Hypofysaire hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door laura »

Happywoman schreef: 12 jun 2017, 08:36 In huisartsenpraktijk wordt 9 als ondergrens gebruikt en in het ziekenhuis 12.
En dat terwijl beide hetzelfde lab gebruiken.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Waar baseren zij zich op?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Happywoman
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2017, 08:18

Re: Even voorstellen

Bericht door Happywoman »

@ Laura: dat is precies wat ik mij afvraag, waar zijn de verschillen op gebaseerd.

@ Kiek: ik weet niet wat jij met de eerste 3 regels wilt zeggen/bedoelt. Verder zet ik labwaarden niet weg als onbelangrijk. Ik schreef toch echt dat ik het belangrijk vind om de patiënt in zn geheel te zien en niet alleen labwaarden/getalletjes.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Kiek »

Dit onderwerp lijkt op stroop, zeg.

Die verschillende ref.-waarden betekenen natuurlijk verschillende methoden.
Dat beschreef ik hierboven.

Mayra, dit is heus een schildklierforum.
De schildklier staat hier centraal.
Die zit in een mens.
De hoeveelheden schildklierhormonen worden uitgedrukt in getallen.
Je slikt onvermijdelijk een getal aan schildklierhormoon.
Hoe reageer je daarop.
Wat zijn jouw schildklierwaarden?

Heb je goede ervaring met endocrinologen?
In welk ziekenhuis kan men het best terecht met jouw aandoening?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Happywoman
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2017, 08:18

Re: Even voorstellen

Bericht door Happywoman »

Ik vind het prima om te discussiëren, maar niet op zo'n manier als in de 2de alinea, 'stating the obvious' dat komt nogal denigrerend over.

Verder: maar even de richtlijn van de interne opgezocht.
Afhankelijk van de gebruikte test is het normaalgebied volgens hen 9-23 pmol/l of 10-26 pmol met een grote interindividuele variatie.

Zoals ik aangaf TSH heb ik niet onthouden, lukt op dit moment nog niet.
Nov. 2014 fT4 11,9 lab daar hanteert 12-27 als normaal
Maart 2017 fT4 12,1 start Euthyrox 1 ste week 25 mcg, daarna 50 mcg
Mei 2017 fT4 17,2 opgehoogd naar 62,5 mcg
Lab co ongeveer 24 juni.

Qua reactie op de Euthyrox dus lichamelijk al veel: temp. stijgt, minder koud, haargroei, etc, qua vermoeidheid ook: ik kan uit bed komen en heel af en toe voel ik mij voldoende energiek, alleen als ik dat benut, ben ik 2 dagen uitgeteld. Bij inspanning benauwdheid en hartkloppingen door hoge frequentie, al kan ik nu weer naar zolder lopen zonder deze klachten.

Ik ben alleen in het LUMC geweest bij een neuro-endocrinoloog die haar fellows ook leert dat een fT4 van 12 niet betekent dat het dus niet de schildklier is, dat is fijn. Verder heb ik geen ervaring met endocrinologen, ook niet als professional.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Kiek »

Helaas geeft de richtlijn geen ref.-waarden van de ziekenhuislaboratoria.
De waarden die je opnoemt zijn grove richtinggevers. Meer niet.
Er bestaat geen standaardisatie.
Ieder lab kiest zelf wat ie doet.
Dus chaos.
Ieder lab heeft een eigen meetmethode en eigen meetschalen, die niet te vergelijken zijn met meetschalen van andere labs. Niet in Nederland en ook niet in de Verenigde Staten.
Middeleeuws.
Zelfs de eenheden waarin de waarden worden opgegeven verschillen per land en per lab.
Wat in 2014 gehanteerd wordt als ref.-waarde, hoeft niet meer te gelden als het lab een andere testkit heeft aangeschaft.

