Rare waarden

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

ophogen ?

Bericht door Tatske »

ogen

Bericht30 Dec 2015, 22:31

Hoi
12 dgn geleden ben ik gaan ophogen met 6.25 .
Nu voel ik me nog altijd niet echt beter. 
Is het niet verstandiger om bij een tsh van 4.8/ft4 van 16 op te hogen met 12.5 ?
De professor is op vakantie tot 8 januari en voel me gewoon niet goed . Lig maarv wat op de bank te hangen tot de dag om is.
Ben zo moe,mistig mijn hoofd en grwoon niet mezelf. 
Maandag moet ik weet aan t werk en weet niet hoe ik t ga doen pff.
Wie kan mijn raad geven
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: ophogen ?

Bericht door Kiek »

Hallo Tatske,

Volgens mij gaat het nu niet om die TSH.
Het gaat meer om je FT4. Je voelt het resultaat van dat hormoon.
Je TSH probeert alleen de FT4 op z'n plaats te houden. Dat is de functie van de TSH.
Bij jou is in januari '15 je halve schildklier verwijderd, omdat je ooit een FT4 van 81 had, door die ellendige Graves.

Alle waarden op een rij zit je waarschijnlijk het beste rondom een FT4 van 16 à 17 pmol/l.
Die heb je nu ook, maar bij die beste FT4 is je TSH iets hoger dan gemiddeld.
En vanwege die TSH heb je je dosis verhoogd met 6.25 µg levothyroxine.
Maar misschien zijn er omstandigheden waarom je TSH hoger is dan gemiddeld.

Ik zou de dosis zo houden. En (nog) niet verhogen.
Misschien wordt je TSH beïnvloed door andere factoren?
Andere medicatie? Andere leefwijze?
Heeft de prof. nog andere antistoffen mee laten bepalen?
Heel soms levert dat wat op.
Ben je de laatste keer naar een ander lab geweest?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: ophogen ?

Bericht door Tatske »

Nee altijd hetzelfde. Ik weet hoe ik me voel als mijn tsh hoger is dan 0.70 en fay is niet goed.
Ik hen elke dag angsten en die heb ik nooit.
Ik neem een betablokker sinds 2 weken maar toen stond mijn tsh al op 4.8
Verder neem ik niks qua medicijnen en prik altijd zonder iets in mijn maag.
Ik ben gewoon niet goed. Je ziet het aan mijn ogen, ik heb dikke kleine ogen.
Ben mezelf niet. Mistig druk zwaar in mijn hoofd en alleen maar moe en misselijk. Het is voor 4 a 5 weken geleden begonnen. .. dag na dag voelde ik me minder en dan weet ik dat de klier te traag werkt.
Ik voel mij t beste bij 0.46/20 .
Ik ben al een halve hypochonder dus kan echt moeilijk omgaan met hoe ik me voel.
Ik hen vanochtend wel wat meer genomen. .. is dat erg
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: ophogen ?

Bericht door Kiek »

Welnee, is heus niet zo erg.
Maar je moet niet vergeten dat hier geen artsen zijn.
De schrijvers op dit forum, allemaal mensen met een schildklierafwijking, proberen praktische ideeën te geven.
En proberen te verklaren waarom artsen een bepaalde richting uitgaan.

Jij hebt dit afgelopen jaar heel wat meegemaakt met je schildklier.
En grote verschillen in FT4 gehad.
(Heus, die TSH voel je niet.)

Voor jou is het nu gewoon heel voorzichtig iets proberen.
Niet de ene dag zoveel, en de andere dag niets, en dan de volgende dag zoveel microgram.
Dat is niet zo lekker voor een evenwichtige hoeveelheid schildklierhormoon in je lijf.

Heeft de professor je een beta-blokker voorgeschreven?
En ben je daarna ietsje omhoog gegaan met de levothyroxine?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: ophogen ?

