Vraag over setpoint

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Hester
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017, 20:39

Vraag over setpoint

Bericht door Hester »

Beste Kiek,
Hoeveel waardes heb je nodig om een setpointberekening te maken? Bij mij is trage schildklier pas in september gevonden...
Alvast bedankt voor je reactie!
Hester
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Hester,

Theoretisch 2 sets TSH/FT4's, geprikt onder ideale omstandigheden.

Laat je waarden a l t i jd nuchter prikken, zonder schildklierhormoon in je maag.
Pillen met schildklierhormoon geven de eerst uren een slinger aan de TSH én aan de FT4.
Daarom zijn zulke niet-nuchtere waarden stoorzenders, in plaats van waarden waarop te bouwen valt.

Kom maar op met al je schildklierwaarden, Hester, en ik hamer ze in de app!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hester
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017, 20:39

Re: Vraag over setpoint

Bericht door Hester »

Super! Dank je wel Kiek!
Zoals ik al in het berichtje schreef heb ik de diagnose in september 2016 gekregen. Ik ben in februari gestopt met roken (ben trouwens 45) en ipv dat ik me steeds fitter ging voelen gebeurde het tegenovergestelde. Dit had ik al eens ervaren in 2009 maar toen is EBV en pfeiffer vastgesteld. Toevallig kwam ik gister de bloedtest van toen tegen. Die waarde zal ik ook meenemen maar is in een ander lab gedaan.
Kreeg eerst te horen van HA, tja, lijkt op overgang (zowel oma als tante, zus van mijn moeder, waren begin 40. Moeder weet ik niet, bij haar is alles verwijderd op haar 35e). Ook wilde de HA er niet op testen. Ik vroeg toen om SK vanwege advies van collegaatje die SK problemen heeft. Moest een beetje aandringen maar ze ging akkoord.
Hier dan de waarden, alles is in het zelfde lab 's morgens nuchter geprikt rond dezelfde tijd behalve de eerste uit 2009.
Ik slik de Euthyrox voor het slapen gaan zo'n 3 uur na avondeten vanwege mijn werk als stewardess (al bijna 24 jaar en alleen USA route)
DATUM ** TSH ** VT4 ** lab ref
04/06/09 ** 4.00 ** 12.3 ** 0.3-4.2 12-22

08/09/16** 32.0 ** 8.7 ** 0.27-4.2 12-22
Euthyrox 125 mcg
01/11/16** 0.390 ** 19.7 ** idem
05/12/16** 0.500 ** 18.3 ** idem
17/01/17** 1.200 ** 19.5 ** idem

Omdat begin januari sommige klachten weer terugkwamen zoals spierpijn, verzuring, kramp in spieren en ook weer het suf en moe voelen heeft de HA na de laatste bloedtest van 17/01 verhoogd naar 137 mcg om te proberen. 27/02 weer prikken. Ik voelde me heel goed eind oktober, begin november en dat hou ik maar als leidraad....
Merk nu ook alweer flinke verbetering.

Nogmaals dank je wel voor je tijd en moeite om mijn setpoint te bepalen!
Mocht je nog op/aanmerkingen hebben dan hoor ik die graag,

Met vriendelijke groet,

Hester
Hester
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017, 20:39

Re: Vraag over setpoint

Bericht door Hester »

Oja, schoot me opeens te binnen dat de begindosering misschien hoog lijkt maar ik ben 1.83 lang en weeg nu (😢) 82 kg. Kom van 73 af voor ik stopte met roken. En ik slik de anticonceptie pil nog steeds, nu zonder stopweek....
Hester
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over setpoint

Bericht door Kiek »

Het is voor te stellen dat je je een maand na de start met levothyroxine beter voelde na je debacle van een FT4 van 8.7 met een TSH van 32.
Dat is maar liefst de helft van je benodigde waarde van FT4!
Alles beter dan die vermoeidheid!

Je eerste waarde heb ik eruit gegooid: past niet bij de laatste 4 waarden.

Je set point zit in de buurt van een TSH van 1.3 mU/l met een FT4 van ca. 17 pmol/l.
Dat is ietsje lager op je blauwe curve dan de oranje ster.
In die buurt zit je streefwaarde.

Volgens mij zat je begin januari te hoog in de FT4, dat lijkt een lichte hyperwaarde voor je te zijn.
Dat geeft ook spierpijn en vermoeidheidsklachten, zo is mijn ervaring.

Zolang je lab de meetmethode niet wijzigt, zou je je FT4 kunnen richten tussen de 17 en 18 pmol/l.
Volgens de app moet je zeker niet hoger zitten.
En je TSH danst daar omheen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

HesterJan2017.jpg
HesterJan2017.jpg (39.99 KiB) 623 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hester
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017, 20:39

Re: Vraag over setpoint

Bericht door Hester »

Dank je wel Kiek, dat is nuttige info. Dus waarschijnlijk was de verhoging niet nodig, maar kijken wat de volgende bloedtest voor waarde geeft, desnoods verlaag ik weer naar 125mcg. Ik heb nog geen last van hyperen maar ik hou het in de gaten!
Is het zinvol om eind vh jaar nog een keer die setpoint te doen met meerdere waarden of is dit accuraat genoeg?
Nogmaals bedankt Kiek en nog een fijne dag,

Hester
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over setpoint

Bericht door Kiek »

Zodra je weer nieuwe waarden hebt, geef ze dan door op dit draadje, en ik zet ze erbij.
Ik zou nog even met je dosisverlaging wachten.
Laat TSH/FT4 bepalen ca. 5 à 6 weken na start nieuwe dosis.
Dan heb je weer een punt extra op je curve.
Dat bestendigt je set point.
Net als een extra potloodstreep op een schets, waarvan de afbeelding met dat streepje sterker/duidelijker wordt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hester
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017, 20:39

Re: Vraag over setpoint

Bericht door Hester »

Ok, zal ik doen!
👍
Plaats reactie