Wie kan mij helpen!?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Tessita87
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2017, 00:08

Wie kan mij helpen!?

Bericht door Tessita87 »

Hallo iedereen,

Graag wil ik mij even voorstellen.
Ik ben Tessa (29) en ben sinds een paar jaar gediagnostiseerd met Hashimoto.
Ik was voornamelijk erg moe en alles kwam op me af.
De huisarts had mij in augustus 2014 lang laten lopen met een trage schildklier en uiteindelijk kreeg ik de levoteroxinenatrium. De internist heeft gezegd dat mijn schildklier zijn werking was gestopt en ik kreeg weer een hogere dosis (100 microgram). Dit ging perfect en in feb 2015 was ik begonnen met een dieet + beweging en ik viel op een gezonde manier 15-20 kg af. Ik voelde mij goed en zat lekker in mijn vel.
Sinds februari 2017 kreeg ik last van spierpijn in mijn armen en was stijf (niet alleen in de ochtend). In het begin ging ik meteen mijn bloed prikken voor de schildklier en mijn vitamine d werd gecontroleerd. Alles was goed. De spierpijn bleef aanhouden en het werd steeds erger. Mijn huisarts heeft me uiteindelijk naar de reumatoloog verwezen omdat ik in 2008 ernstige reumatische klachten had en mijn bezinking erg hoog was. Ik had mogelijk symdroom van sjögren (door onder andere een verhoogd eiwit in mijn bloed) maar dit was nooit voor 100% zeker vastgesteld. Ik kreeg Prednison en Plaquenil (reumamedicatie).
Na 5 jaar (ernstige) klachten ben ik er soort van overheen gegroeid.
Eind februari 2017 kwam ik bij de reumatoloog voor onderzoek om te kijken voor een second opinion. De arts zag nog steeds een verhoogd eiwit, maar ze kan niet zeggen of het reuma is omdat er te weinig aanwijzingen voor zijn. Er waren alleen hele lichte ontstekinkjes gevonden, maar niet zodanig ernstig om prednison te geven, dit kon van mijn keelpijn komen. Maar mijn schildklier was wel achteruit gegaan en mijn vitamine d zat net op het randje! (Huh, alles was toch goed bij de huisarts??). Ik zit nu op 125 microgram levo. In de hoop dat mijn klachten overgaan.
Op het moment heb heel erg veel last van stijfheid in mijn lichaam (armen en benen).
Ik kan moeilijk uit mijn bed komen of opstaan vanaf de bank. Ik strompel de eerste paar meter.
In de nacht voelen mijn benen heel zwaar aan en het is een verschrikkelijk afknellend gevoel, als ik mijn been in bed wil bewegen gaat mijn rechtervoet enorm steken.
Ik kan moeilijk in slaap komen omdat mijn bovenarmen steken en soms steken mijn armen uitzichzelf zonder dat ik erop lig.
Ook mijn armen kunnen zwaar aanvoelen.
Als ik niet op mijn zij lig en op mijn rug in slaap val krijg ik een hele stijve nek en rugpijn (soort weeën of pijnscheuten). Het is soms zo erg dat ik ervan moet huilen. De pijn kan na een dag wegtrekken. Geen vinger op te leggen.
Ik heb zeker een aantal uur nodig om op te starten. Aankleden (armen kan ik moeilijk omhoog doen en mijn benen buigen) en douchen kan soms een verschrikking zijn door de pijn, stijfheid en vermoeidheid wat daarna komt.
Als ik buiten een stukje wil lopen of ik ga naar de fysio of het ziekenhuis ben ik kapot en zit ik weer een aantal dagen binnen, moe en mijn lijf doet pijn, heel veel pijn.
Wat opvalt is dat ik ook keelpijn heb, als de dokter wil kijken ziet hij niks bijzonders. Geen opgezette klieren en er is niks te zien. De keelpijn is heviger als ik meer pijn in Mn lijf heb. De pijn komt en gaat. Ik heb het meeste last als ik slik (als of er een mes in mijn keel zit) en soms kan ik niet hard praten of zingen. Ik weet niet of het de schildklier zelf is.
Mijn overige pijnen zijn: pijn in kaken, pijn op mijn hals, vochtophoping in mijn handen en voeten. Mijn vingers zijn erg stijf en kan ze soms moeilijk bewegen.
Met mijn menstruatie zijn de klachten erger.
De reumatoloog heeft gezegd dat ze het wil proberen met verhoging met levo en als de klachten niet weg gaan als ik weer stabiel ben dat ze mij na 6 maanden (!!!) een traject wil laten volgen voor fibromyalgie.
Op het moment kan ik niet werken (pedagogische medewerker) en zit al meer dan een maand thuis, ik kom amper buiten hoe graag ik het zou willen en moet mijn rondreis in Spanje cancelen.
Mijn TSH waarde is op het moment 8 (van 3 weken geleden). De T4 en T3 weet ik niet omdat ik er eigenlijk nooit naar gevraagd heb. Ik weet gewoon niet of de klachten die ik ervaar van een trage schildklier komen. Soms heb ik ook gedacht of ik bijwerkingen heb van de levo, maar ik ben nooit geswitched of heb klachten gehad aan het begin van de dosering.
Herkent iemand mijn klachten met Hashimoto? Soms zit ik er helemaal doorheen en ben ik bang dat de klachten zullen blijven bestaan.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Wie kan mij helpen!?

Bericht door Patricia31 »

Och och wat zul jij je akelig voelen.
De pijn in armen en benen herken ik helemaal en je TSH is te hoog dus waarschijnlijk zal je FT4 te laag zijn wat de klachten kan verklaren.
Er is veel te zeggen maar het allerbelangrijkste is dat je probeert achter een aantal waardes TSH en FT4 komt die in hetzelfde laboratorium zijn bepaald.
Als je deze hier neer zet kan er door Kiek voor jou een Setpoint worden bepaald. Dit is een combinatie van TSH en FT4 die voor jou het beste is. Met de medicatie kun je naar dit punt toewerken.

Als je weer bloed gaat prikken kun je dit het beste nuchter doen, dat wil zeggen zonder dat je de Levothyroxine hebt ingenomen. Dit geeft de meest eerlijke waardes.

Veel sterkte!
Tessita87
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2017, 00:08

Re: Wie kan mij helpen!?

Bericht door Tessita87 »

Dankjewel! Ik zal dat gaan doen!
Plaats reactie