Setpoint bepaling

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Tessita87
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2017, 00:08

Setpoint bepaling

Bericht door Tessita87 »

Hoi Kiek,

Ik zou graag een setpoint bepaling willen hebben.
Ik heb een traag werkende schildklier (Hashimoto) en heb op het moment heel veel spierklachten. Ik word doorverwezen naar een endocrinoloog op mijn verzoek en die van de bedrijfsarts voor breder onderzoek, heb er ook aan zitten denken of ik bijwerkingen heb van de medicatie.
Mijn levothyroxine is sinds 23 maart 2017 opgehoogd naar 125 mg, voorheen 100 mg en eigenlijk nooit klachten gehad.

Ik kom net van de huisarts en ik vroeg wat de waarde van de TSH was van de laatste keer en die was 5,69 en de FT4 16. Volgens de huisarts is dit een goede waarde. Klopt dit?? Want ik dacht dat de TSH tussen de 0,4 en 4,0 moet zitten.

Waarden voor de setpoint:
2-03-17 TSH 8 (reumatoloog, ander lab, weet geen FT4)
03-02-17 TSH 5,69 FT4 16
22-11-16 TSH 1,77 FT4 14

Dit zijn alle waarden die ik heb gekregen in maart 2016 ben ik nog een keer geprikt maar daar heb ik geen TF4 uitslag van, De TSH was toen 1,45. Vanaf feb 2017 ben ik me (heel) slecht gaan voelen.

Groetjes, Tessa
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Hallo Tessa,

Je waarden kloppen niet zo goed.
Er valt daarom (nog) geen set point uit te halen.
Je hebt een hogere FT4 terwijl je TSH ook hoger is.

Bij je TSH van 8 mU/l hoort ook een FT4.
Ieder lab doet een FT4 als de TSH abnormaal is, ook al is er geen FT4 aangevraagd.
Daarom de moeite waard om de assistente van de reumatoloog nog eens je lab te vragen.

Ben je momenteel misschien bezig met wijzigingen van je dosering om je beter te voelen?
Misschien de ene keer een beetje meer of minder dan de andere keer?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tessita87
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2017, 00:08

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Tessita87 »

Kiek schreef: 29 mar 2017, 12:44 Hallo Tessa,

Je waarden kloppen niet zo goed.
Er valt daarom (nog) geen set point uit te halen.
Je hebt een hogere FT4 terwijl je TSH ook hoger is.

Bij je TSH van 8 mU/l hoort ook een FT4.
Ieder lab doet een FT4 als de TSH abnormaal is, ook al is er geen FT4 aangevraagd.
Daarom de moeite waard om de assistente van de reumatoloog nog eens je lab te vragen.

Ben je momenteel misschien bezig met wijzigingen van je dosering om je beter te voelen?
Misschien de ene keer een beetje meer of minder dan de andere keer?

Vriendelijke groet,
Kiek
Hoi Kiek,

In februari begon ik heel veel spierklachten en stijfheid in mijn lichaam te krijgen. Ik werk momenteel niet en ik kan niks anders dan op de bank zitten en een klein stukje lopen.
Alle waarden zijn nu geprikt met 100mg levo.
Ik heb nog niet geprikt sinds de ophoging.
Van de reumatoloog heb ik alleen de TSH doorgekregen, dus dan zou ik even moeten bellen. De rest van de waarden heb ik uit laten printen bij de huisarts.
Plaats reactie