Je scoort in een korte tijd best hoog met 62.50 µg levothyroxine, waarmee je van 12.1 naar 17.2 pmol/l schiet.
Dat kan veroorzaakt zijn omdat je je FT4/TSH laat prikken binnen een paar uur na inname van de levothyroxine.
Wat doet je TSH daarbij?
Je huisarts heeft je waarden vast al in huis.
Om verder iets te zeggen over je waarden, zijn toch heus de referentiewaarden belangrijk.
Een telefoontje naar de assistente is zo gemaakt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door laura »

Happywoman schreef: 12 jun 2017, 18:42 Ik ben alleen in het LUMC geweest bij een neuro-endocrinoloog die haar fellows ook leert dat een fT4 van 12 niet betekent dat het dus niet de schildklier is, dat is fijn. Verder heb ik geen ervaring met endocrinologen, ook niet als professional.
Er zijn labs met referentiewaarden van 7-16.
In zo'n lab is die fT4 = 12 keurig, al ontbreekt daar het cijfer achter de komma.

In mijn lab waren de ref.-waarden 9-19.
Nu zijn ze 10-24.

En hier zomaar een overzichtje van waarden die we in de loop der jaren zijn tegengekomen op dit forum:
TSH : 0,4 – 4,0 mU/l
T4 : 58 - 160 nmol/l - - - (4,5 - 12,6 μg/dl)*
FT4 : ca. 7,0 - 16 pmol/l tot ca. 10 - 23 pmol/l - - - (0,7 – 1,8 ng/dl)*
T3 : 1,2 – 3,4 nmol/l - - - (80 – 180 ng/dl)*
FT3 : 3,5 - 7,7 pmol/l - - - (0,2 – 0,5 ng/dl)*

*De normaalwaarden tussen haakjes zie je wel in Duitsland en België
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Happywoman
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2017, 08:18

Re: Even voorstellen

Bericht door Happywoman »

Ik begrijp het allemaal wat je zegt Kiek.
Ik begrijp ook dat referentiewaarden nut hebben, ze zijn alleen persoonlijk. Dat er niet 1 standaard test is, maakt het minder overzichtelijk.

Die laatste waarde heb ik inderdaad niet nuchter laten prikken en was ongeveer wel op Tmax van Euthyrox, totaal niet over nagedacht.
Volgende keer dus nuchter prikken. Mijn TSH doet weinig, maakte in ieder geval geen indruk, maar dat lijkt mij eerlijk gezegd wel logisch.
Als ik er aan denk, vraag ik assistente wel. Mijn huisarts moest de gegevens uit de brief overnemen, zij hebben geen inzage in het ziekenhuislab.

Overigens las ik in een onderzoek dat als het (Euthyrox ed) 's avonds voor het slapen wordt ingenomen de fT4 spiegel overdag hoger is en de TSH lager. Dan zou je ook niet nuchter hoeven laten prikken. Mensen ervaren dan ook minder bijwerkingen.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Kiek »

Ik denk dat je het avondslik-onderzoek van Bolk e.a. bedoelt? [1]
Heerlijk praktisch!
Vanuit het slikperspectief geeft zo'n onderzoek ruimte.
Mensen die met gesloten ogen opstaan, doen er beter aan 's avonds hun dosis te nemen.
De groep vond geen voordeel van kwaliteit van leven.
Het voordeel kan de sliktrouw zijn. Belangrijk genoeg.

Met prikken na het slikken van je levothyroxine schiet dus je FT4 omhoog.
Na twee à drie uur (=Tmax) bereik je het hoogste punt (=Cmax) van de dag van FT4.
De Cmax is bij sommige mensen wel tweemaal hoger dan bij anderen.
Het zou raar zijn als je dosis op die C-max wordt afgerekend.

Dit is echter wel praktijk.
En eigenlijk is het ook nog begrijpelijk als je je realiseert dat een huisarts niks weet over lab.
Als je je realiseert dat een lab niks weet over de praktijk.
En als je je realiseert dat een huisarts niets weet over de dynamiek van de FT4 na het slikken van levothyroxine.

De referentiewaarden zijn van toepassing voor het lab dat deze heeft uitgevogeld.
De waarden die daar uitkomen hebben voor ieder mens een eigen betekenis.
Voor een ander lab met een andere groep mensen gelden weer andere getallen.

