Setpoint

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Lintequess
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2017, 10:33

Setpoint

Bericht door Lintequess »

Hallo,

Kan iemand mijn setpoint berekenen? Mijn internist zegt dat ik met een TSH waarde van 0.1 goed zou zitten. Helaas blijf ik klachten houden. Ik heb trouwens Hashimoto

29-11-16 TSH 4.7 Ft4 12
02-01-17 TSH 4.4 Ft4 10 Begonnen met Levothyroxine 25 mcg
28-02-17 TSH 2.9 Ft4 16 Opgehoogd naar 50 mcg
20-04-17 TSH 0.95 Ft4 18 Nu 75 mcg

Bedankt alvast.

Groetjes Tine
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Tine,

Je het 4 'sets' waarden, waarvan er eentje niet meedoet (zie het rode kruisje).
Die past volgens de fysiologische principes niet bij de andere setjes.
Misschien komt dat door de prikomstandigheden.
De tijd, wel of niet vlak na slikken van levothyroxine.

Het zijn weinig karakteristieke gegevens, waarvan 25% (de afvaller) al wegvalt.
Meestal zie je toch al een redelijke trend.
Bij jou is die nog erg vaag.
De bocht van de curve is flauw te noemen.
Dat betekent dat je TSH-reactie op levothyroxine (=T4) niet zo krachtig is.

Op basis van je resterende 3 sets heb je een setpoint van FT4 14.76 pmol/l met een TSH van 2.66 mU/l.
Heb je wel baat bij de levothyroxine?
Zou het misschien een voorbijgaande hypothyreoïdie kunnen zijn (geweest)?

Ik ben ook benieuwd hoe laat je naar het lab bent ging, waaruit de TSH van 4.7 met een FT4 van 12 pmol/l resulteerde.

Vriendelijke groet,
Kiek
LintequessApr2017.jpg
LintequessApr2017.jpg (37.89 KiB) 610 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lintequess
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2017, 10:33

Re: Setpoint

Bericht door Lintequess »

Hallo Kiek,
IK heb de diagnose Hashimoto gekregen. TPO? was te hoog.
Ik kan niet zeggen dat ik veel baat heb bij de levothyroxine. Ik ben nog steeds erg moe, heb nu ook flinke spierpijnen en een brandend gevoel van de huid.
Even over mijn waardes, de eerste waarde was toen er nog niks bekend was over dat ik Hashimoto zou hebben Omdat ik diabetes type 1 heb kom ik eens per jaar bij de internist. Die liet nu ook een keer de schildklierwaarde prikken omdat ik nogal moe was/ben en nog een aantal klachten had. In januari heeft hij ook de waarde meegenomen om te kijken of ik Hashimoto heb. Daarna ben ik pas begonnen met de levothyroxine.
Ik ben gisteren bij de huisarts geweest en die had in een brief van de internist te horen gekregen dat ik op tsh 1.0 een ideaal beeld zou hebben. Nou, ik ben het daar niet mee eens want ik voel me echt zo belabberd. Alleen de huisarts zei: dit komt echt wel goed, na verloop van tijd zul je je beter gaan voelen. Nu hoor ik allerlei verhalen dat dat helemaal niet gezegd is en dat de setpoint heel belangrijk is. Is het nu handig om eerst nog een paar metingen te laten doen (eens in de 6 weken?) en dan een setpoint berekenen?
Op je laatste vraag kan ik je helaas geen antwoord geven, die eerste meting weet ik niet meer hoelaat ik die heb laten doen.
De andere metingen doe ik nuchter (zonder medicatie) en dan meestal rond half 9 negen uur.

Hoop dat je nog begrijpt wat ik allemaal geschreven heb.

Groetjes Tine
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Tine,

Ja graag, als jij je TSH/FT4 doorgeeft, dan zet ik die waarden erbij.
Hopelijk geeft dat wat klaarheid.
Wel graag hetzelfde lab. Anders heeft het geen zin.

Als je curve dezelfde tekening houdt, dan denk ik dat de levothyroxine niet veel effect heeft.
En dat de waarde van TSH 4.7 met een FT4 van 12 pmol/l bij jou hoort.

Gezonde waarden zwieren over de dag en nacht in een tamelijk vast patroon.
Met name waarden waarbij de schildklier een flinke deun meezingt, golven ook nog prettig mee.
Daarom vroeg ik je het tijdstip van je eerste TSH/FT4.

Je lab werkt niet met decimalen.
Dus FT4 van 12 kan ook 12.9 zijn.
Dat is afhankelijk van de afspraak in het lab op welk punt de 12 een 13 wordt.

Een andere app-waarde laat zien dat de passing op de curve van je waarden nog onvoldoende is: nog geen 30%.
De forumgangers hebben meestal een passing tussen de 60 en 99.9%, met het zwaartepunt rondom de 90%.
Daarom ben ik wat onzeker.

Afijn, als jij zo nu en dan je TSH/FT4-waarden doorgeeft, dan komt de app vast met een steviger resultaat.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie