wat is nu wel of niet goed

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Vandaag topic van happywoman gelezen....... beginwaardes dus heel herkenbaar....voor mij , ongeval had ik nooit van gehoord. In 1993 ben ik onderuit gegaan, achterover op mijn rug misschien ook hoofd terechtgekomen. Precies weet ik het niet, ik kwam bij toen lag ik languit op mijn rug in een plas water, onder die plas lag een laagje ijs, dat glijdt uitstekend. Ik liet de hond uit, die stond met haar neus tegen mijn neus, zo lief. Gevolg was een hersenschudding waar ik behoorlijk wat weken mee thuis heb gezeten, hoofdpijn, kon niet meer lezen, iets opnemen, kleuren onderscheiden en zo. Is allemaal over gegaan. In 1999 ben ik uiteindelijk ziek geworden....Kan van zo,n val je hypofyse beschadigen? Toch maar zeggen tegen de endocrinoloog?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Kiek »

Het is voor te stellen dat logisch nadenken met zulke hyperwaarden ingewikkeld kan zijn.
Je hebt me daar toch een lading aan narigheid, waarbij ook nog osteoporose.

Niets is slechter voor je botten en je geest dan de combinatie osteoporose en je huidige hyperthyreoïdie.
Wil je het beste?
Begin van die pillen af te komen.
En gooi die Cytomel weg.

Laat dan aan het eind van deze week bij je huisarts eens je TSH en FT4 prikken.
Dan weet je wat voor effect het stoppen van Cytomel geeft.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Dag Kiek, ik snap je weer niet goed, kan ik nu niet meer nadenken? En zoals gezegd, in 1996 zat ik tegen osteoporose aan en dit was 4 jaar later door medicatie en met lage tsh waarde een stuk verbeterd. Hyperklachten heb ik nu echt niet want ik weet hoe dat voelt.
Heb ik afkikverschijnselen denk je, kan dat al zo snel?
Mijn vraag was of ik mijn hersenschudding van 1993 moet melden bij deze endocrinoloog. Groetjes en fijne avond mien
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Francis »

Hallo Mien,

Het lijkt me wel goed om die val te melden aan de endocrinoloog. Ik heb wel eens gelezen dat een hoofdtrauma mogelijk een hypofysebeschadiging kan opleveren, maar zeker weten doe ik het niet.

Ik heb ook hele lage TSH-waarden bij een normale hoeveelheid schildkliermedicijnen en ik vraag mezelf ook weleens af of ik niet een hypofyseprobleem heb.
Ook omdat 10 jaar geleden een ander hypofysehormoon juist veel te hoog was. Er is toen zelfs een MRI gemaakt van mijn hypofyse maar toen is er geen oorzaak gevonden.
Sterkte!
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Net teruggebeld door de assistente vd endocrinoloog, mag nu weer geen ft4 prikken, alleen tsh, dit schiet echt niet op. Als tsh afwijkend is mag de ft4 bekeken worden..... kan ik weer daar heen.
Met mijn keel moet ik maar naar de huisarts, maar die doet daar dus niets aan, heeft mij oa hiervoor naar de endocrinoloog gestuurd. Ik heb aan de assistente gevraagd of deze arts mensen behandeld of protocollen...... niet netjes misschien en het antwoord was te verwachten, hij behandelt mensen. Ik ga nog 1 keer naar hem toe en kijken hoe of wat, voel mij hier niet goed bij.
Francis, ,,fijn,, een mede lotgenoot met te lage tsh waarde, niet fijn voor jou natuurlijk. Van mijn hoofd zijn jarenngeleden, div. mri,s gemaakt, oa om te zien of ik ms zou hebben, of een ontstoken oogzenuw. Ik heb geen idee of daar mijn hypofyse ook op te zien was........ weet iemand op dit forum dat?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door laura »

hallo Mien,

Dat je last hebt van afkickverschijnselen lijkt me niet zo vreemd, omdat je:
1. best iets zult voelen zonder die extra cytomel
2. (nog) geen vertrouwen hebt in een behandeling zonder cytomel.

Om nu te denken aan allerlei dingen die je ook zou kunnen hebben?
Probeer dat niet te doen.

Jouw tsh is al die jaren heel laag geweest doordat je veel schildklierhormoon slikte.
Die dosis is nooit aangepast aan die heel lage tsh.
Jouw hypofyse reageerde dus normaal.

Dat jij een hyperthyreoïdie hebt door veel hormoon, betekent niet automatisch dat je klachten hebt.

Jouw nieuwe arts wil vooral weten of je hypofyse met de tsh reageert op de nieuwe situatie.
Die vrij T4 komt dan wel weer een volgende keer, of nu als de tsh afwijkt.

Gelukkig kijkt deze arts ook naar de osteoporose.
Dat is ook wel een puntje van zorg, lijkt mij.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door laura »

Hallo Mien52,

Hoe gaat het inmiddels met jou?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie