Hulp bij set-point bepaling

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Hoi hoi

Ik ben karin en ben al jaar bezig om in te stellen op levothyroxine omdat ik ook veel andere klachten heb vind ik het lastig te bepalen wanneer ik me goed voel met welke waarden . Hopelijk kan er voor mij set point berekend worden zodat ik lijn heb waar ik dan naar toe kan Werken? Mijn beginwaarden waren TSH van 11,6 en T4 9,9 . Week later (Zonder medicijn) TSH 6,8 en T4 10,3 . Weer 2 weken later (zonder medicijn) TSH van 5,5 en T4 van9,5 en T3 van 1,11. Dan medicijn 25 mu levothyroxine . Na 6 weken 25 mu slikken TSH van 4,8 T4 van 11,1 en T3 1,27. Wat zou mijn set point moeten Zijn? Is het ook waar dat het beste geprikt kan worden als je die ochtend nog geen medicijn geslikt Hebt?

Gr. Karin
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

Welkom, Karin!

'k Heb een curve voor je gemaakt.
Je set point staat met de opgegeven waarden op een TSH van 1.31 mU/l met een FT4 van 12.93 pmol/l.

Inderdaad is het beter om nuchter, zonder levothyroxine en 's ochtends vroeg, naar het lab te gaan.
Je schildklierwaarden laten zich namelijk nogal makkelijk beïnvloeden.

Voor jou is het van belang dat je de ene set waarden met de volgende waarden goed kunt vergelijken.
Verschillende tijden en verschillende omstandigheden maken dat erg ingewikkeld.

Tot de volgende keer!
Kiek
Karin HoefnMrt2017.jpg
Karin HoefnMrt2017.jpg (38.38 KiB) 1098 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Dank je wel Kiek!

Ga hier naar toe werken en hoop daar me dan zo goed mogelijk mee te voelen ondanks meerdere klachten. Wat apart dat dat berekend kan worden vind ik. Hoe zeker is zo een set point dat die waarden voor mij goed zal Zijn? Ben erg benieuwd en zal je het zeker laten horen hoe het is als ik op die waarden ben . Slik nu 37,5 mu levothyroxine en ga volgende week weer prikken .

Nogmaals dank
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

Je schrijft: Hoe zeker is zo een set point dat die waarden voor mij goed zal Zijn?

Dat is net zo nauwkeurig als de resultaten van je laboratorium.
Die kunnen wel 10% schelen.
Ze zijn afhankelijk van de tijd en omstandigheden van jouw bloedafname.
En van je leefomstandigheden.
Als je gister een dubbele dosis levothyroxine hebt geslikt, dan is je bloed de volgende dag nog volop 'in beweging'.
Dat levert weer allerlei extra verstoringen op.
Je FT4 heeft immers een andere halfwaardetijd dan je TSH.
Kortom, het is afhankelijk van je persoonlijke praktische situatie die weergegeven wordt door het lab.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Dank je Kiek!

Nog een vraagje sinds ik de levothyroxine heb heb ik ergens last van slecht slapen met name vooral slecht inslapen Herkenbaar? Zit nu al vijfenhalve week op dezelfde dosis en beter in slapen lukt nog steeds niet..

Groetjes. Karin
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

Dat herken ik niet, Karin.
Wacht tot volgende week.
Dan heb je nieuwe waarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Hallo kiek,

Na 6 weken 37,5 mu levothyroxine geslikt hebben zijn mijn waarden nu
TSH 3,8
T4 12
T3 1,26

T3 wil huisarts niet neer meeprikken volgende Keer!,hij zegt dat TSH goed is en dat het nu goed Is! Heb ontzettende last van mijn spieren en ben begonnen met 50mu levo meegenomen dat setpoint TSH 1,31 en t4 12,93 zou moeten zijn . Veranderd de nieuwe waarden erbij nog iets aan Setpoint? Verwacht van niet maar weet ook niet hoe dat werkt.? Zweet wel veel nu maar de erge drang naar zoetigheid, snoepen en koffie is nu weg eindelijk. Ben inmiddels 11kg aan gekomen . Nu kan ik beginnen met afvallen . En zoals ik in een ander kopje vermelddeover slecht slapen, Ik kan weer beter inslapen Gelukkig!

Groet karin
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

De curve is door je laatste set waarden iets opgeschoven naar rechts.
Je kunt dat ook zelf zien: zet je waarde op je curve zoals hierboven weergegeven, dan zie je dat de loop van de curve iets naar rechts zal verschuiven.

De FT4 van het set point blijft ca. 13 pmol/l (12.93->13.16 pmol/l) , terwijl de TSH nu verhoogd is naar 2.58 mU/l.
De waarden geven aan hoe jouw TSH's reageren op je FT4.
Hoe meer waarden hoe steviger de plaats van het set point.
Met weinig waarden is de FT4 het meest stabiel.

Heb je een speciale reden om je T3 te laten bepalen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Met weinig waarden is de ft4 het meest stabiel. Snap niet wat je daar mee Bedoelt?. Mijn setpoint komt nu dus anders te liggen omdat er nu meerdere keren waardes kan Geven? Van de grafiek snap ik eerlijk gezegd niets.


Nee ik heb geen speciale reden om t3 te laten meten maar eerste keren heeft huisarts dat mee laten prikken laatste keer zei hij dat met 1,27 de t3 te laag was en minimaal 1.3 hoort te zijn. Nu laat hij niet meer mee prikken. Snap dit ook niet. Maar is dat dan niet van belang dat t3 ook bepaald wordt en goed Is?

Slik nu 50 mu levothyroxine en ga over 5 weken weer prikken. Nieuwe waardes dan kan setpoint voor mij dus anders eruit gaan Zien?.

Dank

Gr. Karin
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

Hallo Karin,

Je schrijft in je eerste post dat je graag een set point berekend wilt hebben, om een lijn te kunnen volgen waar je naartoe kunt werken. Door je glasheldere vraag vermoedde ik ten onrechte dat je al wist wat het idee is.

Het set point duidt op de samenwerking van jouw TSH met je FT4.
Tijdens je ontwikkeling van vrucht naar baby is de samenwerking van je TSH met je FT4 vastgelegd.
Je bent ermee geboren. Het is net zo persoonlijk als een vingerafdruk.
Ieder mens heeft dus een persoonlijke afstelling.
Mijn TSH reageert anders dan die van jou.

Als je een schets maakt, dan zie je pas na meerdere potloodstrepen wat de tekening uiteindelijk zal voorstellen.
Als je een curve maakt, dan zie je pas na meerdere metingen hoe de curve zich uiteindelijk vormt.
Soms zie je de curve al sterk verschijnen na 3 labmetingen. Meestal is de curve nog wat vaag.

Op een curve is er een punt waar de kromming het sterkst is.
Dat punt is het set point.

Een labwaarde is niet iets statisch.
Labwaarden wijzigen chronisch. Je krijgt een andere waarde als je op dezelfde dag je TSH/FT4 om 12 uur laat prikken, of om 4 uur, of om 8 uur 's ochtends.
Om toch de werking van jouw TSH op je FT4 te kunnen duiden heb je daarom meerdere waarden nodig om een juiste curve te kunnen maken. Om de juiste tekening te kunnen zien.

Jij had drie TSH/FT4. De curve laat dan wel een set point zien, maar geen zekerheid.
Vaak is de FT4 dan al wel in de juiste omgeving, terwijl de TSH nog wazig is rondom het punt van evenwicht.
Je FT4 wijzigde nu nauwelijks van 12.93 naar 13.16 pmol/l. Dat is een fractie verschil, als je rekening houdt met de gangbare meetfouten van de apparatuur.
Je TSH ging van 1.31 naar 2.58 mU/l. Dat verschil is veel groter. Een onzeker punt. Mogelijk dat de TSH ergens tussen die 2 waarden uit zal komen, gok ik.

Ik ga niet proberen je de wiskunde uit te leggen. Want dat begrijp ik ook niet.
Je hoeft immers geen televisie te kunnen maken, om toch met plezier televisie te kunnen kijken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie