Pascal stelt zich voor en wil advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Kiek »

Hallo Pascal,

Tjonge, als je al niet somber bent, dan word je dat wel van zo'n arts!

Je waarden zijn nog te laag voor je.
Aan het beloop van je waarden te zien heb je waarschijnlijk een hoog-normale FT4 nodig.
Eerder richting >21 pmol/l dan 19 pmol/l.
Je TSH lijkt daarbij relatief hoog te blijven, richting 3 mU/l of zoiets.
Precies weet ik het niet, omdat je lab de TSH's waarschijnlijk niet hoger meet dan 50 mU/l.

Dus met een FT4 van 18 ben je er nog niet.
Daarnaast heb je nog geen 6 weken achter de rug met je laatste waarden.
Hou dat vast.

Leer over je waarden en maak een je eigen doseringsprogram.
Dan kom je over een anderhalve maand swingend de huisartsenpraktijk binnen.

Sterkte en goed weekend!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pascals
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mei 2017, 14:58

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Pascals »

Kiek ik hoop dat ik ooit nog eens swingend ergens mag binnenkomen!
Ik hoopte al dat je eens naar mijn waardes wil kijken, al is het daar (denk ik) nu nog vroeg voor.

Ik twijfel of ik op zoek ga naar een andere arts. Ik snap wel dat een huisarts niet alles uit zijn hoofd weet, maar ik vind het wel kwalijk dat het hem verder niet interesseert en duidelijk niet de moeite doet om uit te zoeken hoe het wel zit. Aan de andere kant heeft hij weinig/geen moeite met mijn zelfmedicatie en/of het feit dat ik de dosering op eigen houtje verander.

Het is me in ieder geval wel duidelijk dat ik zoveel mogelijk zélf zal moeten leren hierover!
Gelukkig vind ik op dit forum een heleboel waardevolle kennis, én motivatie/goede moed op momenten dat ik helemaal in de put zit!

Vandaag voor het eerst sinds wéken eens niet om 20:00 uur naar bed. Dat geeft hoop! 😃
Fijn weekend allemaal!
TSH 15,3 T4 13,6
TSH 3,2. T4 17,6 - 137 Mcg ( 7 juli 2017)
TSH 1,2 - T4 18,5 137 Mcg (28 juli 2017)
TSH 0,8 - T4 16,7 137 Mcg (12 okt 2017)
TSH 4,6 - T4 19,3 137 Mcg (18 Jan 2018)
TSH 1,3 - T4 20 137Mcg (18 maart 2018)
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door SNT »

Niet de moed opgeven. Ik dacht ook echt dat het niet meer goed zou komen. Was echt radeloos en moedeloos en ontzettend gefrustreerd. En reken maar van Yes dat dat door die #>£^~{< schildklier kwam.

Het kost helaas echt tijd voordat je je weer beter gaat voelen. Bij mij was het zo dat mijn schildklier te snel werkte. Maar voordat het echt weer ok was en je lichaam de balans weer gevonden heeft. Pfff eindeloos leek het te duren.

En als je dan ook nog zo'n arts hebt. Dan schiet dat helemaal niet op! Mijn huisarts was juist top, mijn internist daarentegen :?
Die wilde niets voor mij doen en ondanks dat de waardes niet goed waren en ze niet naar het diagrammetje van Kiek wilde kijken en het vervolgens onthouden had dat ik een fT4 van 8 wilde hebben... :|

Echt op je strepen staan. Ik heb uiteindelijk maar een lijstje gemaakt van alles waar ik last van had, omdat ik na 5 maanden alleen maar slechter geworden was ipv beter. En dat hielp wel, want ik was altijd overdonderd als ik dan bij de arts zat en de helft vergeten te vertellen. Je wilt ook niet klagen. Maar dit traject van jou slaat nergens op. Hopelijk slaat je hogere dosering gauw beter aan en worden de dagen steeds beter en leuker!
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Jeannette »

Hallo Pascal!

Goh, wat is je verhaal akelig herkenbaar! Het is zo frustrerend als artsen je klachten niet serieus nemen en het op psychisch schuiven, terwijl er een duidelijke lichamelijke oorzaak is. Daar geen erkenning voor krijgen, terwijl je zelfvertrouwen tot onder het nulpunt is gedaald, is vreselijk ontmoedigend. Je gaat enorm aan jezelf twijfelen. Ik ben ook het vertrouwen in de toekomst volledig kwijt. Inmiddels ben ik toch maar gestart met een antidepressivum, heb o.a. erg veel last van depressiviteit, huilbuien en stemmingswisselingen. Hopelijk geeft dat me een steuntje in de rug tijdens het instelproces, want ik ben inmiddels echt aan het eind van mijn Latijn. Ik herken mezelf ook niet meer terug, ben van nature een positieve, sterke, vrolijke en levenslustige vrouw. Vind mezelf nu een slappe, zeurende, jankerige en chagrijnige trol...

Ik weet gelukkig wel dat als ik eenmaal goed ben ingesteld, het leven weer leuker wordt. Heb sinds 2000 hypothyreoïdie en altijd stabiel geweest op Thyrax. Door de gedwongen overstap vorig jaar is het helemaal mis gegaan. Ik kan me niet herinneren me ooit zo slecht gevoeld te hebben, terwijl mijn TSH 28 en mijn FT4 9 was ten tijde van de diagnose. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik zo goed als niets meer weet van die periode. Begin mei was mijn TSH 7,1 en FT4 17,6. Ik slik nu 50 mcg Euthyrox en ga volgende week weer bloed prikken.

Heel opbeurend is mijn verhaal niet, maar hopelijk geeft de herkenning je wat steun. En hoewel ik het zelf ook moeilijk vind om te geloven; het wordt echt weer beter! Maar als je op de bodem van de put zit, is het erg lastig om positief te zijn en te blijven...

Wens je heel veel sterkte en hoop dat je je snel weer jezelf voelt!
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Pascals
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mei 2017, 14:58

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Pascals »

Vreemd genoeg kreeg ik vanochtend een tekefoontje van mijn huisarts: hij wilde "voor de zekerheid" toch nog wat dingen extra laten controleren. Vreemd, dit telefoontje had ik totaal niet verwacht.
Vanochtend dus halsoverkop bloed gaan prikken in het ziekenhuis (helaas was ik niet meer nuchter) om te controleren op: anti-tpo / acth / cortisol / natrium / kalium/ kreatinine / tsh /t4

Ik slik nu 4 weken 137mg Euthyrox en merkte héél even een verbetering: minder moe waardoor ik langer kon opblijven. Helaas sinds 2 dagen weer een flinke terugval. Weer heel moe en emotioneel - heel veel huilen (om niets) en erg negatieve gedachten/gevoelens.

Hoort dit (emotioneel instabiel/negatief/depressief) bij het instellen en trekt dit weg naarmate ik beter ingesteld raak, of ligt het aan de euthyrox en ben ik met een ander medicijn wellicht beter af?

Voordat ik euthyrox slikte was ik alleen moe, maar emotioneel wel mezelf.. nu heb ik het gevoel dat ik mezelf helemaal kwijt ben en zware troep aan het slikken ben
TSH 15,3 T4 13,6
TSH 3,2. T4 17,6 - 137 Mcg ( 7 juli 2017)
TSH 1,2 - T4 18,5 137 Mcg (28 juli 2017)
TSH 0,8 - T4 16,7 137 Mcg (12 okt 2017)
TSH 4,6 - T4 19,3 137 Mcg (18 Jan 2018)
TSH 1,3 - T4 20 137Mcg (18 maart 2018)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Teun »

Hallo Pascal, kan me voorstellen dat je helemaal verbaasd bent dat je ineens weer meer moet prikken. Andere kant niks mis mee om wat extra te controleren, dus laat maar gaan. De huisarts is vast aan het denken geweest ondertussen.
Dat je emotioneel in een draaimolen zit heeft echt met instellen en hypothyreoidie zelf te maken en zegt niets over het merk. In deze draaimolen zul je nog geruime tijd regelmatig in terecht komen. Uiteindelijk zul je bemerken dat je steeds stabieler wordt, maar zoals al eerder gezegd het kost tijd.
Pascals
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mei 2017, 14:58

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Pascals »

Dank je voor je reaktie Teun!
Het helpt echt als een ervaringsdeskundige als jij bevestigd dat dit emotioneke geschommel er "gewoon" bijhoort. Had me wel voorbereid op dingen als spierpijn/hoofdpijn/onrust en andere lichamelijke kwalen, maar de heftigheid waarmee mijn emoties regelmatig de overhand nemen doet mij echt twijfelen/schrikken.


