij je eigen gevoel.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Goede morgen,
Ik ben na 6,5 week op 75 tirosint weer gaan prikken. Voelde me 4 weken redelijk maar voelde me weer afglijden de laatste 2 weken.

Tsh nu 4 41 en t4 13.8
Verleden keer 4.37 en 11.8.
Schiet dus niet echt op.

Ga maar weer een stapje omhoog. Jammer van tirosint is dat er geen 6 bestaat en 13 meteen een grote stap is.
Ik durf de 13 niet aan omdat ik vaak heftig reageer.

Mijn t4 is wel aardig richting setpoint maar de tsh blijft nog achter.
Denk dat ik nu om en om ga slikken. 75 om 88
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Kiek »

Ook een goede morgen, Bloem.
Misschien is dagelijks een halve 13 µg erbij, met een mesje doorsnijden, een alternatief?
Je set point is vrijwel niet gewijzigd: FT4 was 14.1 is nu 14.2 pmol/l - TSH was 1.2 is nu 1.2 mU/l.
Bijlagen
Bloem17Nov2018.jpg
Bloem17Nov2018.jpg (40.39 KiB) 984 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Mijn dank is weer groot Kiek !

Is toch altijd even fijn om te zien...

Heb ook gedacht om hem doot te snijden maar heb heel snel last van maag. Nu al en weet dat ik ze eerder doorgesneden heb en toen ook veel klachten had.

Hoop dat er eens een vebetering komt in mijn waarden. Lijf heeft het zwaar maar ik kan wel alwee zoveel meer dan een jaar geleden. Dus we hebben hoop op vooruitgang !
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Teun »

Hallo Bloem, als doorsnijden geen optie is zou dan om de dag 13 erbij een idee kunnen zijn? Ik gebruik van de euthyrox ook de ene dag 112 en de Ndere dag 125 mcg. Je zult toch iets moeten verhogen zo te zien.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden

Bericht door Bloem17 »

Hi Teun, moet zeker nog omhoog.
Ga om de dag 13 erbij doen.
Plaats reactie