Bericht door Tatske »

Ik slik nu 20mg proponolol tegen de onrust maar heb ook gelijk verhoogd van 69 naar 75.
Jij zegt dat ik dat met die tsh niet kan voelen maar ik voel t toch. Ik weet niet wat het is.
Als ze al Zeggen dat iemand met sk medicatie zich het beste voelt met een tsh van 1 en dat voel ik ook zo dan isv als boven de 2 echt niet goed bij mij .
Hoe komt hetv dat ik mij dan elje dag slechter voel tot ik niks meer kan? Het zit echt niet tussen de oren. Ik ben en actief iemand en zekert niet iemand die bij de pakken neer zit. Voor de kerst hen ik klanten afgebeld en ik bel echt nooit af tenzij ik echt niet meer kan m
Je ziet het ook gelijk aan mij ogen, ,ze zijn zwaar en mijn oogleden hangen dan.
Wrs is de ft4 dan te laag voor mij? -waar komen anders de innerlijke doodsangst vandaan die ik normaal niet heb?
Mijn bloed is opb40 dingen getest en alles was goed. Anti tpo komt nog binnen.
Het heeft echt met mijn waardes te maken ,, ik herken mezelf niet.. als ik zo min leven door zou moeten hoefde het voor mij niet meer in Elk geval. Ik ben nu langzaam aan iets aan t opknappen en die betablokker kreeg ik puur voor de onrust
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: ophogen ?

Bericht door Tatske »

Daarbij zie je ook dat ik in 8 weken vaker heb geprikt een na elje prik beurt staat de tsh trager. Ik denk Day je dan niet kunt spreken van een uitschieter of stress.
Mijn ha vind het nl ook vreemd dat mijn tsh steeds zo oploopt.
De laatste tijd staat mijn ft4 rond de 20/16..
Waarom reageer ik dan zo op die kleine schommeling? Ik voel t meteen als ik te weinig hormoon binnen krijg.
Of komen klachten van spiertrillingen en het gevoel van autonome disbalans niet vanuit tekorten ?,ik denk nl van wel. Ik zit in dit lichaam en hoe ik me nu voel hen ik nee nog niet gevoeld sinds ik graves heb. Tis allemaal begonnen 2 mnd na gebruik euthyrox. Ik krijg elke keer weer andere vage klachten en zo wil ik niet mijn leven slijten. Ik heb een eigen zaak en totaal geen energie om wat te doen. Spierpijn etc. Ook dat heb ik al maanden nietv gehad maar daar valt mee te leven. Dat gevoel wat je overvalt waardoor ik t even geen gevoel in mijn armen heb daar kan ik niet mee leven want dat beheerst nu mijn leven al. Heb het 6 weken elje dag gehad waardoor ik nu ook nog wat paniekstoornis heb ontwikkeld.
Ik ben zo normaal nl niet en leef normaal mijn leven wat nu beperkt is tot de bank
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: ophogen ?

Bericht door Teun »

