wat is nu wel of niet goed

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Bella »

Mien, Kiek wil je ongetwijfeld helpen en de weg wijzen. Ook van het eerste deel van de discussie heb ik weer het nodige geleerd. Door haar fenomenale kennis en ervaring (ook met mensen die door de hormonenmaffia de vernieling in zijn gedraaid) klinkt het soms wat stellig, maar dat betekent niks lelijks. Rustig doorpraten! :mrgreen:
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Daar ben ik weer, nog eens alles rustig overgelezen. Bella, ik ben dus niet de enige die op basis van lage tsh en te lage ft4 aan de thyreoidum is begonnen, goed om te weten. Kiek, alle info is welkom al schrok ik we even, dat snap je vast. Bella je schrijft altijd nuchter en zonder medicatie die dag bloedprikken. Ik denk dat volgende week bij die endocrinoloog opnw bloed wordt gecontroleerd. Ik moet er om 11 uur zijn. Zal ik dan wel iets eten, maar geen thyrax nemen? Dat is lastig inschatten, kan ook nuchter gaan natuurlijk. Weer gedankt voor jullie reacties.
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Bedankt bedoel ik.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door laura »

Mien52 schreef: 20 jun 2017, 10:43 Ik ben dus niet de enige die op basis van lage tsh en te lage ft4 aan de thyreoidum is begonnen [...]
hallo Mien,

Waar kan ik die te lage fT4 vinden?

Wat betreft van Loon ... op eerdere forums werd vaak gewaarschuwd voor zijn aanpak.
Mij doet zijn aanpak altijd denken aan mijn oude huisarts.
Alleen op basis van klachten - eigenlijk ook zoals bij jou - schreef hij Thyranon voor.

Na een verhuizing kwam ik terecht bij een nieuwe huisarts.
Gelukkig iemand met schildklier als speciale interesse.
Die beste man was woedend op die oude huisarts.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Bella »

Hoi Mien,

Nee hoor, gewoon je schildklierhormoon slikken en ontbijten voor je naar de afspraak gaat. Moet je ver reizen naar de endocrinoloog? Ik ging altijd pas de volgende dag prikken, wat de dokter ook beweerde. De redenering achter zo vroeg mogelijk, nuchter, zonder schildklierhormoon laten prikken is kraakhelder, ook voor artsen, ik citeer Kiek even:
Kiek schreef: 13 jun 2017, 11:44 ...Na het slikken van je levothyroxine schiet dus je FT4 omhoog.
Na twee à drie uur (=Tmax) bereik je het hoogste punt (=Cmax) van de dag van FT4.
De Cmax is bij sommige mensen wel tweemaal hoger dan bij anderen.
Het zou raar zijn als je dosis op die C-max wordt afgerekend.
Dit is echter wel praktijk.
Je kan het voorleggen aan de dokter, misschien ziet ie gelijk het licht, maar ik zou er verder niet over strijden. Zet je vragen op papier, dan heb je houvast.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Ik moet toch wel een uur rekenen om nog eens te gaan. En weer een uur terug natuurlijk.mijn huisarts zei ook, hoeft niet nuchter. Ik zei dat het me wel slim leek omdat ik altijd nuchter ga en dat je dan tenminste kan vergelijken. Dan moest ik het zelf maar weten, tja.
Krijg je nog een vergelijkbare waarde als ik medicatie niet neem maar wel een beetje yoghurt? Anders ga ik nuchter, maar ook dan zalmlater op de dag geprikt worden, is dat erg? Anders inderdaad 2x gaan.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Bella »

Hoi Mien,

Nuchter blijven heeft geen zin. Bovendien ben je dan niet goed toegerust voor het gesprek met de arts. Wel balen dat je zover moet reizen... Laat je beslissing om eventueel de volgende dag pas te gaan prikken, afhangen van hoe dat loopt? Geen zorgen voor de dag van morgen... :)

Hoi allen,

Misschien is het 'n goed idee om de noodzaak van nuchter prikken, en de mogelijkheid van 'n individuele setpointbepaling, met de kennis van schikdkliertje en dit forum, samen te vatten (met bronverwijzingen) in 'n A4-tje? Als we dat nou allemaal onze artsen toeschuiven, krijgt het wat meer bereik...

Groet,
Bella

PS Mijn huisarts was gelijk om, net als Happywoman - ook arts - laatst. Dat geeft de burger moed... :mrgreen:
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Laura, mijn eerste waardes staan er niet bij, ben ik kwijt, maar waren te laag vwb ft4. Ook in het lijstje, 2006 11, nog wat. Min waarde was 13, volgens saltro formulier. Daar duikelde ik nog een paar keer naar toe, voelde dat goed, was niet vooruit te branden.
Bella, ja, afstand is niet heel groot, maar ik heb geen auto em ben alleen dus moet met op.verv. dan is het ruim een uur, met overstappen en zeker op tijd zijn.
Ik word steeds zenuwachtiger om te gaan. Misschien krijg ik ook wel op mijn kop, zucht.
Heb al een lijstje klaar met vragen.
Zag wel op zorgkaart een paar ervaringen v dr gallas en die waren op 1 na wel goed. En die ene was jaren geleden.
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Ik probeer hetnog een keer. Naar endocrinoloog geweest, aardige man, nam de tijd. Volgens hem inderdaad te hoog gedoseerd, minderen met thyrax. Cytomel stoppen, maar dat had ik vorige week, na alle ellende op dit forum, al gedaan.
Probleem nu, enorm gevoel of er een riem om mijn hals zit. Hier begon het, onder andere , ook mee ruim 10 jaar geleden. Door de schildkliermedicatie was dit destijds over. Dit gevoel is altijd het eerste waar ik aan merk dat mijn ft4 hard naar beneden gaat, daarna de extreme moeheid en de kilo,s en de kou.. En dat is nu dus ook zo, zie het begin van dit topic, van 18 naar 15,4. Over 6 weken bloed prikken alleen tsh waarde. Hier snap ik niets van, waarom nu ook niet ft4....? Ik hoop toch dat dit rot gevoel over gaat, maar ben er bang voor. Kan mijn ft4 omhoog gaan met minder thyrax?
Inderdaad ook gesproken over osteoporose door lage tsh. Ik vond trouwens ook een onderzoek die dit weer tegenspreekt, maar dat laat ik in het midden.. Maar goed, vooooor mijn schildklier begon, dus rond 2006, had ik ook tekort vit d3. Toen al dexa test gehad en ik zat op het randje van osteoporose, ontdekt overigens door dr. V. Loon omdat hij verder zocht. ik was toen 46 jaar. hiervoor calcichew gekregen, 4 jaar later, dus met lage tsh was dit een stuk verbeterd. Er is nu ook een nieuwe dexa test aangevraagd. Deze arts kijkt dus ook verder.
Waardoor ontstaan de bindweefsel knopen in mijn schildklier? Dat vraag ik mij wel af, en ben ik vergeten te vragen, nadat ik alle antwoorden nog eens heb gelezen van dit topic........hoort dat bij hashimoto of kan het ook ergens anders bijhoren?
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Jammer, geen reacties, ik had toch nog een paar vragen gesteld, even een update. Zou het waarde hebven om mijn allereerste waardes op te vragen? Waarom is een ft4 waarde niet belangrijk al is deze te laag en heb je erge hypo klachten? Waarom zijn er dan ft4 richtlijnen als ze toch niet meetellen? Inmiddels kan ik bijna niet meer slikken, en zit met een vest aan in een kamer van 25 graden. En dat na 10 dagen geen cytomel, ik ben het spoor bijster.
Plaats reactie