Steven met vragen over hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Tijdje niks gepost.


Was aardig stabiel geworden op de 75mcg na mijn laatste post in februari.

Eind maart per ongeluk een doosje 25 gepakt uit mijn kast die er nog lag ipv de 75. Deze 3 weken geslikt en werd weer raar. Geprikt en zat toen op een TSH 16 met T4 18. Niet zo gek ook na die veel te lage dosis.

Terug gegaan naar 75mcg en na 6 weken kwam ik op een TSH van 4,4 uit met een T4 van 20,6. (Dit terwijl ik anders op een TSH van 3,2 zat met T4 26,9)
Mijn huisarts adviseerde mij om hierop 88mcg te gaan slikken. Deze heb ik nu 3 weken en voel me de laatste dagen steeds meer gejaagd, zenuwachtig en angstig worden. Reden genoeg om aan de bel te trekken omdat het voelt alsof ik de 75mcg wat langer zijn werk moest laten doen ipv de 88 maar te nemen

Paar posts hier boven werd nog geadviseerd niet zo maar 12,5 extra te nemen boven de 75mcg omdat het aardig de goede kant op ging. Ik heb ook mijn vermoedens dat de 88 voor mij wat teveel is en heb vandaag en gister geen pilletje genomen en heb het idee dat het gejaagde en angstige wat afneemt. Ben ook gaan prikken omdat ik wil weten wat er met de waarden aan de hand is.

Mijn gevoel zegt om terug te gaan naar de 75 en die wat langer te gebruiken om een beter beeld te krijgen dan de korte 6 weken die ik nu had na de 25 die ik 3 weken lang heb geslikt waardoor alles weer in de war was.

Baal zo maar het is ook mijn eigen fout geweest.

5-4-2017
TSH 16, T4 18,0 (25mcg)

18-5-2017
TSH 4,4 - T4 20,6 (75mcg)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Steven,

Lastig toch, al die aanpassingen van doses.
Niet lang geleden overkwam het mij ook, waardoor vervelend gehyper.
Zo'n vergissing is te voorkomen als de farma pillen maakt met een kleur per sterkte.
Zoals de oude Thyrax.

Hieronder je set point, zoals je per pb vroeg.
Set point FT4 24.25 (was 24.59 pmol/l) en
TSH 1.87 (was 1.75 mU/l).

Vriendelijke groet,
Kiek
StevenohJuni 2017.jpg
StevenohJuni 2017.jpg (39.89 KiB) 3420 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 08 jun 2017, 11:31 Hallo Steven,

Lastig toch, al die aanpassingen van doses.
Niet lang geleden overkwam het mij ook, waardoor vervelend gehyper.
Zo'n vergissing is te voorkomen als de farma pillen maakt met een kleur per sterkte.
Zoals de oude Thyrax.

Hieronder je set point, zoals je per pb vroeg.
Set point FT4 24.25 (was 24.59 pmol/l) en
TSH 1.87 (was 1.75 mU/l).

Vriendelijke groet,
Kiek

StevenohJuni 2017.jpg

Bedankt voor je ontzettend vlotte reactie!

Als ik jou advies even mag vragen. Is het dan verstandiger om weer de 75mcg even in te laten werken voor langer dan 6 weken? Ik voel me zo raar nu ik 88 slik en het lijkt me het beste de FT4 aan te houden.

Vriendelijke groet
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Theoretisch zou je iets meer kunnen gebruiken.
Maar als jij je veiliger voelt met voortzetting van 75 µg, i.p.v. 88 µg, dan moet je dat gewoon doen.
Je zou ook een verhoging van 75 µg met 6.12 µg kunnen overwegen.
En na 6 weken op dezelfde dosis prikken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Heb zojuist een uitslag van prikken binnengekregen omdat ik mij echt niet goed voelde en mijn klachten op hyper klachten lijken.. nou moet ik wel zeggen dat ik verhuizen ga. Druk ben met de studie etc. Dus misschien dat het een samenhang is met wat stress icm onstabiele schildkl.

