Hulp bij set-point bepaling

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Dank je Kiek..
Nee inderdaad je hoeft geen televisie kunnen te maken om met plezier te kunnen kijken

Maar is nu toch duidelijker..

Thanxx
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door *anna* »

:lol: Of zelf eieren te leggen om ze te kunnen keuren...
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

:lol:
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Nieuwe waarden is dit mijn setpoint nu dan kiek ?


. Imijn lijf voelt erg slecht maar moet nu ergens vanuit gaan.

TSH nu 2,5
T4 nu 12,6

Berekening van jouw voor mij setpoint was de laatste keer TSH 2,58 en Ft4 13,16

Laat ik mijn medicatie op 50mu of veranderd er nog iets in setpoint nu ik weer nieuwe waarden Heb?.

Gr karin
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

Een steeds steviger set point, Karin!
De cijfers:
FT4 13.25 pmol/l en TSH 2.14 mU/l.
Je hebt dus iets meer levothyroxine nodig.
En logisch dat je je nog steeds niet jofel voelt.

Een beste plaats is iets onder die oranje ster.
KarinHoefnMei2017.jpg
KarinHoefnMei2017.jpg (40.97 KiB) 843 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Oké . Als de huisarts daar dan in mee WIL. DIE ROEPT AL 6 WEKEN GELEDEN DAT HET GOED IS. Ik heb vorige week op deze uitslag ook niet gereageerd dat ik meer wilde PROBEREN. ALSNOG DOEN DAN MAAR! Ik heb verwijzing naar neuroloog gekregen vanwege hevige pijnen lijf en met name zenuwpijn onder de Voeten!, Dat zal toch niets met schildklier te maken Hebben? Een kwart van 25mu levo erbij denk ik Dan?

Dank weer kiek dat je mee kijkt/rekent

Gr. Karin
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

Goed idee om een klein beetje te verhogen, Karin.
Als argument voor je huisarts kan je aandragen dat je nog klachten hebt, en daarom je FT4 iets hoger op 13 à 14 wilt hebben.
Daar kan de man/vrouw geen bezwaar tegen hebben.
Vooral omdat je TSH dan niet onder de 1 mU/l zal komen.

Rekenen doe ik niet, hoor.
Ik tik die waarden in de app.
En met één druk op de knop verschijnt er een mooie curve.

Succes bij je arts!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Thanxx wieder . Zit nu in cochem Duitsland. Vandaar dat wieder :lol:


Gr karin
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Hoi kiek

De goede man wil er niets van horen..nog meer levo TSH is goed zoals hij zegt
Op mijn zeggen dat ik het toch wil proberen Zeijl hij ik sta er niet achter en legde de hoorn neer ik kan toch wel beetje meer nemen maar wie prikt over 6 weken mijn bloed


Heb je nog een tip hoe ik de dokter kan overtuigen om toch 6,25 levo erbij te uit Schrijven? Wil Mijn t4 wat hoger omdat ik nog klachten heb hadden ik al gezegd

Gr karin
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

Beste Karin,

Gebeurt dit in Duitsland?
Misschien tijd om van huisarts te wisselen?
In Nederland wordt doorgegaan met fijnafstelling zolang de levothyroxine-gebruiker klachten heeft.
Zolang de waarden maar binnen het referentiegebied blijven.

Sterkte!
Kiek

https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
Uit de richtlijn:

Het doel van de behandeling van hypothyreoïdie is dat de patiënt klachtenvrij is dan wel zich zo optimaal mogelijk voelt en dat het TSH en vrije T4 normaal zijn. Het TSH bevindt zich bij goed ingestelde patiënten veelal in het laag-normale gebied (het vrije T4 is dan meestal hoog-normaal).14) 21) De behandeling van hypothyreoïdie bestaat uit substitutie met levothyroxine. De substitutiedosis is gemiddeld 1,6 microg levothyroxine per kilogram lichaamsgewicht per dag, met een grote individuele variatie. Voor een volwassene komt dit meestal neer op 100 tot 125 microg 1 maal per dag, maar soms heeft een patiënt een hogere dosis nodig, tot wel 300 microg per dag. Met het vorderen van de leeftijd kan de behoefte aan levothyroxine afnemen tot 75% van de eerdere benodigde dosering.


Een kleine verhoging van de dosering met 12,5 microg levothyroxine, ook al zijn TSH en vrije T4 al normaal, kan ervoor zorgen dat de patiënt zich beter voelt.
Controleer het TSH en vrije T4 pas 6 weken na elke doseringsverandering, aangezien het TSH dan pas is gestabiliseerd.
Vermijd een TSH- en/of vrije-T4-waarde die buiten de referentiewaarden valt, vanwege een verhoogd risico op complicaties zoals atriumfibrilleren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie