Set-point bepaling en zo

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Ivonne
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2017, 12:17

Set-point bepaling en zo

Bericht door Ivonne »

Half september 2016 is bij mij hyperthyrodie geconstateerd.
De huisarts schreef mij 100 mcg levothyroxine voor.
Langzaam opgebouwd tot ik op 1 tablet per dag zat.
Dat hield ik geen 6 weken vol. Bloed laten prikken. THS bleek 0,05 en huisarts zei dat het prima ging.
Toch doorgegaan met 100 mcg. Na ca. 3 weken ging het ècht niet meer. TSH bleek 0,01. SON gebeld.
Zij vertelden mij dat dit ècht niet goed was. Eerst 0,75 gaan gebruiken, maar ook dat ging niet.
Zit nu 8 weken op 50 mcg. Voel me een heel klein beetje beter maar ik voel me helemaal niet goed.
Huisarts adviseert tot 1 april zo door te gaan en dan weer bloed te prikken en verder te zien.
Nu lees ik over setpoint-bepaling. Dat zou ideaal zijn. Maar ik weet niet of mijn waardes zich daartoe lenen.
Wie o wie kan mij advies geven?
Mijn beginwaarde (dus zonder medicatie) was:
TSH - T4: 10,2 - 9,3
Met 100 cmg:
THS - T4: 0,05 - 20,2
0,01 - 22,9
Na 6 weken 50 mcg:
TSH - T4: 0,5 - 9,9
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Kiek »

Welkom, Ivonne!

Je eerste 2 sets waarden geven een set point van FT4 van 13.3 pmol/l met een TSH van 1.45 mU/l.
Je begrijpt dat je 3de waarde abnormaal is. Die hoort er niet bij.
Het lijkt dat je in die laatste periode zo nu en dan wel en dan een poos níet geslikt hebt, of andersom.

Voor je labwaarden is het belangrijk dat je minstens 6 weken iedere dag dezelfde dosis gebruikt.
Dat komt door de halfwaardetijd van T4/levothyroxine.
Die bedraagt gemiddeld maar liefst 7 dagen. (Een aspirientje doet er een uur of 2 à 3 over.)

Kijk eens op het plaatje hieronder wat dat betekent voor de opbouw van de dosis.
In dit voorbeeld is het doel om in je lijf een voorraad te houden van ca. 1000 µg (dat hoort bij ca. 100 µg/dag).
Dat plaatje, linker kant, stelt de T4-opbouw voor van een persoon die dus 100 µg gebruikt.
Eerst gaat dat vlot en naarmate het doel nadert, is de opbouw rustiger, en bereikt uiteindelijk na een week of zes het juiste niveau.

Heb je je niveau van de voorraad bereikt, dan vul je die iedere dag met 100 µg bij, en iedere dag verbruik je weer 100 µg.
Zo hou je de voorraad in je lijf prettig stabiel.

Slik je iedere dag dezelfde dosering?
Dat komt heus je welbevinden ten goede.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Opbouw en afname.jpg
Opbouw en afname.jpg (21.79 KiB) 1386 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ivonne
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2017, 12:17

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Ivonne »

Dag Kiek,
Dank je wel voor je uitleg, heel duidelijk!
Die 3e waarde was na 7 weken 100 ugr. Dat was verschikkelijk, die TSH van 0,01. Ik kon niéts meer.
Nu met 50 ugr voel ik me een stuk beter. Maar de verhouding TSH / FT4 klopt niet.
Misschien omdat die 100 ugr. veel te veel is geweest? En mijn lichaam een flinke optater heeft gehad?
Afspraak met de huisarts is nu om tot 1 april 50 ugr. te blijven gebruiken.
Voor de FT4 zou ik eigenlijk méér moeten nemen, maar dan komt mijn TSH te laag uit.
Ik heb ècht iedere dag trouw, minstens een half uur voor het ontbijt mijn medicatie genomen. Nuchter geprikt, daarna medicatie genomen. Geen sojaproducten gebruikt.
Heb jij nog een idee hoe ik de TSH / FT4 - verhouding kan normaliseren? (en daarmee dan ook richting mijn mogelijke setpoint kan komen? Ik heb het idee dat mijn huisarts het ook niet weet....
Ivonne
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2017, 12:17

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Ivonne »

Misschien moet ik toch maar naar een endocrinoloog. Er is met die 100 umg met een kanon op een mug geschoten en mijn systeem is ontregeld, gezien mijn laatste waarden.
Wie weet er een goede internist / endocrinoloog?
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Mireille_5 »

Ivonne schreef: 26 feb 2017, 15:10Wie weet er een goede internist / endocrinoloog?
Dat ligt natuurlijk aan waar je woont/welke ziekenhuis je wil. In het Radboud in Nijmegen kan ik Dr van de Ven aanraden.
Ivonne
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2017, 12:17

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Ivonne »

Dank je wel, Mireille!
Ik woon maar een half uurtje rijden van Nijmegen af.
Ik ga een afspraak maken.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Mireille_5 »

Ivonne schreef: 07 mar 2017, 16:56Dank je wel, Mireille!
Ik woon maar een half uurtje rijden van Nijmegen af. Ik ga een afspraak maken.
Fijn dat ik je kon helpen :) Ik vond haar heel fijn en aardig, wel kort professioneel.
Laat je even weten wat je ervan vond en of het helpt? Ben nieuwsgierig :D
Ivonne
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2017, 12:17

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Ivonne »

Dag Kiek,
Ik zie dat mijn berichtje misschien niet heel duidelijk was.
Ik heb 4x waardes opgegeven en ze kloppen (jammer genoeg, lees mijn berichtje nog maar eens) allemaal.
Dat was:

27 sept. 2016 (nog zonder medicatie):
TSH 10,2
T4 9,3

15 nov. 2016 (toen zat ik vanaf 25 okt., dus ong. 3 weken, op 100 mugram)
TSH 0,05
T4 20,2

20 dec. 2016 (nog steeds op 100 mugram, huisarts zie op 15 nov. dat mijn waardes prima waren):
TSH 0,01
T4 22,9
Toen ben ik de patiëntenvereniging gaan bellen en kreeg ik te horen dat de onderwaarde dus 0,4 is!!
Terug naar 50 mugram.

Na 6 weken:
6 febr. 2017:
TSH 0,5
T4 9,9
Nu is de zaak dus uit balans en adviseert de huisarts mij tot 1 april door te gaan met 50 mugram om te kijken wat er dan gebeurd. Mijn gezond verstand zegt mij dat dit waarschijnlijk zo gek nog niet is, maar ben het vertrouwen in mijn huisarts in deze wel kwijt.

Aan de hand van welke waardes had jij mijn set-point berekent, Kiek?
En gezien het hele verhaal, hoe betrouwbaar zal dit zijn? Kun je daar iets over zeggen?

Alweer bij voorbaat hartstikke bedankt voor je kundige advies!!
Groetjes,
Irma Saedt
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Kiek »

Hallo Ivonne,

Misschien heb je last van een opstartende Hashimoto?
Van een schildklier die het zo nu en dan laat afweten?
Afgewisseld met korte periodes van overproductie?

Kijk, jouw TSH reageert op de hoeveelheid FT4 in je bloed.
De kracht/sterkte/kwaliteit van die relatie is je bij je geboorte meegegeven.
Dat kan een beetje verschuiven bij het ouder worden, en tijdelijk tijdens zwangerschappen, en andere bijzondere situaties. Maar over het algemeen verandert die relatie niet spectaculair.

Op je lijstje staan de volgende waarden:
TSH ------------FT4
10.2------------9.3
0.05------------20.2
0.01------------22.9
0.5..............9.9

Kijk eens naar de twee laatste waarden: een FT4 van 22.9 geeft een TSH van 0.01. En daarna geeft een FT4 van 9.9 slechts een TSH van 0.5. Deze laatste waarde is veel te laag. In vergelijking met je eerste FT4-waarde, zou je TSH ongeveer 10 mU/l moeten zijn, en niet 0.5 mU/l.
Daarom past je laatste waarde niet in het rijtje.
De app rekent die waarde niet mee (=rood kruisje).
Je set point staat met je eerste 3 setjes waarden op een mooie gemiddelde plaats: TSH 1.4 mU/l met een FT4 van 13.36 pmol/l. De waarde van de relatie van jouw TSH en FT4 is ook al prachtig gemiddeld (plaats en vorm van de curve).

Hartelijke groet,
Kiek
IvonneMaart2017.jpg
IvonneMaart2017.jpg (38.88 KiB) 1133 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ivonne
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2017, 12:17

Re: Set-point bepaling en zo

Bericht door Ivonne »

Dag Kiek,
werkelijk hartelijk dank voor je reactie!
Wat fijn dat je het zo duidelijk uitlegt!
Iemand schreef op het Forum: "Wat zou het forum zijn zonder Kiek?". Nu, daar ben ik het helemaal mee eens.
Begin april laat ik weer bloed prikken. Ben benieuwd hoe de waardes dan zijn.
Mochten ze nog uit balans zijn, dan weet ik iig wat het evt. kan zijn en wil ik zeker een verwijzing voor een endocrinoloog.
Zijn ze beter, weet ik waar ik naar toe moet werken.
Hartelijke groet,
Ivonne
Plaats reactie