Steven met vragen over hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Het lijkt dat je set point in de buurt ligt van een FT4 van 24 pmol/l waarbij een TSH van ca. 2 mU/l, Stevano.

Je hebt nu in je lab een TSH van 4.4 mU/l, bij een FT4 van 24.4.
Dat is een relatief hoge TSH.
Niet lang geleden had je een TSH van 4.1 bij een FT4 van 21 pmol/l.
Misschien een tsh-labfoutje.

De condities blijven: nuchter, na 24 uur laatste levothyroxine, zelfde lab, 's ochtends vroeg.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 05 jun 2019, 13:16 Het lijkt dat je set point in de buurt ligt van een FT4 van 24 pmol/l waarbij een TSH van ca. 2 mU/l, Stevano.

Je hebt nu in je lab een TSH van 4.4 mU/l, bij een FT4 van 24.4.
Dat is een relatief hoge TSH.
Niet lang geleden had je een TSH van 4.1 bij een FT4 van 21 pmol/l.
Misschien een tsh-labfoutje.

De condities blijven: nuchter, na 24 uur laatste levothyroxine, zelfde lab, 's ochtends vroeg.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Thanks!

Het probleem is nu echter dat ik rondom deze waarde klachten heb die lijken op hyperen.. dus ik ben in overleg met m’n internist met 6,25 verlaagd om te zien of de nekspanning, kaakklemmen, duizeligheidsaanvallen en onrust wat afneemt.. Het voelt alsof ik onder spanning sta en de waarden zijn in een jaar tijd wel degelijk iets gestegen. Mijn vitamine D zit nu op 148 en onderhoud ik rondom deze waarde
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Als je 's ochtends vroeg een FT4 hebt van 24 pmol/l, en je set point is ook 24 pmol/l, dan zit je in principe te hoog in de FT4.
Let wel, ik ga ervan uit dat je lab geprikt is onder de bekende omstandigheden.

Je komt dan overdag, na je dosis, nog hoger te zitten.
En dat is voor veel mensen een rotgevoel.
Je FT4 stijgt dan.

Of is misschien de meetmethode gewijzigd?

Als je zeker weet dat je je gespannen voelt door teveel FT4, dan zou je 2 dagen niets kunnen slikken.
En met een vaste verlaagde dosis doorgaan.

Dat ruimt zeker het teveel vlot op. (ca. 18% van je beginvoorraad)


Dag,
Kiek

PS: Over vitamines weet ik niets zinnigs.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 05 jun 2019, 17:22 Als je 's ochtends vroeg een FT4 hebt van 24 pmol/l, en je set point is ook 24 pmol/l, dan zit je in principe te hoog in de FT4.
Let wel, ik ga ervan uit dat je lab geprikt is onder de bekende omstandigheden.

Je komt dan overdag, na je dosis, nog hoger te zitten.
En dat is voor veel mensen een rotgevoel.
Je FT4 stijgt dan.

Of is misschien de meetmethode gewijzigd?

Als je zeker weet dat je je gespannen voelt door teveel FT4, dan zou je 2 dagen niets kunnen slikken.
En met een vaste verlaagde dosis doorgaan.

Dat ruimt zeker het teveel vlot op. (ca. 18% van je beginvoorraad)


Dag,
Kiek

PS: Over vitamines weet ik niets zinnigs.
Fijn, jouw interessante antwoorden altijd. Mijn huisarts wou me omhoog hebben. Maar de TSH is niet zo van belang denk ik? Is het niet gevaarlijk dat deze hoog blijft?

