Wanneer laat jij je bloed prikken?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Wanneer laat jij je bloed prikken?

Bericht door laura »

Wanneer je schildklierhormoon slikt, luidt het advies: laat iedere keer rond hetzelfde tijdstip onder dezelfde omstandigheden je bloed prikken bij hetzelfde lab. Op die manier kun je de TSH- en fT4 waarde goed met elkaar vergelijken.

De ene keer 's ochtends laten prikken en de andere keer later op de dag geeft een vertekend beeld. Dat geldt zowel voor mensen die geen schildklierhormoon slikken als voor mensen die wel hormoon slikken. De TSH-waarde kent immers een dagelijks ritme. (1)

TSH-waarde
De hypofyse scheidt TSH uit in een vast dagelijks ritme. Over het algemeen is de TSH op z’n hoogst vroeg in de morgen en lager in de late middag en avonduren. Voor een diagnose: één TSH-meting geeft geen nauwkeurig beeld van jouw TSH. Pas bij herhaalde metingen rond hetzelfde tijdstip, ontstaat een juist beeld van jouw TSH-waarde.

De grafiek toont de TSH-waarde van gezonde mannen en vrouwen. (2)

FT4-waarde
Aan te raden is om - als je levothyroxine slikt – er rekening mee te houden dat de fT4-waarde de eerste 2 tot 4 uur na inname van het schildklierhormoon (T4) extra verhoogd is, en gedurende ongeveer 6 uur boven normaal blijft. (3)

Voorbeeld
De tabel laat zien hoeveel schildklierhormoon in het bloed is wanneer je alleen T4 (levothyroxine) slikt. Voor inname (= basistijd) en na inname.

----------------------Basistijd---na 1.5 uur-----na 3 uur-----na 6 uur-----na 9 uur
lab T4----------------8.5-----------9.1------------9.7----------9.0----------8.4
(bron: Schildklierwijzer)

Wat kun je doen?
Wanneer meer levothyroxine jou zou kunnen helpen, laat dan je bloed prikken 's ochtends vroeg vóór het slikken van je schildklierhormoon.
Je TSH-waarde is dan iets hoger, je fT4-waarde is nog niet verhoogd.

Bronnen
1. Clinical Significance of TSH Circadian Variability in Patients with Hypothyroidism. MA Sviridonova, VV Fadeyev, YP Sych, GA Melnichenko. Endocr Res 2012 Aug 2.
2. Thyrotropin Secretion Profiles Are Not Different in Men and Women. F Roelfsema, AM Pereira, JD Veldhuis, R Adriaanse, E Endert, E Fliers en JA Romijn
3. Pharmacology of thyroid hormone replacement preparations. WM Wiersinga. Adult Hypothyroidism, Thyroid Disease Manager.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*Happinez*
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2013, 11:38

Re: Wanneer laat jij je bloed prikken?

Bericht door *Happinez* »

Ik laat mijn bloed prikken als ik merk dat bepaalde, voor mij herkenbare, klachten toenemen. En dan vervolgens voor controle. Altijd in de ochtend.
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: Wanneer laat jij je bloed prikken?

Bericht door Heleen »

als ik merk dat er bepaalde dingen "veranderen"...dan laat ik ook mijn bloed prikken, en ook in de ochtenden...
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Wanneer laat jij je bloed prikken?

Bericht door Jenny »

Heleen schreef:als ik merk dat er bepaalde dingen "veranderen"...dan laat ik ook mijn bloed prikken, en ook in de ochtenden...
IK ook, ik heb een stapeltje labformulieren gekregen en bepaal zelf wanneer en wat ik laat prikken.
Meestal nuchter in de ochtend, maar soms ook door een collega op de afdeling. Dan heb ik 's avonds de uitslagen al in de computer op mijn werk.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Plaats reactie