Zo niet mijzelf voelen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zo niet mijzelf voelen

Bericht door Kiek »

Waar een meter in Frankrijk een meter in Nederland is, dankzij de internationale standaardisatie, geldt dit blijkbaar niet voor pmol/l bij de FT4.
Dat schijnt nogal erg ingewikkeld te zijn als je het goed wilt doen.
Daarom heeft het ene lab andere normaalwaarden dan het andere lab.
En daarom heb ook jij in het ene lab andere FT4 waarden dan in het andere lab.
Bij het ene lab is 10 abnormaal, en bij het andere lab valt het nog ruim binnen de 'normale' referentiewaarden.

De samenhang tussen de FT4 en de TSH is natuurlijk fysiologisch bepaald.
Deze fysiologie is de basis van de berekeningen van de relatie van FT4 met TSH.
En niet andersom.

Laboratoria hebben ook maar een beperkt budget om meetapparatuur te kopen.
En de ene meetapparatuur-fabriek is de andere niet.
Zo krijg je al op verschillende niveaus meerdere uitslagen.
Hele goedkope machientjes nemen het niet zo nauw met de waarde voor de FT4.

Normaal gesproken zou je bij een lage FT4 b.v. een FT4 van 11 pmol/l, een TSH van ongeveer 9 pmol/l kunnen hebben.
Het probleem hier is dat het niet alleen puur vrije T4-tjes zijn, maar er zitten ook wat gebonden T4-stofjes in.
De ernst van deze vervuiling lijkt nu afhankelijk van het soort apparatuur.

Zo zou je een FT4 van 15 pmol/l binnen kunnen krijgen met een TSH van 8 mU/l.
Terwijl de FT4 in werkelijkheid bijvoorbeeld 11 pmol/l bedraagt. De rest is gebonden vervuiling.
Dit soort gekke dingen lijken steeds meer voor te komen.
Hoe moderner/nieuwer de apparatuur hoe slordiger de meting.
Zo is het voor te stellen dat behandelaars geneigd zijn om levothyroxine-gebruikers af te stemmen op alleen TSH.
Dit is natuurlijk niet acceptabel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiki55
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 okt 2016, 21:31

Re: Zo niet mijzelf voelen

Bericht door Kiki55 »

Vandaag de bloeduitslagen ontvangen:

Tsh 4.69 referentiewaarden 0.30 - 4.20
Ft4 11.5 12.0- 24.0
T3 4.1 4.4- 6.7
Anti tpo 258 <34

Voor as vrijdag staat er een afpraak bij de huisarts.

Groet, Kiki 55
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zo niet mijzelf voelen

Bericht door Kiek »

Hallo Kiki,

Waaraan ik nog denk is de tijd van prikken.
Hoe laat zijn jouw waarden bepaald?

Je moet weten dat bij mensen met een goede schildklier de FT4 's ochtends op het maximum zit.
En ongeveer de tweede helft van de middag op het minimum.

Heb je je waarden altijd 's ochtends vroeg laten bepalen, dan zullen je waarden in de middag mogelijk nog lager zijn.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiki55
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 okt 2016, 21:31

Re: Zo niet mijzelf voelen

Bericht door Kiki55 »

Hallo Kiek,

Ik heb altijd ' s ochtends rond acht uur laten prikken. Dus dat kan verschil maken. De waarde van T3 maakt niet uit over de dag?

De uitslag van de anti tpo van 285 is positief heb ik ergens gelezen maar valt aan de ene kant nog mee. Moet ik nu aan een ontsteking denken, viraal of autoimmuun?


Groeten Kiki
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zo niet mijzelf voelen

Bericht door Kiek »

Hallo Kiki,

Het feit dat je 's ochtends zulke lage FT4-waarden hebt, betekent dat ze 's middags nóg lager zijn.
Je TSH is niet zo hoog als je zou verwachten bij jouw FT4-waarden en de lab-referentiewaarden.
Dat is wel apart.

Je anti-TPO is gewoon positief.
Ik weet niet of dat nu per definitie zegt dat je een Hashimoto zou hebben, of een virale hypothyreoïdie.
Of een ander soort.
In de boeken staat dat bij een typische Hashimoto een anti-TPO van honderden tot in duizenden past.
Maar op het forum zie je Hashimoto's met zelfs negatieve anti-TPO.

In ons Hashimoto-gezin had er eentje een anti-TPO van 780, en de ander 1700.
De kinderen die later een hypothyreoïdie ontwikkelden, hadden daar voorafgaand al een anti-TPO van 650 resp. >1000 (max. van dat lab), toen nog met normale waarden van FT4 en TSH. Pas 7 jaar later steeg hun TSH vrijwel gelijktijdig.

Over de reacties over de dag en de nacht van T3, zonder gebruik van levothyroxine en/of Cytomel, weet ik niet zoveel.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiki55
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 okt 2016, 21:31

Re: Zo niet mijzelf voelen

Bericht door Kiki55 »

Vandaag bij de huisarts geweest nav de labuitslagen. Het is Hashimoto volgens de huisarts.

Ik heb de tsh waardes nog aangekaart, dat deze relatief laag zijn tov de Ft4 en gevraagd of het probleem misschien in de hypofyse zit. Dat was niet het geval omdat ik antistoffen heb. Eind januari controle lab om te kijken wat de euthyrox 0, 25 gedaan heeft.

Kiek, ik wil je bedanken voor alle reactie's, dat heb ik bijzonder gewaardeerd!

Ik wens je en een ieder van het forum, fijne Kerstdagen toe en een zorgeloos schildklier jaar!

Groet, Kiki.

( PS. Kiek, wat is jouw gezin bezocht door Hashimoto. Ik hoop dat het met allen goed gaat.)
Kiki55
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 okt 2016, 21:31

Re: Zo niet mijzelf voelen

Bericht door Kiki55 »

Inmiddels een tweetal maanden verder met gebruik van euthyrox.

Ik zal de uitslagen voor het gemak nog even opschrijven:

Referentie waarde lab:
TSH 0.30 -4.20
Ft4 12 - 24
Ft3 4.4- 6.7

datum: 3-10-2016: TSH 4.63
FT4 12.3

11-11-2016 TSH 4.19
Ft4 11.8

09-12-2016 TSH 4.91
FT 10.3
Start Euthyrox 25
15-12-2016 TSH 4.69
Ft4 11.5
Ft3 4.1
Anti tpo positief

12-01-2017 TSH 3.70
Ft4 13.8
Ophoging Euthyrox naar 50

20-02-2017 TSH 2.94
Ft4 14.9

Dit voor wat betreft de bloeduitslagen. Hoe ik me voel? Bet hier niet er dan voor het gebruik van Euthyrox maar nog lang niet de oude. De moeheid kan ineens weer zo toeslaan, haaruitval dat blijft helaas maar doorgaan en verder merk ik aan mijn stemmingswisselingen dat ik nog weinig kan hebben. Klachten van gewrichten / spierpijnen gaat op en neer.

Wat ik merk na de ophoging van de euthyrox: last van duizelingen en hoofdpijn, 's nachts wakker worden van de warmte, soms hartkloppingen / overslag
Mijn vraag : gaat het ophogen te snel? Is dit al teveel aan hormoon, het lijkt me niet gezien de klachten die ik nog ervaar.

Een vraag aan Kiek: zou er al een setpoint berekening gedaan kunnen worden met het aantal waarden die ik heb? Zo ja, zou je die misschien voor mij willen maken? Ik zou je heel dankbaar zijn. Een beetje een leidraad weten waar naar toe gewerkt kan worden

Bij voorbaat dank!
Groet, Kiki
Plaats reactie