Ik wil verlagen omdat ik al meer dan 3 maanden met de spontane duizeligheidsaanvallen rondloop. Ook andere klachten maar deze zijn het meest vervelende momenteel. Ik kan ze dus niet triggeren en ben beniewd of het overprikkelende zenuwstelsel misschien niet de boosdoener is vanuit de hoge waarden.. ik had zoiets soortgelijks ook met een overdosering aan het begin van mijn SK drama. M’n leven staat momenteel stil en ben daar zo nu en dan verdrietig om gezien mijn jonge leeftijd. Vandaar dat ik wil kijken wat de vermindering doet.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Teun »

Op basis van je gevoel en de waardes inderdaad zinvol om te minderen.
Bemoeien zowel de huisarts als de internist zich met je schildklierproblematiek? Lijkt me niet handig. En ook verwarrend. Ik zou zeggen hou je zolang je bij de internist in behandeling bent je daarbij en laat de huisarts er even buiten. Die kan het in de toekomst wel over nemen, maar dan ook varen op het verloop bij de internist.
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Teun schreef: 05 jun 2019, 22:44 Op basis van je gevoel en de waardes inderdaad zinvol om te minderen.
Bemoeien zowel de huisarts als de internist zich met je schildklierproblematiek? Lijkt me niet handig. En ook verwarrend. Ik zou zeggen hou je zolang je bij de internist in behandeling bent je daarbij en laat de huisarts er even buiten. Die kan het in de toekomst wel over nemen, maar dan ook varen op het verloop bij de internist.
Had daar laten prikken en ze gaven direct advies mee. Maar had de waarden nodig voor de internist. Wel bijzonder hoe verschillend ze denken.

Wel apart. Nu een dag niets en een dag minder geslikt en direct komen m’n draaiduizelingaanvallen 2x binnen 12 uur opzetten waar dat normaal eens per week/2week was. Misschien toch dat de medicatie dosering een rol speelt. Zou hoopvol zijn.

Bij verlagen? Of doseringsaanpassingen is het mogelijk dat je dingen meer merkt, omdat je lichaam bezig is?
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Steven,

Je schrijft:

Ik wil verlagen omdat ik al meer dan 3 maanden met de spontane duizeligheidsaanvallen rondloop. Ook andere klachten maar deze zijn het meest vervelende momenteel. Ik kan ze dus niet triggeren en ben beniewd of het overprikkelende zenuwstelsel misschien niet de boosdoener is vanuit de hoge waarden.. ik had zoiets soortgelijks ook met een overdosering aan het begin van mijn SK drama. M’n leven staat momenteel stil en ben daar zo nu en dan verdrietig om gezien mijn jonge leeftijd. Vandaar dat ik wil kijken wat de vermindering doet.

Je informatie op het forum betreft je TSH/FT4-waarden en je dosis levothyroxine.
Je wilt graag verlagen, en ik geef je een idee hoe te verlagen om zo snel mogelijk het effect te ervaren.
Binnen de perken van behoorlijk schildklierbestuur.

Het forum zorgt ervoor dat ik nooit weet welke trammelant aan pillen je er mogelijk naast slikt.
Dat is ook een voordeel, want anders wordt het onderwerp veel te groot.
Ik richt me dus voornamelijk op de wijze en mogelijke effecten van verhogen en verlagen van doses levothyroxine. En over het gedrag van levothyroxine.

Als je TSH je werkelijke FT4 weerspiegelt, bij zeer gedisciplineerd slikken van schildklierhormonen, zonder beïnvloeding van buitenproportionele medicatie die je HP mogelijk tordeert, beschouw het dan als een labonzorgvuldigheidje.

Overigens lijkt het me een drama om met de dreiging en onzekerheid van zulke duizelingen te moeten rondlopen.

Hoe leg je nu de link tussen je duizeligheid en je schildklier? Is het een soort wanhoopspoging?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 06 jun 2019, 10:01 Hallo Steven,

Je schrijft:

Ik wil verlagen omdat ik al meer dan 3 maanden met de spontane duizeligheidsaanvallen rondloop. Ook andere klachten maar deze zijn het meest vervelende momenteel. Ik kan ze dus niet triggeren en ben beniewd of het overprikkelende zenuwstelsel misschien niet de boosdoener is vanuit de hoge waarden.. ik had zoiets soortgelijks ook met een overdosering aan het begin van mijn SK drama. M’n leven staat momenteel stil en ben daar zo nu en dan verdrietig om gezien mijn jonge leeftijd. Vandaar dat ik wil kijken wat de vermindering doet.

