Selma met vragen over dosis

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Selma
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2017, 14:45

Selma met vragen over dosis

Bericht door Selma »

Goedemorgen,
Ik ben Selma en nieuw op het forum. Sinds 2006 weet ik dat ik hypothyriodie heb (hashimoto).
Ik gebruik al die tijd euthyrox. Meestal 75mcg.
In het begin van de behandeling voelde ik me eigenlijk slechter dan daarvoor, maar na ongeveer 3/4 jaar ging het weer redelijk.
In 2013 voelde ik me meer vermoeid en niet zo lekker in mijn vel. In overleg met mijn huisarts werd de euthyrox verlaagd naar 50 mcg. Dat ging een aantal weken goed, maar daarna ging het steeds slechter.
Ik kwam uiteindelijk bij de internist terecht en die vertelde mij dat het nooit verlaagd had moeten worden maar verhoogd naar 88mcg.
Zo gezegd zo gedaan.
Nooit voelde ik me meer goed. Na een paar maanden ellende heb ik zelf weer besloten naar 75 mcg te gaan. Inmiddels was de behandeling weer door de huisarts overgenomen.
Het ging na een tijdje weer wat beter en ik kon weer partime werken, wandelen, fietsen enz.
Echter helemaal goed heb ik me nooit meer gevoeld. Minder energie en een vervelend gevoel in mijn lijf dat ik moeilijk kan omschrijven. Een soort verzuring lijkt het wel.
Vorige jaar september de dosis verhoogd na overleg met de huisarts tot 88 mcg. Tot januari ging het redelijk, tot ik ging sporten (pilatus). Misschien toeval maar daarna ging ik me steeds minder voelen. Moe, slecht slapen, minder concentratie. Maar toch doorgaan met alles , behalve pilatus dan.
3 weken geleden weer naar de huisarts. De dosis naar 100mcg. Ik vroeg haar of dat geen kwaad kon ivm de tsh van 0.17. Maar ze vond van niet.
Na een paar dagen ging ik me steeds slechter voelen, hartbonzen, warm enz,
maar dacht dat ik misschien nog even moest wennen.
Na 1 week werd ik op mijn werk niet goed en kwam.op de seh terecht. Tsh was haast niet meer te meten. Nu ben ik al 2 1/2 week ziek thuis. Dosering weer op 75mcg en in mei een afspraak bij de internist. Vandaag een uitgebreid bloedonderzoek ondergaan omdat ik niet opknap nog.
Dit is mijn hypo-verhaal. Ik vind het steeds moeilijk te begrijpen dat ik met zo'n kleine verschuiving van medicatie zo onderuit kan gaan. Misschien herkent iemand zich in dit verhaal. Dan zou ik het graag horen. En hoe kom je weer zo snel mogelijk op de been?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door laura »

hallo Selma,

Is jouw dosis hormoon telkens verlaagd/verhoogd zonder bloedonderzoek?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Selma
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2017, 14:45

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door Selma »

Hoi Laura,
Er was altijd een bloedonderzoek aan voorafgegaan.TSH en T4.
Op 4 oktober 2016 was de TSH 0.13 en de T4 18. Ik ben toen van 75 naar 88 mcg gegaan.
Op 3 feb 2017 was de TSH 0.17 en de T4 15. Nuchter geprikt. Ik neem altijd trouw vlgs voorschrift in, minstens een half uur voor het ontbijt. Toen is dus de dosering van 88 naar 100 mcg gegaan.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door Teun »

Ik sta een beetje verbaasd over de ophogingen van de Euthyrox bij deze lage TSH waardes. Zijn in mijn lab en voor mijn lichaam toch echt hyperwaardes. Kan me heel goed voorstellen dat je je daar niet goed op voelt.
Maar gek genoeg reageert je tsh en ft 4 tegenovergesteld. I.p.v dat de ft4 omhoog gaat bij 88 mcg daalt deze juist en met de tsh omgekeerd. Eerst zou je dan gaan denken aan veranderde prikmomenten al dan niet nuchter en op een ander tijdstip maar je zegt dat je daar secuur in bent. Ben wel benieuwd hoe dus deze waardes worden verklaard.
Selma
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2017, 14:45

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door Selma »

BesteTeun, dank je voor je reactie!
Ik heb hier even over na gedacht. Je hebt gelijk in oktober toen ik liet prikken had ik de euthyrax al ingenomen. Ik weet niet meer precies hoe laat ik geprikt ben, maar in ieder geval in de ochtend. Verder laat ik altijd nuchter prikken rond 8 uur s-morgens.
Ik vraag me af of het ook uitmaakt als je langer wacht dan een half uur met ontbijten. En is het nodig om altijd op precies dezelfde tijd in te nemen? Als ik vrij ben neem ik de euthyrox een uurtje later.
De bedoeling van het ophogen van de dosis was om de T4 hoger te krijgen. Maar dat is niet gelukt dus. Ik heb de waardes vanaf 2006 opgevraagd. Misschien handig om die hier even op te geven?
Groet, Selma
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door Teun »

Op de vraag of de tijd van nuchter innemen veel uitmaakt zeg ik nee, ongeveer gelijke tijd, een uur vroeger of later maakt echt niet uit. En het gaat om minimaal een half uur, als het langer is is het ook prima, korter zou ik niet doen. Dat half uur heeft te maken dat de medicatie goed opgenomen wordt.

