Setpoint?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Setpoint?

Bericht door Nanette77 »

Hopelijk word je niet gek van al die vragen, maar ik kan nergens vinden hoe ik mijn setpoint kan berekenen.
Het is overigens meer uit nieuwsgierigheid, ik voel me nu (na ophoging levo) best goed. Was alleen verbaasd door de hoge t4

Waarden
7/2/2013 tsh 4,8 t4 17,1
3/10/2014 tsh 3,7 t4 16
19/5/2014 tsh 10 t4 17,4 (bleek 4 weken zwanger.. miskraam)
10/6/2016 tsh 1,1 t4 20
27/3/2017 tsh 3,3 t4 20
12/5/2017 tsh 0,43 t4 25

Tussendoor heb ik ook waarden, maar dan alleen tsh. Vandaar dat ik die niet meld
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint?

Bericht door Kiek »

Nee hoor, 'k word er niet gek van.
Zolang het mensen helpt meer grip op hun waarden te krijgen, is het geslaagd.

Met deze waarden heb je een set point van 20.03 pmol/l en een TSH van 1.62 mU/l.
Je laatste FT4 is flink hoger.
Daarom denk ik dat je een tikje teveel levothyroxine gebruikt.
Een waarde van ca. 21 pmol/l lijkt je beter te passen.

Prik je 's ochtends vroeg, zonder levothyroxine?

Nanette77Mei2017.jpg
Nanette77Mei2017.jpg (41.27 KiB) 1034 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Re: Setpoint?

Bericht door Nanette77 »

Wat snel! Dank je!

Ik prik wel nuchter, maar heb wel gewoon mijn tabletje gehad.
Medicatie is net opgehoogd. Met de vorige waarde/dosering voelde ik mij echt slecht. Pijnlijke benen, koud en een brok in mijn keel. Vreselijk moe ook!

Dus minder slikken vind ik wel een dingetje...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint?

Bericht door Kiek »

Je lijf is bij de ontwikkeling voor je geboorte afgestemd op het set point. En andersom.
Je weefsels zijn op dat punt goed voorzien van hormonen.
Het is je gemiddelde punt waarbij je hormonen in evenwicht zijn.

Onder een FT4 van 20 zal de TSH verhogen.
Boven een FT4 van 20 zal je TSH afremmen/verlagen.

Afhankelijk van de tijd die verstrijkt na de inname van je pillen is je waarde nu van FT4 of veel te hoog, of bereikt het toevallig op het prikmoment het hoogste niveau van de dag.
Daarna daalt je FT4 gestaag tot je de volgende ochtend je de volgende pil levothyroxine inneemt.

Maar een langdurig te hoog niveau van FT4 is heus niet gezond.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Re: Setpoint?

Bericht door Nanette77 »

Hmmm daar ga ik even goed over nadenken.. want het is wel een dillema.. juist omdat ik mij nu zo fijn voel. En ik was echt ellendig bij de vorige dosering.
Misschien 12,5 minder?
Of de ene dag 1,5 de andere 1,25 ?

De huisarts vond 25 nog wel acceptabel.
De verhoging is de eerste in 2 jaar geweest.. (je ziet in die tijd ook een lichte stijging in tsh.. bij hashimoto wel verklaarbaar)

Ik ga me nog even goed inlezen in t4, want voor dit forum keek ik helemaal niet naar die waarde..
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Setpoint?

Bericht door Bella »

Nanette, je schrijft dat je schildklierhormoon hebt geslikt voor het bloedprikken. Dan kunnen je waarden al veranderd zijn: in reactie daarop gaat je TSH omlaag en je FT4 omhoog.

Voordat je aan 'n dosisverlaging begint, zou ik daarom nog 'n keertje prikken, niet alleen nuchter maar ook ZONDER schildklierhormoon. Is de FT4-waarde dan nog verhoogd, kun je misschien gaan denken aan 'n kleine verlaging.

Het lijkt me zonde om te sleutelen aan je dosis net nu je je eindelijk goed voelt...
Mee eens, Kiek?

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Re: Setpoint?

Bericht door Nanette77 »

Ahh dat is een goede tip!
Bedankt
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint?

Bericht door Kiek »

Ja, inderdaad is de hoogte van je FT4 afhankelijk van het tijdstip en omstandigheden van prikken.
Zoiets probeer ik te formuleren.
Je FT4 is eenvoudig te manipuleren.
Daarom is het best om 's ochtends vroeg nuchter en zonder pillen in je maag te prikken.
Pas dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken en waarop je je dosis kunt afstemmen.

Als je set point ergens in de buurt zit van een FT4 van 20 met een TSH van 1.6, dan is een FT4 van 25 te hoog met een TSH van 0.4.
Dat lijkt teveel van het goede.

Nanette, hoeveel tijd verstrijkt tussen het slikken van je levothyroxine en het prikken in het lab?
Zo worden je omstandigheden duidelijker, en kun jij er grip op krijgen.

Het gaat er om je goed te voelen met veilige waarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Re: Setpoint?

Bericht door Nanette77 »

Er zit ongeveer 45 minuten en 2 koppen koffie tussen
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Re: Setpoint?

Bericht door Nanette77 »

Bedankt voor jullie hulp trouwens! Vreselijk lief dat jullie zo met mij mee denken..

Maar hoe krijg je dan toch je tsh omlaag zonder je t4 op te drijven?
Want met een tsh van boven de 2 heb ik volgens de internist roodlicht voor een eventuele zwangerschap. Ondanks dat we al 9 jaar proberen blijven we hoop houden
Plaats reactie