Je informatie op het forum betreft je TSH/FT4-waarden en je dosis levothyroxine.
Je wilt graag verlagen, en ik geef je een idee hoe te verlagen om zo snel mogelijk het effect te ervaren.
Binnen de perken van behoorlijk schildklierbestuur.

Het forum zorgt ervoor dat ik nooit weet welke trammelant aan pillen je er mogelijk naast slikt.
Dat is ook een voordeel, want anders wordt het onderwerp veel te groot.
Ik richt me dus voornamelijk op de wijze en mogelijke effecten van verhogen en verlagen van doses levothyroxine. En over het gedrag van levothyroxine.

Als je TSH je werkelijke FT4 weerspiegelt, bij zeer gedisciplineerd slikken van schildklierhormonen, zonder beïnvloeding van buitenproportionele medicatie die je HP mogelijk tordeert, beschouw het dan als een labonzorgvuldigheidje.

Overigens lijkt het me een drama om met de dreiging en onzekerheid van zulke duizelingen te moeten rondlopen.

Hoe leg je nu de link tussen je duizeligheid en je schildklier? Is het een soort wanhoopspoging?

Met vriendelijke groet,
Kiek

Ik heb een historie met mijn evenwichtsorgaan. Dit waren vooral lange aanvallen die minder heftig waren. Toen ik begon met schildklierhormoon te slikken kreeg ik ook dit soort aanvallen toen ik aan het hyperen was en een overdosering kreeg zonder dat ik het wist. De symptomen lijken op BPPD. Een goedaardige vorm van draaiduizeligheid. Echter kan ik het niet triggeren door een bepaalde houding aan te nemen. Dit duurt nu al 3 maand en gaat gepaard met klachten in de nek en schouders. Kaakklemmen. Gespannenheid. Snel geirriteerd. M’n waarden zijn vrij hoog en slik dit al best lang. Misschien dat deze klachten erin geslopen zijn. Ik zie het inderdaad als een poging om te kijken wat een kleine verlaging doet. Ik vind het wel bijzonder dat nu ik bezig ben daarmee (dag niks + een dag verlaging) ik meteen 2 aanvallen heb gekregen waar dit normaal nooit zo snel achter elkaar was. Misschien dat de hoge waarden mijn evenwichtsorgaan prikkelen. Heb dit bij meer mensen gelezen.

Voor de duidelijkheid. Ik slik alleen Vitamine D er naast. Dit doe ik om de dag in de avond.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Ha Steven,

Nu een heel ander verhaal.
Omdat je aparte combinaties van waarden hebt, heb ik ze vanaf het begin weer eens herhaald.
Hoe ontwikkelen je waarden zich?

De hoogste FT4-waarden met de laagste TSH's heb ik eruit gegooid.
Ze hebben als uitersten een verhoudingsgewijs grote stem in de vorm van de curve, terwijl ze de grootste kans hebben op meetfouten: hele lage TSH's worden niet zo erg precies gemeten.

Verder passen je hogere TSH-waarden bij relatief hoge FT4.
Wat is daarvan de betekenis?
Een vergelijk met mijn juist tegengestelde waarden.

Een FT4 van ca. 17 pmol/l geeft bij jou een TSH van ca. 15 mU/l: flinke hypo.
Een FT4 van ca. 17 pmol/l geeft bij mij een TSH van ca. 0.2 mU/l: startende hyper.

Schildklierwaarden zijn dus uiterst individueel bepaald, afhankelijk van de aangeboren wijze waarop je TSH samenhangt met je FT4.
De TSH dient om een gezonde schildklier te stimuleren.
En voor schildklieren die het laten afweten is de hoogte van de TSH gelukkig een handig baken in combinatie met de al dan niet door pillen bereikte FT4.