Een TSH van 3.1 met FT4 van 22.7
En dat op nu zo'n 3 weken 88mcg. Deze zal alleen nog maar verder stijgen gedurende de weken.


Zit een beetje in dubio of ik doorslik of terug moet naar 75.. of +6.25

Ik ben ook van 25 direct naar 75 gegaan weer toen ik erachter kwam dat ik het verkeerde slikte (inmiddels alweer 8/9wk geleden) Zou dit een reden kunnen zijn van de klachten?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Het zou best kunnen zijn dat je FT4 ongeveer al is gestabiliseerd binnen 3 weken.
Om de situatie werkbaar te houden gaat men uit van een halfwaardetijd van gemiddeld 7 dagen.
Het zou zelfs langer kunnen zijn.

Natuurlijk gaan doseringsperikelen van T4 waardoor rolling FT4 niet in je kouwe kleren zitten.
Dat merken je cellen maar al te goed.

Zoals het beloop nu is, met je huidige waarden erbij, zou je kunnen kiezen om je dosering langer aan te houden.
Dat is vooral met het idee dat je ervaring krijgt wat doses met je doen.

En dan weer prikken: zelfde omstandigheden etc.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Heb besloten toch maar door te slikken de resterende 3 weken. De klachten zijn ook al wat afgenomen dus misschien was het even een dip tijdens het opbouwen van de medicatie.

Wel merk ik dat de ochtenden het zwaarste zijn als in; gespannen wakker worden, opstaan met een zwaar hoofd en een stijve nek. Vanaf de middag tot de avond nemen deze klachten af en 's avonds voel ik me eigenlijk prima voor zover ik dat mag noemen onder deze waarden.

Hoop niet dat ik zal doorschieten met deze 88mcg naar te snel, want die klachten waren ook niet mals. :?
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kleine update;

Gister geprikt na 6 weken 88mcg.

TSH 1,4 en FT4 op 24

Dit maar aanhouden voorlopig en zien hoe het lichaam zich gaat houden de komende tijd..
Voor de klachten in mijn nek icm duizeligheid zit ik bij een chiropractor en let ik op mijn houding tijdens slapen. Hoop ook wat minder stress te ervaren aangezien deze ook voor klachten zorgt.

Hopelijk gaat het de goede kant op vanaf nu
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Gelukkig dat je iets minder gespannen bent.
Op weg naar beter.

Je laatste waarden heb ik zojuist toegevoegd.
Je set point is nu
FT4 24.15 (was 24.23 pmol/l)
TSH 1.85 (was 1.87 mU/l)
StevanohJuni2017.jpg
StevanohJuni2017.jpg (40.78 KiB) 3294 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Na het prikmoment van 4 juli de schoolvakantie ingegaan. Wat meer gaan werken wat voor de nodige afleiding zorgt.

Wel blijf ik constant een wazig licht duizelig gevoel in mijn achterhoofd houden al sinds ik Euthyrox heb. Op sommige dagen erg duf en bij momenten angstig om de drukte op te zoeken.

Elke dag heb ik een vaag gevoel. Kan het niet omschrijven..

Zou dit een bijwerking van de euthyrox kunnen zijn? Ik twijfel zo om Thyrax of Tirosint te proberen. Al zeggen anderen weer dat het stress en spanning is. Maar deze klachten ervaar ik al een lange tijd. Zo blijf je eigenlijk zoeken naar oorzaken. Voor 2 jaar geleden was ik nog zo fit en normaal als wat. Nu is het elke dag weer opstaan met de gedachte hoe ik me ga voelen. Jammer want ben 24 en wil graag erop uit zoals leeftijdsgenoten. Dit maakt het soms mentaal ook lastig al moet ik positief blijven.

Ik ben goed ingesteld maar zo voelt het dus niet.
Plaats reactie