setpoint?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Juul
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 dec 2016, 09:10

setpoint?

Bericht door Juul »

Vanaf begin oktober slik ik euthyrox (nu 112 microgram). In december waren mijn waardes voor het eerst goed, eind januari toch weer stijgend. Toen is ook een te lage waarde B12 vastgesteld (126). De laatste keer (begin maart) was deze waarde twijfelachtig (170), de schildklierwaardes waren weer een stuk beter.
De huisarts heeft me nu doorverwezen naar een endocrinoloog om te kijken waar de klachten vandaan komen/verder onderzoek te doen m.b.t B12. Ik blijf namelijk moe, tintelingen in handen/voeten en nog een lijstje. De overlap in klachten tussen schildklier en B12 is echter groot begrijp ik ondertussen.

Nu lees ik hier vaak dat Kiek een setpoint vaststelt. Zou u dit voor mij misschien ook willen doen? Ik vind het namelijk zo lastig om op dit moment vast te stellen of mijn klachten van mijn schildklier komen (nog niet stabiel) of toch van bijv. een mogelijk B12-tekort. Met het setpoint weet ik dan hopelijk een beetje waar ik naar zou moeten streven.
Ik heb 4 waardes. Drie zijn in het SHL vastgesteld (laatste 2 nuchter, 1e is startwaarde), 1 in het lab van het ziekenhuis (niet nuchter):

Uitslagen SHL (TSH 0,4/4, FT4 9/23):
*23-09-2016: TSH 29,7, FT4 11,1
*30-01-2017: TSH 3,9 , FT4 13,7
*03-03-2017: TSH 1,5 , FT4 16,9

Uitslagen lab ziekenhuis (geen referentiewaarde op reportage aan huisarts)
*30-09-2016: TPO >1000.0 kU/L
*13-12-2016: TSH 0,736, FT4 19,8

Ik hoop dat deze waardes al voldoende zijn!
Met vriendelijke groet,
Juul
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: setpoint?

Bericht door Patricia31 »

Wat raar dat Kiek nog niet heeft geantwoord, zou bijna denken dat ze je bericht gemist gpheeft?!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: setpoint?

Bericht door Kiek »

Hallo!
Het komt inderdaad best wel voor dat ik iets mis.
Maar voor Juul heb ik een mooie curve!
Met een set point van TSH 1.23 mU/l en een FT4 van 16.47 pmol/l.
Best goed zit je nu.
Misschien zou je een fractie hogere FT4 kunnen hebben, met een bijbehorende fractie lagere TSH.
Priegelen met 6.25 µg, enzo.

Tot de volgende set waarden van TSH/FT4!
Kiek
JuulMaart2017.jpg
JuulMaart2017.jpg (39.83 KiB) 455 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: setpoint?

Bericht door Patricia31 »

Kijk aan daar is ie dan en Kiek blijkt ook maar gewoon een mens te zijn :D
Juul
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 dec 2016, 09:10

Re: setpoint?

Bericht door Juul »

Beste Kiek,

Wat een verrassing voor mij op de zondagavond!! Hier ben ik heel erg blij mee.
Ik ging er zelf maar van uit dat u niet elke seconde met deze curves bezig bent ;). En als ik iets van deze periode leer is dat geduld een schone zaak is. Maar toch wel bedankt Patricia dat je het topic nog even onder de aandacht bracht!
Ik heb met de huisarts besproken om nu even 6 weken door te gaan op deze hoeveelheid om te kijken of mijn waardes stabiel blijven of dat mijn tsh toch weer gaat stijgen. Dat gebeurde de afgelopen keer natuurlijk ook. Daarbij heb ik nu ook een afspraak staan met een endocrinoloog in verband met mijn klachten en de b12-waardes. Dit schema is vanaf nu dan een hele goede leidraad. Ik ga het zeker meenemen.
Mijn nieuwe waardes vanuit het shl zal ik weer doorgeven!
Groet,

Juul
Plaats reactie