10jaar hypo en even een frisse blik nodig (+setpoint??)

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

10jaar hypo en even een frisse blik nodig (+setpoint??)

Bericht door Suffie »

Hello iedereen!

Ik word inmiddels bijna 10 jaar behandeld met Thyrax voor mijn schildklier (Hashimoto). De eerste periode toen veel op zoek geweest naar antwoorden en veel geleerd via onder andere forums toen. Sinds ik mijn huidige internist heb, proberen we de FT4 in het bovenste kwadrant van de referentiewaarden te houden, ongeacht of de TSH dan (te) laag is. Hier heb ik zo'n 5 jaar op gevaren nu. Maar omdat ik maar moe blijf, ben ik weer op zoek naar antwoorden.

Ben ook zwanger geweest, waarbij steeds adequaat is gehandeld, opgehoogd etc (TSH<0,5 en FT4>17). Ben anderhalf jaar geleden bevallen en sindsdien is mijn hele lijf van de rel. Eigenlijk sinds de zwangerschap al (7maanden plat gelegen), maar ik had/heb moeheid uit alle kanten ondanks dat mijn schildklier aardig was ingesteld. Ik kreeg nog steeds Thyrax, omdat de 150mcgr pillen nog te leveren waren. Ze zijn nu verlopen (stap vandaag over toevallig op euthyrox).

De laatste uitslag is voor mij een raadsel. Normaal heb ik bijv een TSH van 0,05 of 0,1 met een hoog-normale FT4, maar de laatste metingen (waarvan ik nu alleen de laatste paraat heb), is mijn TSH 0,3/0,5, maar mijn FT4 lijkt steeds verder af te zakken?
Dat ik me niet ok voel bij FT4 in de onderste helft van de referentiewaardes dat snap ik, maar dan met een mooie TSH er bij?

Mijn uitslag (van gister) is
TSH - 0,5 (0,3-5,6)
FT4 - 10,7 (7-16)

(De uitslag van 20nov16 is ongeveer TSH 0,3 FT4 12, in hetzelfde lab)
(ideale uitslag voor mij zou denk ik zijn TSH 0,05/0,1 en FT4 15)

Helaas meet ik in 2 labs, en het andere lab heeft andere referentiewaarden, dus die heb ik nu even buiten beschouwing gelaten.

Omdat ik 5 jaar ofzo niet heb gekeken en gezocht op internet mbt hashimoto, zie ik weer allemaal nieuwe dingen, zoals een setpoint? ik snap denk ik ongeveer wat het in moet houden, maar overzicht van de waarden kan ik pas 2feb opvragen, en daarnaast kunnen we maar 1 jaar terugkijken omdat ik daarvoor zwanger of ontzwangeren was...

Wat vinden jullie van mijn uitslag, ik vind hem zelf nogal vreemd (beide waardes laag), Hoe zouden jullie overstappen van Thyrax naar Euthyrox (150thyrax -> 150euthyrox lijkt me een kleine ophoging die ik wel kan gebruiken), en hoe zit dat met het setpoint?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: 10jaar hypo en even een frisse blik nodig (+setpoint??)

Bericht door laura »

Suffie schreef: 13 jan 2017, 09:46
Mijn uitslag (van gister) is
TSH - 0,5 (0,3-5,6)
FT4 - 10,7 (7-16)

Wat vinden jullie van mijn uitslag, ik vind hem zelf nogal vreemd (beide waardes laag).
hoi Suffie,

Op zich is die FT4 niet verkeerd binnen die referentiewaarden.
Het lijkt er op dat bij jouw labs het nodige verandert aan apparatuur en referentiewaarden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 10jaar hypo en even een frisse blik nodig (+setpoint??)

Bericht door Kiek »

Hallo Suffie, welkom!

Dit is het Alkmaars lab. Ik herken de referentiewaarden.
Misschien blijf je moe, omdat je aanvankelijk een onderdrukte TSH had?
Te lage TSH betekent in principe een te hoge FT4.
Ook een beetje te hoog kan moeheidsklachten geven.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: 10jaar hypo en even een frisse blik nodig (+setpoint??)

Bericht door Suffie »

Hello,

In principe herken ik hyperklachten goed. Dan voel ik alsof de adrenaline door mijn aderen spuit en word ik erg rusteloos en kan niet meer slapen etc.

Ik ben nu vermoeid (zo moe dat ik me bijna ziek moet melden), ik heb spierpijn en verstopping. Ik herken het gevoel wat ik had de week voordat ik aan medicatie begon, het niet meer op m'n benen kunnen staan.

Bij hogere ft4 voel ik me echt stukken beter.
Het is het lab in Beverwijk, niet in Alkmaar dacht ik.

Ik vond het vreemd om een laagnormale tsh te hebben bij een laagnormale ft4.
Plaats reactie