stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
carlasha
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2015, 14:17

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door carlasha »

Nog even een aanvullende reactie. Ik heb jaren alleen euthyrox gehad, zonder cytomel.ik ben cytomel gaan gebruiken omdat ik geen energie, en mistig hoofd had. Dus ik denk als ik stop met cytomel dat ik dezelfde klachten weer terug krijg. Dan schiet ik er toch niet mee op?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door Kiek »

Misschien valt het toch mee, Carla!

Een gebroken heup of zoiets wil je niet riskeren.
Je schiet er altijd wat mee op.
Heb vertrouwen, en doe het in stapjes!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door *anna* »

Op een bepaald moment vergat ik Cytomel in te nemen zonder dat ik verschil merkte. En ik heb vaker gehoord/gelezen dat de werkzaamheid voor sommige combinatiegebruikers door de jaren minder wordt. Misschien geldt dat ook voor jou.

Je kunt je zorg/angst om weer een 'mistig' hoofd te krijgen alleen bezweren door te stoppen en het te ervaren.
Om eerlijk te zijn zou de keus tussen Cytomel met aantoonbaar broze botten en monotherapie voor mij niet moeilijk zijn: ermee stoppen en wat extra levothyroxine om de t3 te compenseren zou ik in elk geval een kans geven.
Groet, Anna
carlasha
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2015, 14:17

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door carlasha »

Vandaag bij de internist geweest en zij adviseerde te minderen met euthyrox tot 75 mg en 6.25 cytomel. Ze zei dat een lage dosis cytomel geen kwaad kan i.v.m. botontkalking. Enfin dan ga ik dat maar doen en misschien de cytomel halveren.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door Kiek »

Nou ja, dat begrijp ik niet.
Je hebt een te lage TSH, en nota bene botontkalking.

Misschien kent de internist de werking van Cytomel niet?
En de T3 piek die het dagelijks geeft?
Misschien denkt de internist dat het een soort T4 is?

.............
Aanvulling: 27 juni 11.00 uur

Vanochtend vond ik een recent review-artikel uit 2016 over schildklierhormonen en botten.
Een zinnetje daaruit:
Het skelet is uiterst gevoelig voor schildklierhormonen, met verregaande gevolgen voor de botontwikkeling, -groei en -onderhoud.

Ze schrijven dat de lokale deiodinase van T4 naar T3 hiervoor erg belangrijk is. Dit regelt dus de botontwikkeling. Hoe dat precies gaat is nog een vraagteken. Allerlei genen hebben hier mee te maken.

Het is goed voor te stellen dat dat lokale proces wordt verstoord door inname van je T3.
Al lijkt 6.25 µg voor je internist een minimale dosis: het is wel de hoeveelheid die menig gezonde schildklier, verdeeld over 24 uur, produceert.
Je Cytomel verdeel je niet over 24 uur, maar slikt het in één keer door.

En het is dan ook goed voor te stellen dat mensen met kwetsbare botten hiervoor gevoelig zijn.
Daarom kan ik me niet voorstellen dat internisten deze hoeveelheid onbelangrijk vinden bij vrouwen met ernstige botontkalking.
Ik denk dus dat je internist de werking niet kent van Cytomel.


https://academic.oup.com/edrv/article-l ... .2015-1106
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
carlasha
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2015, 14:17

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door carlasha »

Hallo Kiek, gisteren naar de osteoporose poli geweest. een consult gehad met een verpleegkundige en internist. Omdat de TSH te laag was vond ze dat er iets van de euthyrox af moet. Nu dit gelezen te hebben moet ik toch maar de cytomel laten staan. Heb daar veel moeite mee omdat ik dan mijn oude klachten weer terug krijg. Zelfs wanneer ik een dag over sla wordt ik sloom en duf. Ik vind het moeilijk kiezen tussen 2 kwaden.
Gast1

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door Gast1 »

Zou het in dit soort situaties niet prettiger kunnen zijn om 's avonds levothyroxine te nemen en in de ochtend (en misschien begin middag) Cytomel?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door Kiek »

Och Carla, wat een toestand toch.
Je hebt forse botontkalking aan je wervels, en dan zit je met je schildklierhormonen.
Ik zou met zo'n boodschap onmiddellijk stoppen met de Cytomel, en zorgen dat m'n TSH weer bij de normale waarden terechtkomt. Misschien komt dat omdat ik 70 ben. Daarom ben ik sterk geneigd allerlei risico's uit de weg te gaan door persoonlijke huishoudelijke wetjes en regeltjes op gebied van voeding, beweging en pillen.
Hoe oud ben jij?
Halveer desnoods je Cytomel, totdat je je ook weer beter voelt met zo'n dosis.
En daarna zou je misschien de Cytomel helemaal aan de wilgen kunnen hangen, door je Euthyrox iets te verhogen.
Je zult zien dat je TSH dan prettig hoger is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
carlasha
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2015, 14:17

Re: stoppen met cytomel i.v.m botontkalking???

Bericht door carlasha »

Hallo Kiek, ik ga stoppen met cytomel en dan iets ophogen naar 100 euthyro( i.p.v 88) . verder let ik net als jij op een gezonde levensstijl. Ik ben 60 jaar en wil graag nog wat mobiele jaren. Kiek heel erg bedankt voor het meedenken. Ik laat nog wel eens van me horen.
Plaats reactie