Setpoint bepaling

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Tessita87
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2017, 00:08

Setpoint bepaling

Bericht door Tessita87 »

Hoi Kiek,

Graag zou ik mijn setpoint willen weten
Waarden voor de setpoint:
TSH: 3,78 FT4:17
TSH: 8,0. FT4:15
TSH 5,69 FT4:16
TSH 1,77 FT4:14

Ik hoop dat je genoeg informatie hebt. Alle uitslagen zijn met 100mg levotheroxine alleen de bovenste uitslag met 1 week 125mg levo.

Groetjes, Tessa
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Hallo Tessa,

Het is nu wel gelukt met 3 van de 4 setjes TSH/FT4.
De laatste waarden, 1.77/14 gooien roet in het eten.
Daarom heb ik ze weggehaald.

Kijk maar: als ik de FT4 van 14 erin zou zetten, met een TSH van 1.77, dan zit dat punt helemaal aan de linker kant van de grafiek. Daarover is met geen mogelijkheid iets zinnigs te zeggen. Of alleen: die hoort er niet bij.
Misschien een ander lab?

Met die andere drie setjes heb je een set point van FT4 18.88 pmol/l met een TSH van 1.89 mU/l.
Dat lijkt toch te betekenen dat je meer levothyroxine nodig hebt.
De app geeft ook een waarde aan de plaats en positie van de curve. Daaraan is te zien dat je TSH kalm reageert op de FT4 van de levothyroxine.

Hartelijke groet,
Kiek
TessitaApr2017.jpg
TessitaApr2017.jpg (38.99 KiB) 526 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tessita87
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2017, 00:08

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Tessita87 »

Dankjewel Kiek!

Ik zit nu bijna 2 weken op 125mg levo, dus ik ga weer bloedprikken over 4 weken nuchter. Dan kijk ik of ik rond die waarden zit van de setpoint. Als dit niet zo is, moet ik dat bespreken met de huisarts om daar te komen? Hoe werkt dat precies?

Alle waarden zijn in hetzelfde lab bekeken, alleen de een na laatste niet.
Dus vind het wel vreemd dat de waarden van 1.77/ 14 dan zo afwijken en in die tijd voelde ik me goed?

De huisarts vond de waarden van 3,78/ 14 een mooie waarde, klopt dit? Want soms snap ik die samenhang niet zo van de TSH en de FT4 als ik lees over de normaalwaarden.

Groetjes, Tessa
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Patricia31 »

Even heel simpel gezegd:
Als je je Levothyroxine neemt dat zal je FT4 stijgen en nu met de hogere dosis probeer je na zes weken weer wat hoger te komen.
Bij het stijgen van je FT4 zal je hypofyse dit merken en die zegt dan op zijn beurt, de FT4 is gestegen dus ik kan wat minder TSH (schildklier stimulerend hormoon) los laten.
Je Hypofyse reageert dus op het omhoog of omlaag gaan van je FT4.

Stel je gaat naar beneden met je dosis dan zal het FT4 zakken en dan zegt de Hypofyse....huppakee we gooien TSH in de strijd dus deze wordt hoger.

Je Huisarts vind het een mooie waarde maar voelde jij jezelf toen ook goed?
Volgens de curve mag je FT4 hoger en je TSH dus wat lager.
Plaats reactie