Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Graag advies

Bericht door Leah0710 »

Goedenavond allemaal,

Sinds Oktober ben ik bekend met Hypothyreoïde.
Mijn waarden waren en zijn als volgt:
12-10:
Tsh 11,1
T4 6,7
Antistoffen 861

28-11:
Tsh 7,8
T4 7,2

Ik ben begonnen met 0,75mg levothyroxine. Na 1,5 week ben ik daarmee gedaald naar 0,25mg omdat ik er z"n hoofdpijn van kreeg en ik moest er erg van overgeven. Sinds 28-11 slik ik 0,50 mg. De tweede week van Januari moet ik weer te bloedprikken. Zoals jullie zien zijn mijn waardes wel in een positieve vorm veranderd.
Maar Ik ben nog steeds heel erg vermoeid en ik heb dagen dat de hele dag niks van mijn doen en laten terrecht komt. Ik voel me dan erg depri en zie veel dingen negatief. Ook maak ik soms nachten van 10-11 uur maar ik word evengoed nog gewoon moe wakker. & dat terwijl ik nog maar 23 ben.. erg demotiverend. Ook merk ik sinds ik Levotyroxine slik dat ik soms krampen heb op mijn linkerborst? Dit verdwijnd dan wel weer na een aantal seconde.. Om het kort samen te vatten: ik voel me er gewoon niet beter op en door.
Mijn vraag aan jullie is:
- Moet ik geduld hebben? Is het logisch dat ik me nog zo voel of had ik al verbetering moeten merken?
- Slikken jullie nog vitamine's erbij?

& hebben jullie nog andere tips voor me? Ik ben veel aan het zoeken op het internet over hypothyreoïde en Hashimoto. Maar vind het erg fijn om soms hier eens mijn vragen te kunnen stellen :D

Ik hoor t graag van jullie terug!

Groetjes,
Leah
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Graag advies

Bericht door Patricia31 »

Je zegt het zelf al.......geduld is in deze een hele schone zaak.
Je waardes zijn verbeterd maar nog steeds niet goed.
Wanneer je nu wat meerdere waardes hebt dan kan Kiek voor jou uitrekenen welke TSH en FT4 voor jou het beste zijn.
Jammer dat je er zo beroerd van werd want je zult denk ik nog wel wat omhoog moeten wil je jezelf wat beter gaan voelen.
Je kunt heel veel terug vinden over deze aandoening dus succes!

Met vitamines moet je ook een beetje oppassen, ze lijken wel het snoepje van de dag.
Alleen als bep vitamines een te laag gehalte hebben moet je suppleren.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Graag advies

Bericht door pga »

Welke levothyroxine gebruik je?
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Graag advies

Bericht door Leah0710 »

pga schreef:Welke levothyroxine gebruik je?
Ik slik levothyroxine Teva!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Graag advies

Bericht door Teun »

In eerste plaats welkom.
Inderdaad is geduld een schone zaak, daar de levothyroxide een lange halfwaarde tijd heeft, dus het ook lang duurt voor je optimaal effect hebt kost het zo wie zo tijd. Daarnaast is je dosering laag en ben je ook weer tussendoor geminderd dus zal het langer duren voor je de juiste dosering binnenkrijgt.
Waarom werd er geconcludeerd dat de oorzaak van je hoofdpijn bij de levothyroxide lag, je kon toch ook gewoon griep hebben? Hoe reageer je nu op de huidige dosis?

Er zit wel duidelijk een positieve ontwikkeling in je waardes, maar je bent er echt nog niet. Je ft4 zit hoe dan ook nog onder de normaalwaardes en de tsh erboven. Dus je kunt je ook nog niet goed voelen, helaas. Eerst zullen de normaalwaardes bereikt moeten worden wat alleen kan door de "bijna" juiste dosering en daarna moet het nog op jou fijn worden afgesteld. Dus nogmaals geduld. Als je weet dat het langzaam gaat, accepteer je dit ook beter en ga je niet vechten tegen je gevoel van niet goed voelen, kost alleen energie welke je niet voldoende hebt.
Welke normaalwaardes hanteert jou lab, dat wil nog weleens erg verschillen per laboratorium.

Vitamines hoeven echt niet perse erbij gedaan te worden, het maakt niet uit of je wel of geen trage schildklier werking hebt om dit te gebruiken. Soms komt het voor dat iemand naast de schildklierziekte ook vitamine B12 tekort heeft of een andere auto immuunziekte, maar dat is niet altijd zo. Laat voor je start met toevoegingen eventueel eerst je waardes controeren, als je dit doet als je al wat gebruikt, dan zijn de uitslagen niet betrouwbaar.
Succes met instellen.
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Graag advies

Bericht door Leah0710 »

Dankjullie wel voor de reacties Patricia en Teun!

Ik moet inderdaad wat geduld hebben. Daar hebben jullie ook gelijk in! (Maar is soms zo moeilijk haha!) Ik wacht het allemaal rustig af en ga er idd vanuit dat ik straks weer naar de 0,75mg ga. Het had inderdaad in die tijd net een griepje kunnen zijn of mijn lichaam moest eraan wennen. In de tweede week van Januari weet ik weer wat meer. En als ik die dosering weer moet slikken dan is het zo en probeer ik het gewoon weer :) !


Mijn lab hanteert de volgende waardes als "goed":
T4: 7-16
Tsh: 0,3-5,6

Ik zal een keertje vragen of mijn b12 ook gecontroleerd mag worden.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Hallo Leah, welkom!

Je FT4 zit weer in een wat normaler gebied, maar je TSH laat zien dat je er nog lang niet bent.
Patricia had het al over het zoeken naar passende waarden.
Het lijkt dat een FT4 van tegen de 12 pmol/l voor jou veel beter is.
Je TSH zal dan ongeveer 1.3 mU/l zijn.

Als je je TSH/FT4 laat prikken, ga dan wel 's ochtends vroeg naar het lab, zonder je levothyroxine in je maag.
Die neem je mee, om na het prikken te slikken. en een half uurtje later een boterham.

De TSH en FT4 golven over 24 uur in een vast patroon dat bij jou past.
Daarom is het best om altijd 's ochtends vroeg naar het lab te gaan, nuchter, en zonder je levothyroxinepillen in je maag. Die neem je mee, en slik ze na het prikken.
Dezelfde tijd en dezelfde condities geven de meeste betekenis en het beste beeld van je waarden.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Graag advies

Bericht door Leah0710 »

Kiek schreef:Hallo Leah, welkom!

Je FT4 zit weer in een wat normaler gebied, maar je TSH laat zien dat je er nog lang niet bent.
Patricia had het al over het zoeken naar passende waarden.
Het lijkt dat een FT4 van tegen de 12 pmol/l voor jou veel beter is.
Je TSH zal dan ongeveer 1.3 mU/l zijn.

Als je je TSH/FT4 laat prikken, ga dan wel 's ochtends vroeg naar het lab, zonder je levothyroxine in je maag.
Die neem je mee, om na het prikken te slikken. en een half uurtje later een boterham.

De TSH en FT4 golven over 24 uur in een vast patroon dat bij jou past.
Daarom is het best om altijd 's ochtends vroeg naar het lab te gaan, nuchter, en zonder je levothyroxinepillen in je maag. Die neem je mee, en slik ze na het prikken.
Dezelfde tijd en dezelfde condities geven de meeste betekenis en het beste beeld van je waarden.

Succes!
Kiek
Dankjewel voor de uitleg Kiek! :D
Plaats reactie