Energielek

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Energielek

Bericht door Paulet »

Ik wil weleens weten of iemand het volgende bekend voorkomt.
Ik zat gisteravond gewoon op de bank en voelde ineens hoe mijn energie langzaam uit me wegliep. Vergelijk het met een fietsband waar een lekje in zit. Alles werd slap. Een greep naar snelle suikers hielp niet.
Vandaag de hele dag slappe hap dus, net een vaatdoek.
Ik heb dat 1 keer eerder gehad toen ik Euthyrox slikte. Ik liep 's middags in de stad, idem dito. Chocola naar binnen gewerkt, zonder resultaat, ik voelde totaal geen energie, het liep langzaam weg, kon het niet tegenhouden.
Ik weet niet of ik het met Thyrax ook heb gehad, kan, dan ben ik het vergeten.
Het gaat hier dus niet om 'instorten' of een bad day, maar om een hele vreemde gewaarwording, die ik bijna zou schuiven onder het woord kermisattractie. Mij een compleet raadsel!
Heeft iemand hier een verklaring voor of een soortgelijke ervaring gehad?
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Energielek

Bericht door Francis »

Hallo Paulet,

Ik heb iets soorgelijks, maar dan van het ene moment op de andere. Van het ene op het andere moment zit ik op de bank alsof de zwaartekracht 10x zo groot is geworden. Elke stap kost energie alsof ik loden schoenen aan heb. Mijn ogen kan ik bijna niet open houden.

En een kwartier of half uur later is het weer weg.

Ik slik ook Euthyrox, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat het daar niet mee te maken heeft.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Energielek

Bericht door Paulet »

Hoi Francis,
Nou, het klinkt mij toch als iets anders in de oren, temeer daar je die dip maar kort hebt.
Bij mij duurde het weg voelen stromen van mijn energie zo'n 3 minuten, alsof ik letterlijk een fietsband ben. En het duurt bij mij dus ook stukken langer voor die band weer opgepompt wordt.
Overigens slik ik nu Tirosint, maar bij Euthyrox had ik dus een soortgelijke ervaring.
Als je verder redelijk gezond bent, zou ik er maar vanuit gaan dat je schildklier de schuldige is hoor!
Volgens mij is het een soort stofwisselingsprobleem. Meer zinnigs kan ik er niet over zeggen.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Energielek

Bericht door Francis »

Hmmm, ja dat klinkt toch wat anders.
Balen zeg, als je energie zomaar kan weglekken. En als je niet weet hoe je het terug moet krijgen.

Als je de volgende dag opstaat voel je je dan weer beter?
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Energielek

Bericht door Knoffie »

Hoi Frances,

Ik herken dat wel. De ene keer komt de energie dan vrij snel terug maar de andere keer pas een dag later. Hele vreemde gewaardwording. Met Thyrax heb ik dat nooit gehad, was ook goed ingesteld. Daarna met Euthyrox best wel vaak. Zit nu sinds 4 wk aan de Tirosint.
De enige verklaring die ik er aangeef is dat als je niet goed bent ingesteld er vele klachten voorkomen en dit is er een van. Ik denk zelf niet dat het met de Euthyrox te maken heeft maar met de instelling.

Gr. Knoffie
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Energielek

Bericht door Francis »

Hoi Knoffie,
Aan mijn instelling valt inderdaad wel wat te verbeteren ;).

Ik bleek veel te veel te slikken. Ik ben nu sinds een paar dagen van 190 naar 150 gegaan.

Aan de ene kant voel ik me wel wat fitter, maar aan de andere kant komen deze dips weer vaker. Het heeft vast tijd nodig voordat alles in mijn lichaam weer is ingesteld op deze nieuwe dosis.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Energielek

Bericht door Paulet »

Nee, ik ben nog steeds lek. Net een dweil. Net opgestaan. Ik zie ook heel bleek.
Geldt dat dan ook voor mij, Knoffie?
Het zal wel, ben ook nog niet goed ingesteld.
En nu maar wachten wanneer mn energie (die is nu 0) weer terug komt.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Energielek

Bericht door Knoffie »

Hoi Paulet,

Tsja, ik denk dat het ook voor jou geldt. Als je niet goed bent ingesteld kan je een hele waslijst van klachten hebben/krijgen. Je hoeft natuurlijk niet overal last van te hebben. Maar dat wegebben van energie herken ik wel als je niet goed bent ingesteld, ik heb het vaak als de FT4 voor mij te hoog is, je voelt de energie wegstromen, ik heb dan ook meteen van die hele slappe benen en erge duizeligheid. Zie dan ook heel bleek. Maar dat is voor iedereen anders. Ik wens je veel sterkte en geduld met instellen eens komt het goed.

Gr. Knoffie
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Energielek

Bericht door Paulet »

Bedankt Knoffie!
Ik heb het nog 'ns nagezocht, maar het was met de oude Thyrax dat ik ook die gewaarwording had. Alweer 5 jaar geleden, maar kennelijk heeft het zo'n indruk gemaakt, dat het veel korter geleden leek.
Ik had geen te lage FT4, dat niet. Ik ben toen wel aan de Cytomel gegaan.
Ja, slappe benen en slappe armen ook. En al dagen een loopneus en niezen, voor mij een duidelijk hypo- teken.
Het zal inderdaad bij iedereen anders zijn...
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: Energielek

Bericht door rosi »

Voor mij erg herkenbaar, bij mij wijt ik het aan te laag vitamine D in combi met niet goed ingestelde schildklier. Zit er nu ook mee, 's nachts voel ik rare trillingen vanuit mijn voeten naar boven stromen en voel me dan doodmoe, net alsof je heel veel honger hebt en hongerklop krijgt. Maar suikers helpen niet.
Het is zo lastig uit te leggen hoe het precies voelt, maar het voelt heel naar en je kan er niets mee.
Plaats reactie