Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Mendy
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2017, 22:01

Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Mendy »

Hoi allemaal,

Sinds een jaar of 4 heb ik de ziekte van Hashimoto en slik sinds het begin al Euthytox. Dit is langzaam opgebouwd naar 50 mcg (niet heel hoog dus). Ik heb het gevoel dat mijn klachten nooit echt over zijn gegaan. Met name het moe zijn. Af en toe branden mijn ogen uit mijn hoofd en dan ben ik net mn bed uit... echt al zoooo veel bloed laten prikken op van alles en nog wat en de uitslagen zijn telkens goed, ook mijn schildklier zou goed ingesteld zijn volgens de HA. Nu heb ik voorgesteld om eens over te stappen naar Thyrax. De huisarts vond dat een goed idee dus ik ga de pilletjes zometeen ophalen en morgen voor het eerst gebruiken.
Eigenlijk vraag ik me af of er meerdere mensen zijn die ook maar niet van hun klachten afkomen en of je misschien overgestapt hebt van Euthyrox naar Thyrax en wat dat met je deed?!
Ben heel benieuwd. Voor mn gevoel kan ik niet meer moe zijn dan ik nu ben dus heb weinig te verliezen denk ik zo :?
Ik kijk uit naar jullie ervaringen, alvast bedankt!
Geja
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 apr 2017, 17:32

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Geja »

Hallo Wendy,

Wat vervelend dat je je nog steeds zo moe voelt.
De enige ervaring die ik heb met een medicijnwissel is de verplichte overstap van Thyrax naar Levothyroxine van Teva. Met Euthyrox heb ik persoonlijk geen ervaring. Het heeft al met al een jaar geduurd voordat ik (voor mijn gevoel) weer goed was ingesteld en kan nu zeggen dat ik me prima voel.

Na het lezen van je bericht is mijn eerste gedachte; zijn er onlangs wijzigingen geweest in de hoeveelheid en hoe voel jij je bij eerdere en huidige bloedwaarden (van de schildklier). Goed om je daar eens in te verdiepen, want misschien zit daar het probleem. Je huisarts zegt dat je prima bent in gesteld, maar jij voelt je nog niet prettig. Het referentiekader is vrij ruim en een TSH van 3 of 1 daar zit veel verschil in.

Als je overstapt naar Thyrax: je stapt in principe over naar dezelfde medicatie, alleen in een ander jasje. Welke levothyroxine je ook gaat nemen, je moet altijd weer (opnieuw) instellen naar een waarde waarbij jij je goed voelt.
Tip: misschien heb je de waarden van je laatste bloedonderzoek van je schildklier en wil je die hier plaatsen; er zijn hier ervaringsdeskundigen die met jou kunnen kijken of daar nog ruimte in zit.

Hopen dat je je in de loop van de tijd beter gaat voelen.
Je bent op je best als je bent wie je bent
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Patricia31 »

Misschien is het voordat je overstapt zinvol om te kijken hoe je waarden zijn op je setpointcurve.
Misschien zitten de TSH en de FT4 voor de huisarts wel tussen de referentiewaarden maar zijn die voor jou toch net niet helemaal oke.
Ook met een te hoge FT4 kun je je erg moe voelen.
Als er nog geen curve is dan kun je je uitslagen opvragen en hier neerzetten zodat Kiek er een voor jou kan maken.
Het overstappen op weer een ander medicament kost ook tijd om weer in te stellen.
Veel succes!
Mendy
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2017, 22:01

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Mendy »

Hoi Geja en Patricia,

Fijn dat jullie de moeite hebben genomen om op mijn bericht te reageren :). Ik heb de uitslagen van de laatste bloed test opgevraagd bij mijn huisarts, vandaar dat ik wat later reageer. Dit zijn de uitslagen:

TSH 6,31
FT4 17,3

De huisarts gaf aan dat de TSH best nog iets naar beneden kan maar hij is bang dat als ik de medicijnen verhoog naar bijvoorbeeld 75 mcg, de FT4 dan te hoog wordt en hier ook weer nare klachten bij komen kijken.
Wat zeggen jullie hiervan??
Heel lastig allemaal. Je gaat er toch vanuit dat een dokter het beste met je voor heeft en weet waar hij over praat maarja, mijn vermoeidheid laat duidelijk zien dat het voor mij nog niet oké is.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden :roll:
(overigens ben ik toch maar wel gewoon begonnen met de Thyrax en moet ik over 6 weken weer laten prikken)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door laura »

Mendy schreef: 09 jun 2017, 15:06 Dit zijn de uitslagen:

TSH 6,31
FT4 17,3

De huisarts gaf aan dat de TSH best nog iets naar beneden kan maar hij is bang dat als ik de medicijnen verhoog naar bijvoorbeeld 75 mcg, de FT4 dan te hoog wordt en hier ook weer nare klachten bij komen kijken.
Omdat jouw arts bang is, laat hij jou niet proberen iets meer te slikken?
Wat jammer.