Het telefoontje van mijn huisarts vanochtend was idd een aangename verassing - een teken dat hij met mijn schildklierproblematiek bezig is geweest! Hopelijk kunnen er door dat onderzoek weer wat dingen bevestigd/uitgesloten worden.
TSH 15,3 T4 13,6
TSH 3,2. T4 17,6 - 137 Mcg ( 7 juli 2017)
TSH 1,2 - T4 18,5 137 Mcg (28 juli 2017)
TSH 0,8 - T4 16,7 137 Mcg (12 okt 2017)
TSH 4,6 - T4 19,3 137 Mcg (18 Jan 2018)
TSH 1,3 - T4 20 137Mcg (18 maart 2018)
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door vlaggetje »

Hoi pascal, hoe gaat het nu met je?

Je huisarts snapt het niet ja de depressieve klachten kunnen wel zeker van de schildklier komen en gevoel van hope loos heid ook. Niemand kan je vertellen wanneer je je beter gaat voelen. Ik heb wel psychologische hulp gehad bij het accepteren van een chronische ziekte die je leven kan ontwrichten. Ook heb ik een beetje moeite met hierbovenstaande adviesen om meteen op een volledige dosering te zitten. Probeer om het dag voor dag te nemen, je zal je echt beter gaan voelen maar dat heeft rijd nodig en een goede behandeling, heb je inmiddels een nieuwe huisarts?

Sterkte vriendelijke groet vlaggetje
Pascals
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mei 2017, 14:58

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Pascals »

Het gaat van kwaad tot erger. Ik ben nu bijna 6 maanden aan het sukkelen. Ikzelf heb het vermoeden dat ik ofwel iets anders onder de leden heb, óf dat euthyrox vergif voor mij is.

Ik voel me inmiddels zo slecht dat ik er liever dood bij neer zou vallen. Ik heb 3x een korte opleving gehad (na elke dosis verhoging) maar na een paar betere dagen telkens weer een flinke terugval. Ik was een energiek persoon die meestal wel iets positiefs uit iedere situatie kon halen/maken.

Sinds ik euthyrox gebruik voel ik mij zwaar depressief, heb ik dagelijks huilbuien (urenlang huilen om niets) en herken ik mezelf niet meer!

Zoekend naar een oplossing zag ik op mijnmedicijn (een medicijnen review site) dat er meer euthyrox gebruikers zijn met dit soort klachten. Ik vraag me af of het voor mij zin heeft om over te stappen naar een ander merk? Zo ja, welk merk?

Ik ben nu 6 maanden bezig.. ik weet dat ik geduld moet hebben, maar er zou nu onderhand toch iéts van verbetering moeten zijn??

Een andere huisarts heb ik helaas nog niet gevonden. Als iemand een tip heeft voor een goede huisarts in zuid limburg, dan hoor ik het graag.
TSH 15,3 T4 13,6
TSH 3,2. T4 17,6 - 137 Mcg ( 7 juli 2017)
TSH 1,2 - T4 18,5 137 Mcg (28 juli 2017)
TSH 0,8 - T4 16,7 137 Mcg (12 okt 2017)
TSH 4,6 - T4 19,3 137 Mcg (18 Jan 2018)
TSH 1,3 - T4 20 137Mcg (18 maart 2018)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Pascal stelt zich voor en wil advies

Bericht door Teun »

Pascal ik denk niet dat het iets met het merk te maken heeft maar nog steeds met de instelling. Ik dacht na een jaar instellen ook nog vaak periodes dat het echt niet goed ging en ik dood zou gaan. Ik heb wel emotionele buien gehad maar gelukkig niet depressief geweest en niet overdreven huilsessies. Lijkt me erg lastig. Een huisarts weet ik niet voor je.
Plaats reactie