Vraag over dosering

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vraag over dosering

Bericht door Paulet »

Hoezo niet vol te houden?
En wat is nu beter, na 4 of 6 weken prikken? Ik vind het nogal wat uitmaken, 2 weken...Is na 4 weken prikken wel betrouwbaar?
Klopt, dosisverlagingen merk ik ook minder dan dosisverhogingen. Inderdaad wel na een paar dagen.
Misschien moeten we een lijntje starten voor overgevoelige mensen ;)
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag over dosering

Bericht door Francis »

Ja, misschien wel Paulet.

Ik bedoel als ik 6mcg te weinig slik dan ben ik na drie weken al zo moe dat ik me eigenlijk de drie weken erna ziek moet melden, totdat ik weer mag prikken/veranderen. Ik krijg dan ook vragen dat ik er slecht uitzie en zo stil ben.

Hoe doen jullie dat?
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vraag over dosering

Bericht door Paulet »

Ja maar dat is weer een andere kwestie.
Misschien moet je even kijken bij Diagnose, onderzoek, klachten. Daar is Emmalien een nieuw onderwerpje gestart hierover.
Zelf wacht ik altijd lijdzaam af, bij zelf dokteren met instellen ben je meestal nog verder van huis, duurt het nog langer voor je nou precies weet hoeveel je moet slikken.
Ben blij dat ik momenteel niet werk, anders zou ik inderdaad niet weten hoe het zou moeten hoor.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Vraag over dosering

Bericht door annemonique »

Hi Leah,

Naar he... ik herken het! Ik ben zelf 27 en nu al 2 jaar aan het tobben met m'n schildklier. Er zijn weken geweest dat ik alleen maar kon slapen en huilen, echt verschrikkelijk. Je wereldje wordt idd erg klein op zulke momenten en daar voel je je dan ook weer verdrietig door, helpt allemaal niet echt mee.. Ik weet op zulke momenten soms niet eens meer waarom ik nou precies moet huilen en wat ik met mezelf aan moet. Gelukkig weet ik ook dat het tijdelijk is en het snel daarna weer beter zal gaan.

Wat je zegt van je goed voelen en daarna weer instorten herken ik ook wel. Ik werk fulltime en 's ochtends gaat het vrijwel altijd prima, na de lunch stort ik in (in mindere periodes) en na het eten val ik vaak in slaap op de bank. Maar wat anderen ook zeggen, ik zou idd niet je dosering verdelen over 's ochtends en 's avonds. Het is en blijft gewoon zoeken naar de dosering waar jij je goed bij voelt en als je die gevonden hebt zal je ook merken dat je energie langzaamaan weer terug komt. Maar houd wel in je achterhoofd dat je vanaf nu altijd rekening zal moeten blijven houden met je planningen en voel je niet schuldig als je iets af moet zeggen (want daar voel je je alleen maar weer rotter door). Denk aan jezelf! 'Vroeger' (en dan heb ik het over toen ik 25 was :-) kon ik naast mijn 40 urige werkweek nog van alles plannen in de avonden, in het weekend naar 2 feestjes en zelfs op zondag dan nog iets leuks gaan doen. Dat is er nu écht niet meer bij en daar heb ik me bij neergelegd (dat heeft wel even tijd en veel tranen en frustratie gekost hoor).. Ik weet nu dat als ik vrijdag op stap ga, ik het op zaterdag beter rustigaan kan doen en andersom. Als je teveel van jezelf vraagt heb je uiteindelijk alleen jezelf ermee, je lichaam fluit je vanzelf terug. Je leert ermee omgaan.

De grootste 'struggle' is voor mij eigenlijk de acceptatie. Daar heb ik nog steeds moeite mee. Je bent jong en je wil gewoon doen wat iedereen in je omgeving doet, maar dat gaat niet en het is nog lastig uit te leggen ook, want niemand ziet aan je waar je mee worstelt. In het begin heb ik er niet zoveel over verteld, maar ik merkte naarmate ik dat wel ging doen en de situatie goed uitlegde iedereen me veel beter begreep en het me niet kwalijk nam als ik wéér een feestje of etentje af moest zeggen. Je zal tegen onbegrip aan blijven lopen, als jij en je naaste omgeving maar weet hoe het zit, dat is het belangrijkst.

Veel sterkte meid, ik hoop dat je snel je juiste dosering vindt!
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Vraag over dosering

Bericht door Leah0710 »

Hii Annemonique!

Dankjewel voor je begripvolle reactie. Altijd fijn om te merken dat iemand je begrijpt en dat je ook weet dat je niet de enigste bent met deze klachten..

Ik heb inderdaad ook soms dat ik op bed lig of op de bank en dat ik dan ineens moet huilen. Dit omdat ik me dan zo moe/ellendig voel op bijvoorbeeld een Zaterdagavond. En dit terwijl mijn vriendinnen dan bijvoorbeeld allemaal op stap zijn. Op z'n moment voel je je echt even depri en slap ofzo. Vooral omdat je dan gaat nadenken bij jezelf dat je 'vroeger' welk elk weekend op stap ging tot in de late uurtjes. :lol:
Maargoed, wat je zegt: accepteren is het lastigste. Vooral omdat je zelf nog wel van alles wilt.
De wil is er maar je lichaam laat je soms keihard in de steek.

Gelukkig heb ik soms wel momenten dat ik het wel kan accepteren en dan heb ik zoiets van: 'het is niet anders'. Het belangrijkste is om aan je lichaam te denken zodat je daardoor wel weer goede dagen hebt.

Ik merk wel dat sporten me wel heel erg goed doet. Ik krijg daar heel veel energie van en daar ga ik dus ook gewoon weer mee door. Ik heb goede hoop dat het instellen de goede kant op gaat. Dus daar hou ik me gewoon aan vast :-).

Nogmaals dankjewel voor je reactie en ik wens jou ook het allerbeste toe!

Groetjes,

Leah
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over dosering

Bericht door Teun »

He meiden ik hoop voor jullie dat het toch nog beter gaat worden. Op jullie leeftijd moet je wel uit kunnen gaan in het weekend. Heb er vertrouwen in. Er zijn gelukkig echt veel jongeren die dit wel weer kunnen nadat ze goed ingesteld zijn. Ik hoop met jullie mee. Sterkte.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Vraag over dosering

Bericht door annemonique »

Hi Teun,

Dat is lief, bedankt! Ik hoop ook wel echt dat ik me weer beter ga voelen dan nu, ook al gaat het al een stuk beter. Heb afgelopen week besloten om 32 ipv 40 uur te gaan werken vanaf mei. Een lastige beslissing die ik heb gemaakt in de hoop dan meer energie over te houden..
Plaats reactie