Het maakt wel een belangrijk verschil wanneer je prikt, doordat dit twee verschillende tijden zijn geweest en je bij de eerste waardes ook al euthyrox had ingenomen (te zien aan de hogere ft4) kun je deze uitslagen eigenlijk niet vergelijken. Wel een verklaring voor de uitslagen, als je de laatste keer ook na inname had geprikt ongeveer op dezelfde tijd als in oktober zou je hele andere uitslag hebben gehad.

Waarom moet de Ft4 die al 18 was in oktober omhoog van de huisarts, dit is toch een mooie waarde? Wel handig, ook voor jezelf om eerdere waardes waarbij je je goed voelde eens te bekijken, deze waardes zou ik dan proberen na te streven.
Succes
Selma
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2017, 14:45

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door Selma »

Dank je wel Kiek dat je mijn setpoint wil berekenen. Hier volgen mijn waardes vanaf het begin in 2006 tot heden.
Maand/Jaar. Tsh T4
08-2006 75.96. 9.1
09-2006 12.2. 13
11-2006. 0.26. 17
06-2008. 0.26. 17
02-2009 0.24. 16
08-2011. 0.3 19
01-2013 1.04. 20
04-2013 0.77. 20
09-2013. 2.92. 14
11-2013. 2.18 18
12-2013 0.24. 19
05-2014. 0.05. 18
06-2014. 0.17. 18
03-2015. 0.94. 14
06-2015. 0.47. 14
01-2016. 1.63. 15
10-2016. 0.13. 18 (niet nuchter)
02-2017. 0.17. 15
03-2017. 1.11. 15

De waardes zijn behalve 10- 2016 allemaal nuchter geprikt. De euthyrox neem ik tenminste een half uur voor het ontbijt in.
Mijn leeftijd is 63.
Hopelijk heb je zo alle benodigde gegevens.
Ik ben erg benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Selma
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door Kiek »

Hallo Selma,

Ja, dit is de beste plaats om een plaatje te maken wat betreft je pb-set point-vraag.
Het lijkt erop dat je laboratorium in de loop van de tijd de 'test-apparatuur' heeft gewijzigd.
De waarden tot 2011 heb ik er daarom uitgehaald.
Toch heeft de app er nog een paar niet meegeteld. Dat zijn de rode kruisjes in het veld.
Je set point staat met de resterende waarden op FT4 van 15.2 pmol/l met een TSH van 0.8 mU/l.
Je reageert best gevoelig op dosis-wijzigingen. Dat laat de vorm en plaats van de curve zien.
Daarom is het best om niet met 25 µg omhoog of omlaag te wijzigen. Beter is dan met een kwartje van 25 µg levothyroxine te werken.
Misschien heb je er wat aan.

Succes!
Kiek
Selma vanaf2011-mrt2017.jpg
Selma vanaf2011-mrt2017.jpg (41 KiB) 953 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Selma
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2017, 14:45

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door Selma »

Dank je wel nog Teun voor je reactie! En jij ook Kiek voor het berekenen.
Het geeft mij weer een steuntje en wat meer inzicht.
Ik moet nu afwachten en over 3 1/2 week weer lab laten doen. Sinds 2 1/2 week zit ik weer op 75 mcg euthyrox. De TSH is gelukkig gestegen naar 1.11. Maar ik voel me nog steeds ziek. (Andere bloeduitslagen waren gelukkig ook goed). En dan eventueel finetunen met 6 1/4 mcg.
Eigenlijk durf ik dat niet meer omdat het nu 2 keer helemaal fout is gelopen voor mij en het zo lang duurt voordat ik me weer een beetje beter voel. Maar met 75mcg was het ook nooit ideaal. Het is echt een lastige aandoening. Jammer dat niet alle artsen goed in kunnen stellen. Als dat wel zo was zou veel ellende bespaart kunnen worden.
Gelukkig dat dit forum bestaat!
Selma
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2017, 14:45

Re: Selma met vragen over dosis

Bericht door Selma »

Goedemorgen,
Vanwege de uitslag van het laatste bloedonderzoek op 2 april heb ik weer een vraag over de dosering. TSH was 1.48 en T4 15. Ik voel me nog steeds helemaal niet goed. Alhoewel er wel enige verbetering in zit. Maar helaas kan ik nog niet veel doen. Probeer het wel, maar word steeds teruggefloten. Het is nu 6 weken geleden dat ik helemaal instorte na dosisverhoging naar 100 mcg euthyrox. Toen gezakt naar 75 mcg. Mijn vraag is of het nu al tijd is om misschien met 6 1/4 mcg te verhogen gezien de niet ideale tsh (vlgs setpoint zou die 0.9 moeten zijn). Of moet ik nog even afwachten?
Plaats reactie