Thyrax gebruik en overgang

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Heleen »

handig hoor, ik heb gisteren met de huisarts gebeld, blijkt die van mij met vakantie te zijn. Ik heb toen een vervangende assistente gesproken. Ze gaf aan dat ik maar met een gynaecoloog moest bespreken. Ik kon vandaag langs komen en hij gaf aan na het aanhoren van mijn verhaal dat het meeste klachten toch wel meer bij schildklier past. Hij heeft wel livial meegegeven, hij vond het wel raadzaam om hiermee tijdelijk op te starten. Het is een tablet met oestrogeen, of wel ik krijg wat meer vrouwelijke hormonen naar binnen.
Ik ben vanmiddag ook maar gelijk bloed wezen prikken, zodat ik dinsdag de uitslag kan op halen bij de huisarts.

Maar goed, nu weet ik wel hoe het is om hyper te zijn..pffff...dat mag van mij echt wel weer weg! je wordt er wel moe van!
Duyck
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2013, 22:37

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Duyck »

Hè Heleen, wat naar voor je. Ik heb met een hele blauwe erbij gemerkt dat ik erg last van hartkloppingen kreeg. Kan het zijn dat deze ophoging misschien iets te veel voor je was in één keer? Ik ben terug gegaan naar een halve blauwe erbij en als daarmee 6 weken voorbij zijn, dan weer bloed prikken en eventueel daarna dat andere halfje er ook bij. TSH moet bij mij tussen 01, en 1,0 uitkomen weet ik inmiddels. FT4 zal dan ergens rond de 20 liggen, tenminste dat zijn de cijfers die ik van anderen hoor. Hoe je het ook wendt of keert, het goed ingesteld raken is naar mijn idee echt een kwestie van geduld. Elke nieuwe dosering moet je minstens 6 weken slikken om weer te kunnen laten bloedprikken.
Ik moet 30 oktober bloedprikken om half negen 's ochtends. Ik neem dan geen thyrax in voordat ik daar naar toe ga. Daardoor zal de tsh waarschijnlijk iets hoger liggen en de vrije T4 lager. Daardoor kan ik hopelijk het andere halfje er ook bij doen.
Ik hou je op de hoogte en wens jou sterkte. Wees in ieder geval lief voor jezelf. Lekker uitgebreid in bad gaan of in bed met een mooi boek; gewoon lieve dingen doen voor jezelf.
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Heleen »

ik weet wel dat ik eind augustus een halfje er bij gaan doen, omdat de waardes van TSH 2.3 was en TF 12.
Ik slik nu 1 witte en een blauwe.

maar het vervelende is dat ik doodmoe bent, en de fut er uit is...en aan de andere kant is de drang groot om dingen die "moeten" gebeuren..dus relativeren is erg lastig...
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Heleen »

vanmorgen de bloeduitslagen binnen gekregen.

TSH 0.89
TF 4 14

niet echt geweldig, past niet bij mij. de TSH is te laag, ik voel me het prettigste bij 2.0-2.5
afgelopen zondag ben ik begonnen met een halve blauwe minder te slikken. Ik werd knetter van mijzelf.

vrijdag even contact op nemen met de huisarts. even ruggespraak. Ze weet er al van dat ik een halve blauwe minder ben gaan slikken.

ben echt moe, veel pijn in mijn lijf en het stormt in mijn lijf...hopelijk gaat het over een paar weken wat beter...
Duyck
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2013, 22:37

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Duyck »

@Heleen. Het is even geleden dat ik hier was, maar ik ben wel benieuwd hoe het met je gaat momenteel. Ik heb inmiddels de thyrax opgehoogd naar 2 x een witte, dus 0,200. Ik voel me daar over het algemeen aardig goed bij. Mijn hoofd functioneert weer goed, maar de zweet aanvallen zijn beslist niet afgenomen. Toch ga ik binnenkort weer met de huisarts aan de slag om te kijken of er toch nog iets veranderd moet worden want mijn tsh zit nu op 0.07 en dat is wel erg laag. Ft4 was 19,6. Huisarts vond tsh te laag maar ik wilde het toch even doorzetten om te zien hoe ik me zou voelen. Prima dus, op enkel puntjes na. Ook cholesterol en bloeddruk zijn naar beneden. Nog niet goed, maar wel lager in ieder geval.
Omdat jij ook erg in de knoei zat met allerlei waardes waar je niet prettig bij voelde, ben ik benieuwd hoe het dus nu met je gaat.
Groetjes,
Duyck
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Jenny »

Hee Duyck,

Mijn internist vindt zo'n TSH niet te laag. Volgens hem is te laag wanneer er twee nullen achter de komma staan. Mijne is nu 0,02. Hij benadrukt altijd dat het gaat om het welbevinden van de patiënt. "je weet niet of je 80 of 90 wordt", zegt hij altijd. "Maar je kunt wel bepalen hoe je dat wordt", is zijn mening. Natuurlijk moet je niet teveel slikken als je daarmee andere problemen (hart, botten) kun krijgen, maar ook dàn is het een afweging van jouzelf wat je wilt. Goed voelen of niet met minder risico's, waarvan je niet weet of je die ook echt krijgt.....
Laatst gewijzigd door Jenny op 30 apr 2014, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Duyck
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2013, 22:37

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Duyck »

Hi Jenny,
Kom net bij de huisarts vandaan en we hebben besloten om toch een testje te doen met iets terug te gaan in gebruik dus in totaal 0,1875 per dag. Om deze hoeveelheid te bereiken ga ik nu een combinatie van thyrax en euthyrox slikken, want ik ben allergisch voor de kleurstof in de blauwe thyrax. HA vermoed dat ik iets te hoog zit nu en dat dat het transpireren en hoge bloeddruk verklaart. We gaan het weer proberen gedurende 6 tot 8 weken en dan weer bloedprikken. Op zijn Zwols gezegd KWW (kiek'n wat 't wurt).
Was wel bijzonder om bij de apotheek nu mee te maken dat ik geen euthyrox kon krijgen maar enkel de merkloze tabletten. De apotheker vertelde dat als hij wel euthyrox geeft in plaats van het merkloze pilletje, hij het prijsverschil moet betalen. Heb er verder geen discussie over gevoerd en zelf de euthyrox betaald.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door laura »

hoi Duyck,

Je zou dit eens kunnen lezen: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... eilig.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Thyrax gebruik en overgang

Bericht door Jenny »

Dag plaatsgenoot ;)

Ik zou nooit twee verschillende schildklierhormoon samen gaan slikken, de een werkt net even wat anders dan de ander.
Euthyrox wordt door de meesten het beste verdragen en er zijn verschillende doseringen mogelijk.
Wanneer jou arts dit heeft voorgeschreven behoor je dat ook te krijgen. Er is op dit forum een item aan gewijd.

Ik heb hetzelfde meegemaakt bij apotheek Diezerpoort. Eerst beweerde ze dat het precies hetzelfde was, daarna dat het niet leverbaar was. Ik heb een hele discussie met de apotheker gevoerd per mail. Ik besloot het nieuwe merkloze niet te gaan slikken, want ik heb er veel voor gedaan om mij goed te voelen. Wel was ik natuurlijk mijn recept aan hen kwijt, maar via mijn internist heb ik een nieuwe naar mijn huisadres laten sturen. Daar stond op "niet substitueren" en met dat recept in de hand moest de apotheker mij gelijk geven. Het staat nu in de computer bij hen.

Zoek het item nog eens op, want er zijn echt artikelen waar in staat dat je zomaar geen ander merk mag hebben. Dan gaan je waarden schommelen en moet je nog vaker bloedprikken.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Plaats reactie