Hoi Taske, geeb idee hoelang je al bekend bent met hypothyreoidie, maar ik denk dat jij net als ik geduld moet hebben omdat jij ook heel gevoelig reageert op een kleine verandering. Als ik je zo hoor denk ik dat je lichaam reageert alsof je hyper bent terwijl je waarden dit niet uitwijzen. Ik zou dus zeker niet meer gaan verhogen op dit moment en pas nadat je 6 weken op deze dosis hebt gestaan pas weer prikken en eventueel aanpassen. Ik ben zelf vanaf april aan het instellen op de medicatie. Totdat ik aan de 100 mcg zat ging het wel. Was in juli opgehoogd naar 112 omdat mijn waarden niet goed waren. Na een week of 4-5 dacht ik dat ik gek was. Onrustig, het gevoel dat mijn hart uit mijn lijf sprong, tintelingen/ brandend gevoel n de lippen, transpireren etc. Ondanks dat mijn waarden ook op dat moment nog riepen dat de medicatie omhoog moest, leek het de huisarts verstandiger om mijn lichaam even rust te geven en te laten wennen aan de medicatie, deze zijn toen weer verlaagd naar 100mcg. Hierna zakte de onrust, spierpijnen, trillingen en gevoel rondom mij hart duidelijk af. Niet dat ik me goed voelde maar weer anders, meer moeheid, concentratie verminderd etc. na 3 maanden op deze dosis gestaan te hebben weer bloed geprikt, TSH was weer flink gestegen en de T 4 weer gedaald. Hierop weer besloten om de dosis weer naar 112 mcg te zetten, maar ook dit keer leek het de andere kant op te gaan, weer enorme onrust en slapeloze nachten, zonder bloed te laten prikken na overleg met d ehuisarts weer aanpassing medicatie, nu slik ik 3 maal per week 100 mcg en 4 keer 112 mcg. Mijn lichaam voelt een stuk rustiger aan ook al zijn niet alle klachten weg maar dit is wel vol te houden en ik hoop dan ook dat mijn lichaam nu aan deze dosis gaat wennen zodat de waarden over niet al te lange tijd op normaal pijl komen maar wat nog belangrijker is, ik me goed ga voelen en weer normaal kan leven. Jou onmacht herken ik ook goed. Een lang verhaal geworden maar ik hoop je toch een hart onder de riem te kunnen hebben steken zodat je er weer moed uit kunt putten. Groetjes en sterkte.
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: ophogen ?

Bericht door Tatske »

k Slik al sinds augustus dezelfde dosis.
Ben geopereerd in januari aan graves.
Ik was al 6 weken voordat ik wist dat mijn tsh op 4.8 stond onrustig.
Ik heb hyper klachten maar ben echt hypo
Psychische labiel down en keimoe heb ik niet bij hyperwaardes.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: ophogen ?

Bericht door Teun »

Ik had al begrepen dat je hypo was maar je hyper voelde.Meende bij de start van jou bericht te lezen dat je 12 dagen geleden de medicatie met 6,25 had opgehoogd, Maar blijkbaar bedoelde je dit niet. Ik heb geprobeerd de herkenning aan te geven. Voel me een beetje eenlotgenoot van je, heb geen Graves maar Hashimoto. Ik zat in augustus op een tsh van 3,7 en t4 van 19 toen ik me zo voelde. Toch verlaagd, was daar wel blij mee op dat moment. Toen ik in november weer verhogen moest met 12 mcg zat ik op 8,8 en 13. 4 weken later voelde me ik alweer hyper, terwijl dit niet kan. Maar ook nu weer blij dat ik een stapje terug mocht doen. Ik werk al sinds april niet, ben een paar keer per week op therapeutische basis aanwezig. Wordt er ook echt somber van.
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: ophogen ?

Bericht door Tatske »

Ja voor 2weken hen ik idd 6.25 opgehoogd.
Ik voel me grwoon niet goed bij een tsh boven de 0.70
Erg is dat. Ik denk dat dat stuk klier wat ik heb steeds trager gaat werken. Ze zeggen dat hyper en hypo klachten mekaar kunnen overlappen. Zal wel zo zijn want nu zijn de ergste hyperklachten nl al weg.

Het ergste vind ik dat ik een paniekstoornis nu heb overgehouden . Bij de trage waardes oceaanreuzen me nl elke dag px een gevoel van flauw vallen en geen gevoel meer in mijn armen te hebben. Ook heb ik dacht echte doodsangst die bijna niet onder controle te krijgen is en ik sinds 2uur in die angst zit.
Psychisch ben ik echt labiel bij zulke waardes teil ik voorheen nooit echt dit gehad heb.
Ik krijg altijd na zoveel weken zelfde dosis euthyrox andere vage klachten en ga ik prikken weet ik al dat mijn waardes niet goed zijn.
12.5 ophogen geeft mij ook hyperklachten. Daarom doe ik Het liever rustig aan.
Ik zal blij zijn als ik vrijdag en belafspraak heb want zo jezelf door her leven te moeten slepen zonder nog de fun vh leven in te zien is niks.
Shit dat jij je ook zo voelt.
Plaats reactie