Ik raad je aan om de tips eens te lezen via: http://schildkliertje.blogspot.nl/2015/ ... ertje.html

Bedoeling van de tips is om je op weg te helpen. Met de taal, met kennis en mogelijk ook met zelfvertrouwen om vragen te stellen aan je arts. Voor jou als schildklierpatiënt betekent het dat je leert wat de schildklier doet, wat je zelf kunt doen en wat een schildklieraandoening betekent.

Kennis maakt je weerbaar en je wordt een gelijkwaardige gesprekspartner van je arts. Jij hebt je hele leven te maken met die behandeling van je schildklieraandoening. Artsen komen en gaan.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Kiek »

Hallo Mendy,

Het is voor te stellen dat je niet vooruit te branden bent.
Je bent niet goed ingesteld op Euthyrox.

Of heeft je huisarts redenen om je waarden zo te laten?
Misschien heb je iets anders onder de leden, waardoor je huisarts voorzichtig is?

Heb je een lijst waarden vanaf je start met Euthyrox?
Je TSH werkt samen met de FT4 op unieke wijze.
Deze samenwerking wordt in beeld gebracht door een app die ik toevallig heb.
Mogelijk kan ik er iets van maken met een streefwaarde (set point).
En misschien helpt het met je dosering, zodat je je in de toekomst beter voelt.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mendy
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2017, 22:01

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Mendy »

Hoi Kiek,

Ohhh wat ben ik ergens blij om dit te horen! Niet dat ik verkeerd ingesteld ben, maar wel dat het dus niet tussen mijn oren zit en er toch nog hoop is!! :D Ik snap alleen echt niet waarom dit nu naar voren komt. Hoe kan een HA nou zeggen dat het allemaal goed is?!?!?!
Ik heb verder geen lijst of iets. Ik ben zelfs een tijd gestopt met mijn medicijnen (HEEL STOM, HAD IK NOOIT ZONDER OVERLEG MOETEN DOEN) omdat ik toch het gevoel had dat het niks uit maakte, beroerd, depri en EXTREEM MOE voelde ik me toch wel! Toen toch maar weer eens besloten om bloed te laten prikken en kijken hoe het er voor stond. De waardes waren toen als volgt:

19 januari 2017(dus zonder medicijnen)
TSH 11,65
FT4 13,5

Toen vertelde ze mij dus dat ik inderdaad nooit zomaar had mogen stoppen met de medicijnen en het direct weer moest oppakken. Toen weer geprikt in maart en toen waren mijn waardes zoals hierboven vermeld- ook nog even hieronder:

2 maart 2017(met 50 mcg Euthyrox)
TSH 6,31
FT4 17,3

Weet niet of je hier iets aan hebt?? Verdere informatie heb ik niet. Overigens sinds vandaag geen gebruiker meer van Euthyrox maar Thyrax, ook 50 mcg.

Voor zover ik weet niets anders onder de leden!!!!
Ik hoor graag nog even van je, bedankt voor de moeite! :) :)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Kiek »

Hallo Mendy,

Je hebt vast nog wel wat meer op je TSH/FT4-lijstje staan.
En anders bel je even de assistente van je huisarts.

Twee 'setjes' waarden is niet veel.
Het geeft nog geen consistent beeld.
'k Heb ze wel in de app gezet.

Er komt uit dat je evenwichtspunt van FT4 (met TSH) tamelijk hoog zit, nu 19.56 pmol/l.
Ervaring op het forum leert dat zo'n FT4 meestal wel in die richting blijft, dus tamelijk hoog/normaal.
Daarentegen kan de TSH nog alle kanten uitzwabberen (nu 4.38 mU/l).

Meerdere 'setjes' verstevigt de het evenwichtspunt/set point.

Nog even wat anders: Euthyrox is géén medicijn, maar een supplement. Het maakt dus niet beter.
Je hebt een tekort aan FT4, dat aangevuld wordt door T4 in de Euthyrox.

Dag!
Kiek
MendyJuni2017.jpg
MendyJuni2017.jpg (39.44 KiB) 2260 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geja
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 apr 2017, 17:32

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Geja »

Fijn dat je al meer informatie hebt gegeven en gekregen.

Voor het goed instellen heb je wel geduld nodig, maar dan zul je je in de loop van de tijd steeds beter gaan voelen.
Je bent op je best als je bent wie je bent
Mendy
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2017, 22:01

Re: Overstappen van Euthyrox naar Thyrax

Bericht door Mendy »

Bedankt voor jullie info! Ik ga op onderzoek uit.
Kiek, ik kom er nog op terug, dankje!!
Plaats reactie