Vraagje over Levothyroxine/waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gavin
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2015, 18:06

Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Gavin »

Hallo.
Anderhalf jaar geleden geconstateerd dat ik een traag werkende schildklier had. Sinds dan is de huisarts bezig geweest om mij ingesteld te krijgen met Levothyroxine.

Laatste meting een week geleden was TSH 7,7 en T4 13,2. Ik gebruikte toen 100 Levothryroxine. Nu heb ik ook 25 bij gekregen en dan om de dag 1 meenemen. Dus 1 dag 100 en de volgens 125.

Ik heb het gevoel dat ik beter voel op de dagen dat ik 125 neem dan op de dagen dat ik 100 neem maar volgens de huisarts assistent kan dat niet want het opname van Levothryroxine in mijn bloed werkt niet zo snel. Klopt dat??

Het is ook zo dat de avonden dat ik sport (crosstrainen) vallen de dag voordat ik de 100 neemt. Heeft mijn lichaam meer Levo nodig nadat ik gesport heb?

grtsz. Gavin
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Kiek »

Als je 's ochtends je levothyroxinepil neemt, dan zou je je in de loop van de ochtend misschien wat energieker kunnen voelen, omdat de FT4 in je bloed gedurende enkele uren stijgt, om vervolgens weer traag te dalen tot de volgende ochtend? Dit past een beetje bij je ervaring.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gavin
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2015, 18:06

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Gavin »

Bedankt voor de reactie Kiek.
Ik neem de tabletten om een vaste tijdstip als ik wakker wordt en wacht minstens 30 minuten voordat ik ga ontbijten (eiwitten shake).
Voor een paar uurtjes voel ik mij suf/moe. Nadat ik weer iets gegeten heb (fruit) om 10:00uur begin ik mij normaal te voelen.
Heeft dieet een beinvloed op de werking van de schildklier, omdat ik veel sport eet ik veel eiwitten/vezel producten gedurende te dag.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Kiek »

Ik heb geen verstand van nieuwerwetse geen-doorsneevoeding, Gavin.
Ik voel me pas prima na m´n ontbijt van 2 boterhammen met een gekookt ei, 1 versgeperst sisap, melk en koffie.
En dan is het kwart over acht.

Jij slikt levothyroxine.
Dan is het een illusie om het over de werking van je schildklier te hebben.
Je schildklier werkt niet meer.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Patricia31 »

Eiwitten op sojabasis kunnen de werking van het medicament verlagen.
In veel eiwitboosters zit soja verwerkt dus dit zou je kunnen nakijken.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Patricia31 »

NB weet jij of je nieren goed werken want een afbraakproduct van eiwitten is ureum en als dit opstapelt omdat je zoveel eiwitten eet dan kun je suf worden.
Vraag eens aan iemand of je adem ruikt naar "natte aarde"?
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Eekhoorn »

Als je wil weten of je nieren goed werken, heb je meer aan een bepaling van de kreatininewaarde van je bloed. Misschien zit die al bij recente labuitslagen (deze test wordt vaak min of meer routinematig meegenomen bij andere labtesten), en anders zou je erom kunnen vragen.
Gavin
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2015, 18:06

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Gavin »

Hi Kiek.
Je schrijft:
Jij slikt levothyroxine.
Dan is het een illusie om het over de werking van je schildklier te hebben.
Je schildklier werkt niet meer.

[/quote]
Ik heb begrepen dat mijn schildklier niet genoeg hormone produceerd en niet dat het helemaal niet meer werkt.
Ik dacht dat de hoeveelheid mg hormone dat je moet slikken komt overeen met wat je schildklier niet aanmaakt.
Gavin
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2015, 18:06

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Gavin »

Bedankt voor jullie reactie's.
De eiwitten shake is niets meer dan een ontbijt shake van Kruidvat dat je aangemaakt met magere melk.
Ik heb niet het idee dat mijn nieren niet goed functioneren, ik drink minstens 2liter water per dag en urine is vrij helder. Net voor de nieuw jaar ben ik geprikt op nier functie/suiker enz. Maar er kwamen geen afwijkingen voor.

Gisteren dronk ik meer koffie (ivm vergaderingen) dan gebruikelijk (6/7kopjes) gedurende de dag.
Ik merk dan dat ik heel opgejaagd wordt.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje over Levothyroxine/waardes

Bericht door Kiek »

Hallo Gavin,

Je schrijft:
Ik dacht dat de hoeveelheid mg hormone dat je moet slikken komt overeen met wat je schildklier niet aanmaakt.

Ik denk dat je je schildklierwerking bypassed met de levothyroxine.
Dat wil zeggen dat je je schildklier buitenspel zet.

Een gezonde schildklier produceert gemiddeld 100 µg T4.
Jij gebruikt 100 à 125 µg T4/levothyroxine.

Een TSH kent geen verschil tussen T4 uit een pilletje of T4 uit je schildklier.
In je bloed is T4 een pot T4.

Heb je weleens normale TSH's gehad met levothyroxine?
Wat zijn de referentiewaarden van FT4 van jouw lab?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie