Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door annemonique »

Hi,

Ik ben na 2 jaar instellen inmiddels een paar maanden stabiel, maar blijf klachten houden als vermoeidheid, lusteloosheid, stemmingswisselingen, hoofdpijn en concentratieproblemen. In een ander topic heb ik al eens aangegeven laatst volledig gecheckt te zijn bij de internist, maar er zijn geen andere ziektes geconstateerd die die klachten kunnen veroorzaken. Ik ben zelf verder gaan zoeken en naar een homeopathisch arts gegaan. Ik moet de uitslag van dat onderzoek nog afwachten, maar hij had een sterk vermoeden dat mijn klachten (en wellicht ook mijn traag werkende schildklier) veroorzaakt worden door een tarwe/glutenallergie. Toevallig ben ik laatst ook bij een diëtiste geweest en daar (kort) mijn verhaal gedaan zonder aan te geven wat de homeopaat had gezegd. Zij kwam met hetzelfde idee. Nu is het natuurlijk nog even wachten op de uitslag van het onderzoek, maar als ik op internet het een ander lees zou het een hoop verklaren als dit er inderdaad uitkomt.

Ik ben benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben.
Laatst gewijzigd door annemonique op 18 apr 2017, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door laura »

hallo Annemonique,

Websites vol zijn er geschreven over een relatie tussen gluten en schildklieraandoeningen.
Vaak zijn dit websites zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.

Wil je informatie over gluten? Dan is dit wél goede informatie: https://www.glutenvrij.nl/een_glutenvri ... ver_gluten
Het belangrijkste is om gezond en gebalanceerd te eten, en granen zijn belangrijk voor de vezels, mineralen en vitaminen. Dus als je de granen aan de kant schuift, dan moet je wel naar vervangers op zoek. Het zal nog wel enige tijd duren voordat de medische wetenschap heeft uitgezocht hoe het nu precies zit met gluten. Maar dat gold ook voor mensen die eigenlijk coeliakie hadden voordat men het als ziekte erkende en de relatie met gluten had ontdekt. Medische wetenschap is altijd in ontwikkeling.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door annemonique »

Hi Laura,

Bedankt voor je reactie. Ik had zelf ook al het een en ander opgezocht, maar was eigenlijk meer benieuwd naar de ervaringen van mensen hier. Ik zal m'n laatste zin even aanpassen om verwarring te voorkomen.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door Francis »

Hallo Annemonique,

Ik bleef doodmoe na de start met thyrax. Verschrikkelijk moe, terwijl al mijn andere klachten wel verbeterden.

Ik had al eens op mijn verzoek een bloedtest op coeliakie gehad en die was negatief. Ik had coeliakie al eens aangekaart bij mijn artsen maar die keken mij glazig aan.

Omdat ik zo absurd moe bleef bleef ik toch denken aan coeliakie en ben ik twee weken op proef strikt glutenvrij gaan eten. Ik knapte binnen een week op!

Zodra ik weer iets met gluten eet krijg ik diarree en hoofdpijn en extreme vermoeidheid. Intussen doe ik dit vijf jaar en voor mij is het dag en nacht verschil.

Ik had ook vaak hoofdpijn en altijd paracetamol bij me en dat heb ik nu niet meer nodig.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door annemonique »

Hi Francis,

Dat klinkt een beetje hetzelfde inderdaad. De andere klachten die ik had zijn ook zeker verbeterd, alleen de hoofdpijn blijft. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Hetzelfde geldt voor de vermoeidheid. Voor de rest gaat het wel, heb alleen af en toe een dip waarin ik even helemaal instort en 2/3 dagen alleen maar kan huilen. De homeopaat heeft een bloed- en ontlastingonderzoek gedaan en daar krijg ik de uitslag dus nog van, maar ik ben van plan al een week (of 2) glutenvrij te gaan proberen. De diëtiste geeft ook aan dat als dat het is je direct verschil zou moeten merken. Daar ben ik wel benieuwd naar. Alleen even lastig omschakelen qua boodschappen en goed opletten wat je wel en niet eet, omdat ik daar nog nooit mee bezig ben geweest. Ik hoop me hierdoor weer fit te gaan voelen, want dat is lang geleden!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door laura »

Annemonique, verdiep je er eerst eens in.

De term glutenallergie wordt veel gebruikt, maar glutenallergie bestaat niet. Je kunt wel allergisch zijn voor tarwe. Dit heet een tarwe-allergie, maar dit komt maar zelden voor.

Als je eenmaal glutenvrij eet, kun je niet meer via een bloedtest antistoffen tegen coeliakie aantonen. Daarom is het verstandig om pas ná een diagnose door een arts met het glutenvrij dieet te beginnen.

Als je al glutenvrij aan het eten bent, moet je weer een zogenaamde gluten-provocatie doen: gedurende minstens zes weken moet je weer veel gluten eten. Als er aan het einde van die periode antistoffen worden gemeten (en natuurlijk ook als je je enorm beroerd gaat voelen!) kan dit aanleiding zijn voor een vervolgonderzoek naar coeliakie. Als er geen antistoffen worden gevonden, maar je voelt je wel erg ziek na weer een periode van gluten eten, kan dit aanleiding zijn om te kijken of er sprake zou kunnen zijn van glutensensitiviteit.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door laura »

Een glutenvrij dieet is sowieso gezond

Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Aangezien granen en vooral tarwe een belangrijk onderdeel zijn van ons dagelijks voedsel, is het zomaar weglaten van gluten en dus van granen niet per definitie gezond.

Alleen maar gluten en dus granen uit je dieet weglaten, leidt tot een eenzijdig eetpatroon. Hierdoor kan er gebrek aan vitamines (B en E) maar ook aan ijzer optreden, omdat er te weinig wordt nagedacht over vervangers voor het op zich vezelrijke tarwe.

De speciale glutenvrije producten die in de handel zijn, zijn niet allemaal even gezond. Een groot aantal van deze producten bevat méér suiker, zout en vet dan ‘normale’ producten en mínder noodzakelijke vezels, vitaminen en mineralen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door annemonique »

Hoi Laura,

Het onderzoek is al gedaan, ik wacht alleen nog op de uitslag. Mijn homeopaat had het over een eventuele tarwe/glutenallergie. Sorry als ik niet de juiste termen gebruik, maar iedereen weet denk ik wel wat ik bedoel :)

Ik ben ervan op de hoogte dat je een hoop voedingsstoffen mist als je glutenvrij eet, daarom heb ik ook contact met de dietiste. Zij heeft voor mij een menu samengesteld waarin ik toch zo goed als alles binnenkrijg wat ik nodig heb. Hierin zijn geen glutenvrije vervangers meegenomen. Mocht blijken dat ik idd echt die allergie heb zullen we op langere termijn moeten kijken hoe ik mijn eetpatroon hierop aan kan passen en welke aanvullende supplementen ik bijv. nodig heb. En mocht het niet aangetoond worden en ik me er wel beter bij voelen - net als bij Francis het geval is - is dat toch prima?

Ik krijg het idee dat je een beetje geïrriteerd raakt van mijn bericht maar dat kan ook mijn interpretatie zijn ;-) Ik probeer gewoon via ervaringen van anderen erachter te komen via welke wegen ik me beter zou kunnen gaan voelen (daar is dit forum immers voor toch), want dat is wat ik wil! :) Ik praat mezelf echt niks aan, ik probeer gewoon het een en ander uit.
Juul
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 dec 2016, 09:10

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door Juul »

Bij mij in de familie schildklier problemen maar ook coeliakie. Een neefje van mij heeft het. Hij heeft zelfs een groeistop van een jaar gehad toen het net was vastgesteld. Wanneer er echt sprake is van coeliakie vergt dit ook geduld, net als bij de schildklier. Je darmen moeten herstellen. Na een jaar groeide hij weer. Vermoeidheid was er ook. Kind zat met 6 jaar wanneer we op pad gingen in een buggy. Die vermoeidheid hield het langste aan. Pas na 1,5 jaar was zijn energiepeil weer "normaal" te noemen. Zo ook met buikpijn. Hij was het echter zo gewend dat hij het pas merkte toen het er niet meer was.
Let wel op met glutenvrije vervangingsmiddelen. Vaak is het heel ongezond ( er zit vaak heel veel zout in bijvoorbeeld). Mijn zus maakt veel zelf.
Wat ik wel weet is dat je inderdaad bij volwassenen met de reguliere bloedtest niet altijd verhoogde waardes hoeft te hebben als volwassene. Ik hoop voor jou dat je duidelijkheid krijgt. Want als het niet zo is, kun je inderdaad toch beter wel wat granen in je voeding hebben.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Glutenallergie oorzaak traagwerkende schildklier?

Bericht door Francis »

Net als bij het neefje van Juul merkte ik pas later dat ik nooit meer buikpijn had.
Ook had ik eerst af en toe diarree en nu niet meer.
Plaats reactie