En voor mensen die levothyroxine gebruiken is op een andere wijze uit te vinden waar het gebied ligt in die specifieke referentiewaarden dat van toepassing is voor een optimale instelling met levothyroxine.


1. http://jamanetwork.com/journals/jamaint ... cle/776486
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Happywoman
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2017, 08:18

Re: Even voorstellen

Bericht door Happywoman »

Klopt van Bolk e.a. inderdaad. Die therapietrouw is inderdaad belangrijk. Ik kom namelijk makkelijker om 7.30 mn bed uit, als ik om 5.30 mn Euthyrox slik.
's Avonds slikken zou makkelijker zijn, want ik wordt ook niet altijd om 5.30 wakker voor mn pilletjes...

Kortweg die labwaarden tussen verschillende laboratoria vergelijken is als appels met peren vergelijken. Dus de standaarden van de internisten en de huisartsen zijn geschreven zonder dit te beseffen en zonder uitleg hoe je een waarde met de juiste referentiewaarden moet interpreteren.
De werking van thyreomimetica (? qua werking is het bolgens mij suppletie) staat wel beschreven in het farmacotherapeutisch kompas, maar dan moet je dat stapje verder naar invloed op het lab bij het slikken van de medicatie. En dat het 6 weken door werkt staat nergens. Ik was huisarts in opleiding en heb dat stapje ook nooit gemaakt. :shock:

Er valt nog veel te leren en te verbeteren...
Dat gezegd hebbende ga ik op zoek naar dynamiek van suppletie na inname, ik neem aan dat omzetting naar T3 op dezelfde wijze gaat. Maar serumconcentratie en weefselconcentratie,etc? Genoeg vragen om inzicht te krijgen. Suggesties voor goede bronnen?

Ik las trouwens ook dat het aantal mitochondriën afnemen bij hypothyreodie, daardoor zou minder energie beschikbaar komen. Ik gebruik nu zelf ribose in de strijd tegen moeheid met resultaat.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Kiek »

De werking van thyreomimetica (?
Allereerst dit:
Gebruik geen terminologie zonder uitleg.
Dit forum is opgezet voor mensen met een schildklierafwijking door mensen met een schildklierafwijking.
Alle berichten zijn bestemd voor iedereen.

Thyreomimetica zijn schildklierhormoonvervangers. Dus levothyroxine en liothyronine.

Je schrijft:
Dus de standaarden van de internisten en de huisartsen zijn geschreven zonder dit te beseffen en zonder uitleg hoe je een waarde met de juiste referentiewaarden moet interpreteren.
Dit is een niet handige warboel van uitspraken, Mayra.
Dit doet geen recht aan lab noch behandelaar.
Het uitgangspunt is dat lab geen kennis heeft van behandelingen.
En behandelaars weten niets van klinische chemie.

De interpretaties van de uitslagen van het lab zijn vastgelegd in een behandelingsprotocol.
En dit wordt gehanteerd door de behandelaars.
Het zou mooi zijn als iedereen alles zou weten.

Je schrijft:
En dat het 6 weken door werkt staat nergens. Ik was huisarts in opleiding en heb dat stapje ook nooit gemaakt.
Misschien bedoel je dit: de halfwaardetijd van thyroxine bedraagt 7 dagen.
Na 6 weken heb je dan het evenwichtsresultaat met die dosis. De steady state noemen ze dat ook wel.
Dat jij dat niet wist, komt misschien wel omdat bij de uitleg nogal wat met formules gespeeld wordt.
En formules worden maar al te graag overgeslagen.

Om meer te weten te komen over de T3 kun je starten met een mooi artikel van P.R. Larsen e.a. uit 2012.
Role of the iodothyroninine deiodinases in the physiology and pathophysiology of thyroid hormone action.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673746/

Waarom denk je dat ribose helpt tegen vermoeidheid?
Hoe ziet dat er uit?
Een appeltje is lekker, en helpt ook.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie