Oogklachten

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Oogklachten

Bericht door Leah0710 »

Goedemorgen allemaal. :D

Sinds Oktober ben ik bekend met Hashimoto.
Het valt mij op dat ik heel vaak onstoken ogen heb. Soms wel drie keer in de maand. Ik heb standaard een oogzalfje van dokter en dit werkt goed. Alleen komt het wel steeds weer terug. (ik ga morgen wel proberen om een afspraak te maken bij de dokter).
Hebben meer mensen hier last van? Zou het kunnen komen door een traag werkende schildklier? (dat je weerstand gewoon wat minder is?)
Ik weet dat je wel oog klachten kunt krijgen bij Graves. Maar vroeg me af of dit ook mogelijk is bij Hashimoto ? :geek:
Ik hoor het graag van jullie terug.

Groetjes,

Leah
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oogklachten

Bericht door Kiek »

Welkom, Leah!

Ja, de schildklieroogziekte komt soms ook voor bij mensen met de ziekte van Hashimoto.
En zelfs bij mensen met goede schildklierwerking.
Zo kan bij ongeveer 5% van de mensen met Hashimoto de oogziekte in meer of mindere mate voorkomen.

Heb je last van dubbelzien in de ochtend?
Met zandgevoel dat in de loop van de dag vermindert, om de volgende ochtend weer volop aanwezig te zijn?
Een beetje wallen misschien? Lichtschuw?
En gevoelige in of achter je ogen bij het naar boven kijken, en naar links of rechts?
Rook je? Dat is een risico.
Misschien zou je je huisarts kunnen vragen om de TR-antistoffen te checken?

Mijn echtgenoot kreeg deze oogziekte (aan één oog) nadat hij al tien jaar levothyroxine slikte voor een gewone hypothyreoïdie.
Naast de anti-TPO bleek hij toen ook anti-TSH-R antistoffen te hebben.
In het AMC werd hij aan dat oog een paar maal met succes geopereerd.

Sterkte met je zoektocht naar herstel!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Oogklachten

Bericht door Leah0710 »

Beste Kiek,

dankjewel voor je snelle reactie!
Ik ben net bij de huisarts geweest ( ik kon vandaag nog tussendoor terecht).
En ik ben doorgestuurd naar de oogarts.
Dit omdat ik ook contact lenzen draag en vaak ontstoken ogen heb.
Wanneer ik bij de oogarts ben benoem ik jouw informatie ook even. :)
Het is misschien inderdaad een idee om me ook even te laten prikken op TSH-R!

Ik heb niet zo zeer last van wallen maar wel zere,droge en rode ogen.
Het voelt inderdaad soms alsof er iets in zit.
Ik krijg vaak eerst hoofdpijn en dan ontstoken ogen.
De klachten houden zich aan tot drie-vier dagen en dan is het weer weg. 1 week later kan het bijvoorbeeld dan wel weer terug zijn. Heel vervelend!
Ik rook gelukkig niet.:)

Groetjes,

Leah
Plaats reactie