Hulp bij set-point bepaling

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Ja van huisarts wisselen lijkt mij nu wel op zijn plaats .De huisarts die ik nu heb is zo haastig dat hij ook mijn andere klachten door elkaar haalt en roept nu dat het niets meer met de schildklier te maken Heeft!?! Naar mijn mening luistert hij ook niet goed en is altijd erg gehaast Ik zit in een praktijk met meerdere ha. Dan zal ik nu eens een andere raadplegen daar. Ik heb eigenlijk geen zin om met de ha van nu ruzie te maken over mijn wel en wee. Nee ik woon niet in Duitsland maar was even op vakantie en door omstandigheden had ik telefonisch consult en vertelde ik hem dat ik graag 6,25 meer wil proberen . Hij wilde hier niets van weten en zei je hoeft geen TSH van 1 te hebben (je moet weten dat ik nog steeds in gewicht aan kom)terwijl ik nav jouw advies had gezegd over dat ik t4 iets hoger zou willen ivm nog hebbende klachten. Ibehalve hypotheroide heb ik ook fybromyalgie en ptss en astma en zit in overgang. Allemaal lastig om dan er uit te halen wat bij wat hoort dan. Vandaar dat ik graag een setpoint heb. Zou dat ms gewoon tegen hem moeten kunnen Zeggen? (dan wordt ie ook nog boos ook nog denk ik) ik zei dat ik er veel over gelezen heb en dat bij beetje ophoging van levo je al beter kan voelen. Hij werd daar al boos over en zei ik heb er veel over geleerd en gelezen en ik sta er niet achter. Op mijn antwoord dat ik het toch wil proberen Zeijl hij nog een keer ik sta er niet achter en legde de hoorn neer (rare man nu ik dit zo op schrijf)

Dank je voor infomateriaal over huisarts en schildklier. Nog ff nadenken of ik nog een keer bij dezelfde dokter probeer of toch een andere in dezelfde praktijk ga raadplegen.

Weer dank kiek

Gr. Karin
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door k.hoefnagels »

Naar andere huisarts gegaan in dezelfde praktijk . Deze huisarts zag geen enkel probleem om verhoging levo te proberen. Haar dochter heeft een aangeboren schildklier afwijking zei ze . En over de eerder door mij bezochte huisarts zei ze dat hij zijn dag dan niet heeft gehad. Dus nu ophogen 56,25 mu levothyroxine en over 6 weken prikken.. wat bij haar dan wel anders is, zij laat alleen TSH prikken/bepalen.??? Alleen bij afwijking TSH, t4 mee bepalen schrijft ze op de brief voor lab. Ken jij dat kiek of Iemand?

Gr. Karin
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Kiek »

Nee, dat ken ik niet, Karin.
Je slikt T4, en dan laat je geen T4 bepalen...

In de richtlijn lees ik dat een TSH-check zonder FT4 bepaald wordt bij mensen die ooit eens een verhoogde TSH hebben gehad, en waarvan zo nu en dan de TSH gecheckt wordt.
Deze mensen zijn dus niet afhankelijk van T4-levothyroxine.
Misschien weet je huisarts dat nog niet.

Lekkere huisartsenpraktijk: de ene wil niet ophogen (dat betekent extra lab), de ander wil geen normale check doen.
Alsof de praktijk zelf de FT4 moet betalen.

Heeft de huisartsenpraktijk een budget voor het lab, dat ze niet mogen overschrijden?
Of krijgen ze een bonus van de ziektekostenverzekering als ze onder een grens blijven?

Ik hoop het niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Hulp bij set-point bepaling

Bericht door Francis »

Fijn dat je huisarts wilde ophogen! Hopelijk helpt dat.

Je huisarts is niet de enige. Mijn arts wilde ook altijd alleen TSH prikken. Onhandig, want dan krijg je veel minder goed beeld bij welke combinatie TSH-FT4 je goed voelt. Nu zit ik bij een andere arts en moet ik voor mijn gevoel weer opnieuw beginnen.

Maar goed, het is toch fijn dat deze huisarts meer begrip heeft voor je klachten.
Plaats reactie