Pascal stelt zich voor en wil advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Kiek »

Pascal, blijf zitten waar je zit en verroer je niet: in ieder geval niet je dosis verlagen.
Je hypowaarde van 5.8/50 doet niet mee. Die set wordt uit de curveberekening gemieterd: een rood kruisje als outlier.
Waarschijnlijk meet het lab niet hoger dan 50 mU/l?

Met de overige 3 waarden heb je een set point van FT4 18.57 pmol/l met een TSH van 1.4 pmol/l.
Je phi, de steilheid/vorm van je curve is 0.489 (=vrijwel gemiddeld), en de passingsgraad van deze 3 waarden is 65%.
PascalAug2017.jpg
PascalAug2017.jpg (39.16 KiB) 1191 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pascals
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mei 2017, 14:58

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Pascals »

Hartelijk dank Kiek!
Ik weet even niet of ik er blij mee moet zijn dat ik zo dicht bij mijn setpoint zit, of teleurgesteld moet zijn omdat "dit het is" en ik nog niet fit / de oude ben.
In ieder geval hartelijk dank voor de berekening!
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Patricia31 »

Pascal, ik snap het maar vergeet niet dat je van ver bent gekomen en het lichaam echt tijd nodig heeft om te wennen.
Ik schrijf het ook om mijzelf moed in te spreken :( want het is een moeilijk pad wat we moeten afleggen en jij bent ook al zo lang bezig.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Teun »

Pascal koester je waardes en gun je lijf nog even de tijd om ook te herstellen. Je komt van heel ver en dan heb je in een korte tijd heel veel resultaat geboekt, ik heb dat zo snel niet gered, deed er bijna 2 jaar over. Meestal loopt het goed gaan voelen een heel eind achter de waardes aan. En vergeet ook niet dat je mogelijk lange tijd op de hypowaardes hebt gefunctioneerd(of niet😊) en moet jij zelf ook wennen aan normale waardes en stofwisseling. Geef het de tijd. Hoop in ieder geval dat je waardes goed blijven gaan.
Pascals
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mei 2017, 14:58

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Pascals »

Inmiddels is het een tijdje geleden dat ik gepost heb op het forum. Ik wil iedereen, en vooral Teun, Kiek en Laura danken voor jullie hulp, kennis en inzichten. Dit forum is enorm waardevol, vooral als je je enorm ziek voelt en het niet meer ziet zitten, maar ook vanwege de kennis die hier aanwezig is!

Met mij gaat het inmiddels een stuk beter, ik neig nu weer naar hyperen en betrap mezelf er regelmatig op dat ik een kort lontje heb. Zojuist ook de uitslag van het prikken gekregen:
TSH: 0,8
T4 16,6
Dit betekent (vlgs mij) dat ik iets zou kunnen/moeten minderen met Euthyrox, maar de arts adviseert om hiermee (137mcg) door te gaan en over 3 maanden nogmaals te prikken. Kiek, zou je deze waarde nog eens in het Thyroid Spot programma willen plaatsen? Ik ben erg benieuwd of de waardes veranderen.
TSH 15,3 T4 13,6
TSH 3,2. T4 17,6 - 137 Mcg ( 7 juli 2017)
TSH 1,2 - T4 18,5 137 Mcg (28 juli 2017)
TSH 0,8 - T4 16,7 137 Mcg (12 okt 2017)
TSH 4,6 - T4 19,3 137 Mcg (18 Jan 2018)
TSH 1,3 - T4 20 137Mcg (18 maart 2018)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Kiek »

Dat zal ik doen, Pascals.
Bij voorbaat kan ik zeggen dat je waarden van geen kanten passen bij je vorige 3 waarden.
Je laatste FT4 is gedaald, en je TSH ook! Een tegennatuurlijk effect.
Hoe past je dalende FT4 bij je hypergevoel?
Een FT4 van 19.6 met de TSH van 0.8 zou passen op de curve en bij je hypergevoel.

Zijn dit waarden die je onder dezelfde condities hebt laten bepalen - tijd nuchter etc. - in hetzelfde lab?
Misschien meetfoutje van het lab?
Of mogelijk een andere meetmethode ingekocht?

Eerst hieronder je rijtje oude waarden, daarnaast de nieuwe (vervormde)curve:
phi 0.48 - nu 0.75 (deze enorme wijziging past niet in je voorgaande relatie van TSH met FT4)
FT4 18.57 pmol/l - nu 17.79
TSH 1.44 mU/l - nu 0.94
Passing 62% nu 41% (deze dalende passingsgraad laat zien dat er iets niet klopt met de laatste set).

Hopelijk ben je snel van dat akelig gehyper af!
Kiek
Bijlagen
PascalsOkt2017.jpg
PascalsOkt2017.jpg (42.7 KiB) 1097 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pascals
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mei 2017, 14:58

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Pascals »

Kiek dank voor de nieuwe curve!

