Vraag over dosering

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Vraag over dosering

Bericht door Leah0710 »

Goedemorgen allemaal.

Ik slik nu 0,75 mg levothyroxine. Ik ben nog niet goed ingesteld maar mijn waardes gaan de goede kant op.
Ik heb een vraagje over de dosering en vraag me af of mensen dit ook herkennen.

In de ochtend als ik op sta voel ik me vaak misselijk en vooral erg moe. Ik denk dan al vaak : "over hoeveel uur kan ik weer slapen".
Als ik dan eenmaal ben opgestaan neem ik mijn medicatie en een halfuurtje later ontbijt ik goed. Ik merk dan dat ik me 1/2uurtjes later weer goed voel. (Als ik eenmaal bijvoorbeeld bezig ben met werken).
Alleen rond 19:00 word ik erg moe en lig nu ook al dagen voor 20:00 in bed (en dit terwijl ik 23 ben). Vaak slaap ik voor 21:00 waardoor mn sociale leven echt momenteel een beetje op z"n gat ligt.
Mijn vraag aan jullie is:
- herkennen jullie dit?
- zal het nut hebben om mijn medicatie te halveren? In de ochtend iets nemen en in de avond? Zodat ik me in de avond ook niet meer zo moe voel?

ik hoor het heel graag van jullie terug :mrgreen:

Fijne zaterdag allemaal!

Gr,

Leah
Laatst gewijzigd door Leah0710 op 25 mar 2017, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag over dosering

Bericht door Francis »

Welkom Leah!

Je schrijft dat je je 's ochtends moe voelt en 's avonds om 19uur weer opnieuw.

Dat herken ik wel van de periode dat ik nog te weinig schildkliermedicijnen slikte.

Volgens mij moet dit vanzelf beter worden als je goed bent ingesteld en waarschijnlijk iets meer slikt.

Het heeft volgens mij geen zin om 's ochtends en 's avonds de helft te nemen, want de medicijnen werkt niet binnen een paar uur maar een paar weken 😊.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Vraag over dosering

Bericht door Knoffie »

Hoi Leah,

Ik ben het met Francis eens dat als je eenmaal goed bent ingesteld de door jouw genoemde klachten zullen verdwijnen. Maar ga niet de helft s'morgens innemen en de andere helft s'avonds. Dat wordt een rommeltje, lijkt mij niet goed.
Of je slikt s'morgens minimaal een half uur voor het ontbijt of je slikt s'avonds voor je gaat slapen. Het liefst steeds om dezelfde tijd.
Verder geduld hebben en over 6 weken prikken.

Gr. Knoffie
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Vraag over dosering

Bericht door Patricia31 »

Helemaal mee eens!
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Vraag over dosering

Bericht door Leah0710 »

Hooi allemaal!

Dank jullie wel voor de reacties. Het kwam ineens in me op dus ik dacht even vragen of dit misschien zou kunnen. Maar het is duidelijk. Ik hou het dan gewoon op een vaste tijdstip in de ochtend voor het ontbijt.

Ik had trouwens nooit verwacht dat dit zo'n impact zou hebben op mijn hele gesteldheid. De vermoeidheid is soms gewoon zo naar.. En soms word ik daar eigenlijk gewoon zo emotioneel van. Vooral omdat je soms niet meer weet hoe het was toen je je nog 100% gezond voelde. En soms heb ik een hele planning in mijn hoofd maar dan in de avond stort ik gewoon helemaal in waardoor bijvoorbeeld leuke uitjes niet meer doorgaan. Heel naar word ik daar van!
Maargoed, ik moet geduld hebben en moet positief blijven! Ik hoop in Mei goede uitslagen te hebben en mezelf dan ook weer wat fitter te voelen :)

Groetjes,

Leah
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vraag over dosering

Bericht door Paulet »

Nou Francis, ik heb zelf het idee dat mijn medicijnen toch wel wat met mijn lijf doen, na een paar uurtjes dus al.. Ik ben momenteel opnieuw aan het instellen vanwege een switch (al 13 jaar Hashimoto). Kom als een dweil mijn bed uit, slik mijn medicijnen en ziedaar..na een uurtje of 3 voel ik mij stukken beter, echt opknappen. En zo gaat het al een tijdje dag in, dag uit. 's Avonds zak ik heel langzaam weer in.
Kiek opperde dat mijn cellen misschien toch baat hebben bij de ophoging van de FT4 aan het begin van de dag.
Mijn endocrinoloog zei dat ik de enige was die zo sterk en snel reageerde (dus ook als ik minder slik). Nou, dat ik erg gevoelig ben, dat wist ik al.
In dezelfde lijn misschien...als ik hypo ben, krijg ik een loopneus en niesaanvallen. Mijn endocrinoloog zei dat hij 1 patient had, een man, die dat ook had. Nou, 1 is genoeg, denk ik dan. Voor mij een bewijs dat mijn (hypo) conclusie klopt.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag over dosering

Bericht door Francis »

Hoi Paulet,

Je bent niet de enige hoor. Bij dosiswijzigingen merk ik diezelfde dag nog verschil. Ik denk zelf dat dat een soort eerste boost is, maar dat de medicijnen nog een paar weken doorwerken.

Ik ben in het begin een keer een tijdje gestopt en pas na een paar weken werd ik echt weer vergeetachtig en moe.

Dus toch denk ik dat als je goed ingesteld ben je 's avonds ook nog fit bent.

Succes en geduld gewenst!
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vraag over dosering

Bericht door Paulet »

Hoi Francis,
Nou, dat hoor ik dan voor het eerst, dat er iemand is die dezelfde dag nog reageert op een dosiswijziging.
Dan ben ik dus toch wat minder gevoelig dan ik dacht ;)
Ja gelukkig heb ik daar ervaring mee, dat ik me 's avonds ook goed voel als ik goed ben ingesteld. Mijn gisteren opgevraagde waardes wijzen inderdaad op hypo, nog even doorzetten dus.
Groetjes
k.hoefnagels
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017, 21:28

Re: Vraag over dosering

Bericht door k.hoefnagels »

Hoi

Ook ik heb bij verandering van dosering dat ik snel (dezelfde dag) het merk . Het is zo na week dat het weer anders kan zijn maar Toch!

Ik weet dat ik (ook met mijn andere medicijnen) heel gevoelig voor medicijnen ben

Gr. Karin
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag over dosering

Bericht door Francis »

Hoi Karin, Paulet,

Leuk dat jullie dat ook hebben. Dosisverhogingen merk ik dezelfde dag, maar dat kan na een week idd weer anders zijn.

Dosisverlagingen merk ik minder duidelijk, maar wel binnen een paar dagen.

Het vervelende is wel dat daardoor die 4-6 weken wachten soms bijna niet vol te houden zijn.
Plaats reactie