Jouw lichaam lijkt van origine heel veel FT4 nodig te hebben, voordat je TSH tevreden is.
Of misschien ben je wat minder gevoelig voor de FT4?
Hierbij passen je hogere FT4's met je relatief hoge TSH's.

Je set point blijft in de buurt van net boven de FT4 24 pmol/l.
Daarbij hoort een TSH van ruim 2 mU/l.

De Thyroidmanager levert niets op als ik naar Ménière zoek.
Op PubMed zijn de publicaties nog op een hand te tellen (Meniere TPO). Het lijkt een tamelijk nieuw onderwerp. De Italianen menen in de Ménière een autoimmune factor te zien. Over een directe relatie FT4-Méniére kon ik niet iets vinden.

Zijn je waarden gezien door een schildklier- endocrinoloog?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 06 jun 2019, 14:04 Ha Steven,

Nu een heel ander verhaal.
Omdat je aparte combinaties van waarden hebt, heb ik ze vanaf het begin weer eens herhaald.
Hoe ontwikkelen je waarden zich?

De hoogste FT4-waarden met de laagste TSH's heb ik eruit gegooid.
Ze hebben als uitersten een verhoudingsgewijs grote stem in de vorm van de curve, terwijl ze de grootste kans hebben op meetfouten: hele lage TSH's worden niet zo erg precies gemeten.

Verder passen je hogere TSH-waarden bij relatief hoge FT4.
Wat is daarvan de betekenis?
Een vergelijk met mijn juist tegengestelde waarden.

Een FT4 van ca. 17 pmol/l geeft bij jou een TSH van ca. 15 mU/l: flinke hypo.
Een FT4 van ca. 17 pmol/l geeft bij mij een TSH van ca. 0.2 mU/l: startende hyper.

Schildklierwaarden zijn dus uiterst individueel bepaald, afhankelijk van de aangeboren wijze waarop je TSH samenhangt met je FT4.
De TSH dient om een gezonde schildklier te stimuleren.
En voor schildklieren die het laten afweten is de hoogte van de TSH gelukkig een handig baken in combinatie met de al dan niet door pillen bereikte FT4.

Jouw lichaam lijkt van origine heel veel FT4 nodig te hebben, voordat je TSH tevreden is.
Of misschien ben je wat minder gevoelig voor de FT4?
Hierbij passen je hogere FT4's met je relatief hoge TSH's.

Je set point blijft in de buurt van net boven de FT4 24 pmol/l.
Daarbij hoort een TSH van ruim 2 mU/l.

De Thyroidmanager levert niets op als ik naar Ménière zoek.
Op PubMed zijn de publicaties nog op een hand te tellen (Meniere TPO). Het lijkt een tamelijk nieuw onderwerp. De Italianen menen in de Ménière een autoimmune factor te zien. Over een directe relatie FT4-Méniére kon ik niet iets vinden.

Zijn je waarden gezien door een schildklier- endocrinoloog?

Met vriendelijke groet,
Kiek
De laatste waarden heeft mijn internist van de schildklierpoli in Groningen niet gezien. Die daarvoor allemaal wel. Ze zegt wel dat ik mag spelen met kwartjes afhankelijk van de klachten. Dat doe ik nu dus voor het eerst na een jaar lang 87,5mcg.

De theorie die je beschrijft vind ik lastig te begrijpen. Vooral omdat de TSH inderdaad hoog blijft waar de FT4 ook hoog zit. Moet ik me zorgen maken over de hoge TSH? Ik lees soms berichten van mensen die ook een hoge TSH houden maar zich prima voelen. Op de Euthyrox waren mijn waarden meer in balans.
Ik verlaag nu om te zien wat het met de draaiduizeligheids aanvallen doet. Deze zijn het vervelendste van allemaal.. soms met tussenpauzes van een week. En nu 2 maal in een tijdsbestek van 12 uur.
Plaats reactie