Hormoonlevels de klok rond

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Hormoonlevels de klok rond

Bericht door Paulet »

Wie kan/wil me even vertellen hoe het ook alweer zit met de waardes rond middernacht, ' s morgens, overdag en 's avonds?
Het valt mij op (ook bij de vorige switch naar Euthyrox, vanaf de blisterThyrax) dat ik 's morgens het beroerdst ben. Niet wakker worden, dikke ogen, doodmoe. Naarmate de dag vordert voel ik me dan eigenlijk langzaam opknappen.
Ik heb hier geen verklaring voor...heeft dit met je hormoonlevels te maken?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hormoonlevels de klok rond

Bericht door Kiek »

Misschien heeft het te maken dat je FT4 's ochtends na het slikken van je pillen gedurende een paar uur verhoogt.
Misschien profiteren je cellen het meest van die verhoging?
Later op de dag daalt het niveau gestaag tot de volgende ochtend.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Hormoonlevels de klok rond

Bericht door Paulet »

Ok...dan word ik wellicht wakker met een (nog) te lage FT4...
Ik heb ergens gelezen dat je TSH de hele dag kan fluctueren, al naar gelang je behoefte. Klopt dat? Of is die ook ergens in het etmaal het laagst?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hormoonlevels de klok rond

Bericht door Kiek »

Dat is vast bij mensen met een gezonde schildklier. Daar zwiert de TSH dat het een lieve lust is.
TSH bij levothyroxine-gebruikers doet iets anders:
Dan heeft de TSH op een bepaald punt in de middags een laag niveau, om vervolgens naar boven te klimmen.
Saravanan 2007 Thyroid Hormone Profiles on combined T3/T4 therapy.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Hormoonlevels de klok rond

Bericht door Paulet »

Kiek bedankt voor je snelle reactie!
Moet ik die laatste zin googlen?
En waar kan ik de Thyroid manager vinden? Ook gewoon googlen en dan downloaden? Of ben jij dat ;)
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hormoonlevels de klok rond

Bericht door Kiek »

En of dat Saravanan te googlen is. Zijn onderzoeken hebben me veel geleerd.
En kijk, Laura heeft het artikel ook op haar site gezet:
https://wvrtaal.files.wordpress.com/201 ... ed_699.pdf

De Thyroidmanager:
http://www.thyroidmanager.org/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Hormoonlevels de klok rond

Bericht door Paulet »

Enorm bedankt, Kiek! Ik ga lezen!
Volgens mij ben jij onmisbaar hier..
Plaats reactie