De meting van 7 juli is in ieder geval onbetrouwbaar omdat ik toen pas 2 weken de dosis van 137mcg slikte.
Ik snap wat je wil zeggen Kiek, maar heb er geen verklaring voor: ik ben net zoals andere keren nuchter gaan prikken op ongeveer dezelfde tijd, bij dezelfde huisarts..
Heb ondertussen toch echt hyperklachten: onrustig, steeds warm, ongeduldig, kort lontje

Nu je het zegt denk ik inderdaad ook aan een meetfoutje, of andere meetmethode.. alleen hoe kan ik dit verifieeren?
Ik denk dat ik het een paar weekjes aankijk.. Als mijn hyperklachten erger worden/nog storender worden ga ik maar weer terug naar de HA.
TSH 15,3 T4 13,6
TSH 3,2. T4 17,6 - 137 Mcg ( 7 juli 2017)
TSH 1,2 - T4 18,5 137 Mcg (28 juli 2017)
TSH 0,8 - T4 16,7 137 Mcg (12 okt 2017)
TSH 4,6 - T4 19,3 137 Mcg (18 Jan 2018)
TSH 1,3 - T4 20 137Mcg (18 maart 2018)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Kiek »

Nou, ik weet niet of die waarde van 7 juli dan onbetrouwbaar is, Pascal.
Ik denk dat die waarde toch wel betrouwbaar is om iets te kunnen zeggen over de vorm van je curve.
Dus over de samenwerking van je TSH op je FT4-niveau.
Het zegt op dat moment niets over het uiteindelijke resultaat van die dosisverhoging.
Maar wel iets over je set point.

De curve gaat dus over de samenwerking van je TSH met je FT4.
Je FT4 zal in samenwerking met de TSH verhogen langs het pad van de curvevorm.
Want je TSH past zich vanaf het begin al heel vlot aan de T4-verhoging aan.
De halfwaardetijd van TSH is slechts een uur! (tegenover de halfwaardetijd van T4 van gemiddeld een week)

Dus, de FT4 stijgt zó traag, dat na 2 weken die stijging van die ene dosisverhoging nog lang niet compleet is.
Dat is pas mogelijk na gemiddeld een week of 6.
De TSH is zó snel, die past zich al binnen een paar uur aan.
En zo sjokken ze samen langs het pad van de curve.
De TSH als een satelietje ronddartelend rond de zeer traag doorwandelende FT4.
Op weg naar het maximale resultaat van die ene dosisverhoging.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pascals
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mei 2017, 14:58

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Pascals »

Kiek, ik twijfel - of ben ah twijfelen gebracht over hetgeen je zegt. Heb het afgelopen vrijdag aan de doktersassistente voorgelegd dat ik het vreemd vind dat de laatste waardes afwijken - zeker als je ze op een rijtje ziet, dan zie je al snel dat de laatste waarde wiskundig gezien afwijkt. De doktersasistente beaamde de wiskundige afwijking, maar bleef volhouden dat de waarden echt goed gemeten zijn. Daarop heb ik consult bij de huisarts aangevraagd, daar kom ik net van terug. Resultaat: hij zegt hetzelde als de assistente: hij beaamt dat er een wiskundige afwijking is, en zegt vervolgens dat dit goed mogelijk is bij een schildklierafwijking, en zeker niet abnormaal. Op mijn vraag waarom ik nu meer last heb van hyperen (dan bij een hogere waarde) wist hij geen antwoord te geven..

Volgens hem zit er absoluut geen vreemde afwijking in de laatste meting..

Ik vind het superverwarrend, want ik begrijp jouw redenatie, maar kan toch ook moeilijk het advies van een professional naast me neerleggen.. na lang aandringen ging de ha overigejs wel accoord met het overdoen van de prik.
TSH 15,3 T4 13,6
TSH 3,2. T4 17,6 - 137 Mcg ( 7 juli 2017)
TSH 1,2 - T4 18,5 137 Mcg (28 juli 2017)
TSH 0,8 - T4 16,7 137 Mcg (12 okt 2017)
TSH 4,6 - T4 19,3 137 Mcg (18 Jan 2018)
TSH 1,3 - T4 20 137Mcg (18 maart 2018)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Kiek »

Wiskundig of niet wiskundig: natuurlijk moet je een advies van een professional niet naast je neerleggen.
En natuurlijk zijn de waarden goed gemeten.
Alleen is de uitslag niet juist.
Als een volsterkt onwiskundig wezen meen ik dat een dalende TSH bij een dalende FT4 buitengewoon opmerkelijk is.
Neem je die meting serieus dan neem je aan dat je een even buitengewone schildklierwerking hebt.

Wel prettig voor je dat je huisarts je toestaat de FT4 en TSH opnieuw te laten meten.
En ik ben nieuwsgierig naar het volgende resultaat.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie