gewrichtspijn

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

gewrichtspijn

Bericht door Jacoline »

hallo allemaal,

Ik heb mijn verhaal op dit forum staan dus daar zal ik verder niet uitgebreid op ingaan. Een jaar geleden is er geconstateerd dat mijn schildklier te traag werkte en daarvoor slik ik dus thyrax. 2 weken geleden is mijn dosis thyrax eindelijk verhoogd naar 0,100 mg. Helaas blijf ik ondanks de verhoging erg veel last houden van gewrichtspijn. Ik probeer het, als ik het echt niet volhoud, de pijn met ibuprofen te onderdrukken maar dat helpt niet want ik had een paar dagen geleden erg veel pijn en de pijn kwam door de ibuprofen heen. Zelf (bijna) net zo erg als die zonder ibuprofen was. Ik had toen pijn in mijn linkerhand en het straalde door naar boven naar mijn arm. ik had zoveel pijn dat ik geen kracht had ik mijn hand en er niet zo veel mee kon doen (wat niet zo handig was want ik zat op dat moment achter de kassa). Ik heb de laatste tijd dus ook steeds vaker gewrichtspijn in mijn hand/ arm, verder heb ik het vaak gewrichtspijn in mijn heup(en).

Ik had dit probleem (de gewrichtspijn) ook op het oude forum gezet rond de zomervakantie en er waren toen mensen die er ook nog op hadden gereageerd toen ik op vakantie was, helaas is het forum verwijderd in de zomervakantie waardoor ik niet precies weet of er nog mensen zijn die tips voor mij hebben en welke?

Groetjes Jacoline
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: gewrichtspijn

Bericht door Marjolijn »

Ik weet nog dat wij er een stukje over gediscussieerd hadden. Dat ging over co-enzym Q10 onder andere. Dat heeft voor mij niet geholpen.

Ik ben inmiddels doorverwezen naar de reumatoloog wegens exact dezelfde klachten als jij aangeeft. Bij mij begon het in mijn rug en breidde het zich langzaam uit naar m'n schouders, knieën en heupen. Ik heb ook een periode gehad waarbij ik elke nacht wakker werd van slapende armen/handen. Om een lang verhaal kort te maken, uit alle onderzoeken die gedaan zijn is niks gekomen. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat mijn gewrichtspijn bij m'n schildklier vandaan komt. Ik denk dat omdat mijn lijf heel langzaam maar zeker "gewend" is geraakt aan een steeds lagere hoeveelheid schildklierhormoon. Sinds januari is dat ineens in een paar maanden tijd opgevoerd naar en normale waarde, maar daar denkt mijn lichaam anders over.

Ik denk maar vooral hoop dat het een kwestie van tijd is en dat de gewrichtspijn vanzelf over gaat op termijn. Ik heb er ook echt veel last van, ik begrijp hoe je je voelt :?
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: gewrichtspijn

Bericht door Jacoline »

Hoi ja dat klopt inderdaad. Nou ja dan is het dus maar gewoon hopen dat het met deze verhoogde dosis snel beter gaat. het is frustrerend dat het niet minder wordt nu de dosis verhoogd is en ook dat paracetomol/ ibuprofen niet helpt. Ja ik heb dus gewrichtspijn in enkels, knieën, heupen, rug en arm. Gelukkig niet allemaal tegelijk ;) maar ik wordt er echt niet goed van. Ik heb periodes zoals nu dat ik (bijna) elke dag pijn heb. Soms heb ik er kortere periode geen last van en dan komt het weer opzetten.
Nou ja in ieder geval veel sterkte en bedankt voor het reageren op mijn bericht.
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: gewrichtspijn

Bericht door Marjolijn »

Ik ben sinds een paar weken weer begonnen met "hardlopen" (stelt nog niet veel voor nu). De reumatoloog dacht dat dat ook wel zou kunnen helpen :? Ben inmiddels 1,5 maand verder en nog niks opgeschoten. Weer terug bij de huisarts gekomen en daar wegens een mogelijke ontsteking in een spier (kan er ook nog wel bij) een kuurtje Celebrex gekregen, de zwaardere variant van diclofenac, aangezien dat niks hielp. Ondanks dat dit zware pijnstillers zijn helpen ze verder geen &&;(%# voor mijn gewrichtspijn! wat ik dus wel gehoopt had. Dus idd, pijnstillers doen helaas niet veel...
hypootje
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:32

Re: gewrichtspijn

Bericht door hypootje »

Kan het niet met zekerheid stellen, maar sinds ik, nu twee jaren, vitD slik zijn mijn spier- en gewrichtspijnen sterk verminderd. Na inspanning heb ik wel veel meer pijn dan anderen, voorzover je dat overigens kunt beoordelen. Het lijkt of herstel na inspanning en eenzijdige, repeterende handelingen (veel ruiten wassen, breien, etc) zeer moeizaam en met veel pijn gepaard gaat. Of het met de schildklier te maken heeft of toch iets anders is? Geen idee.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: gewrichtspijn

Bericht door Jacoline »

Hoi Marjolijn,
frustrerend zeg dat die sterkere pijnstillers ook niet helpen. Doe je naast het hardlopen nog aan sport? zelf 'fitness' ik maar dat stelt niet veel voor en ik zit op paardrijden wat ik 1x per week doe. Ik blijf dat gewoon wel doen want ik geniet er ontzettend van, ondanks mijn gewrichtspijn en vermoeidheid.

Hoi Hypootje,
Ik zal dus sowieso rekening mee moeten houden dan ik (ook al ben ik straks wel goed ingesteld hoop ik) dat ik nog last kan blijven houden van gewrichtspijn?!
Slik je die vitamine D in overleg met je arts waar je onder behandeling bent of ben je die zelf gaan slikken? Misschien moet ik dat dan maar eens gaan proberen;)
Ik denk wel dat het met de schildklier te maken heeft, het is bekent dat je gewrichtspijn kan hebben met een te trage schildklier en aangezien veel mensen dat dan ook hebben denk ik dat het dus wel daar aan ligt... hoe dat komt dat je gewrichtpijn krijgt bij een te trage schildklier weet ik niet....

nou in ieder geval allebei sterkte;) (en bedankt voor het reageren op mijn bericht)
hypootje
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:32

Re: gewrichtspijn

Bericht door hypootje »

Ik ben het zelf gaan slikken, vanwege aanbeveling Gezondheidsraad.

Maar achteraf schijnt het beter te zijn om eerst waarde te bepalen en dan met een soort opstartdosis te beginnen, indien waarde te laag is.

Mijn idee is dat mogelijk, ook al ben je goed ingesteld, er toch op sommig weefeselniveau, zoals spieren, niet een optimale stofwisseling, dus verbranding, aanmaak en afvoer stoffen die daarbij ontstaan plaatsvindt. Maar of dat echt zo is?
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: gewrichtspijn

Bericht door Jacoline »

Hoi dan wacht ik daar nog even mee ik ben ook nog niet goed ingesteld / nog steeds bezig met instellen . Ik overleg het wel tegen de tijd dat ik weer een afspraak heb bij de internist. Ik weet ook niet of het klopt wat je zegt, heb daar geen verstand van maar het klinkt in ieder geval logisch...
Bedankt in ieder geval voor het reageren en fijn dat het bij jou helpt dan is het in ieder geval het proberen waard ;)
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: gewrichtspijn

Bericht door Marjolijn »

Naast het hardlopen dans ik nog 2x in de week, dus dat is qua beweging best druk soms. Als ik teveel pijn heb laat ik ook makkelijk een keertje hardlopen schieten, maar dansen nooit ;)

Ik slik vitamine B, C en D als supplement. B en D omdat uit bloedonderzoek is gebleken dat het laagnormaal is, C omdat ik geloof dat je daar niet snel teveel van kan hebben. Maar daar lopen de meningen over uiteen. Ik ben ook voornemens om te starten met probiotica doordat mijn darmfunctie niet bepaald stabiel is, maar dat wil ik eerst nog overleggen met de huisarts/apotheek.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: gewrichtspijn

Bericht door Jenny »

Meestal zijn gewrichtspijnen terug te leiden naar een lage FT4. Toen ik ingesteld werd op schildklierremmer werd ik (on-)natuurlijk hypo gemaakt en kon ik niet meer bukken, etc.
Vit. D. tekort kan een oorzaak zijn, maar zoals mijn voorganger al zei: "eerst de waarde weten".
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Plaats reactie