wat is nu wel of niet goed

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Kiek »

Vraag je huisarts om je TSH en FT4 te bepalen.
Zodat je de reactie kunt zien van je TSH en FT4 op je stop met Cytomel.
Deze reactie heeft een vast effect op je schildklierwaarden.
Ik ben benieuwd hoe jouw waarden zich voegen in dit patroon.
Tot dan!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Bella »

Hallo Mien,

Wat naar dat je er nu zo slecht voorstaat. Heb je alleen de Cytomel gestaakt, of ben je ook omlaag gegaan met je dosis T4? Dat laatste zou wel een erg grote sprong zijn.

Oude waarden opvragen heeft geen zin. Je moet nu goed ingesteld worden op alleen T4. Is het 'n idee om met de huisarts te overleggen? Je reactie (hypo worden) op verlaging van de dosis schildklierhormoon is extreem, alle reden om aan de bel te trekken.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Bella »

Wat ook kan helpen: vraag om een telefonisch consult met de endocrinoloog, en leg voor dat je na de stop met Cytomel/verlaging van je dosis zeer veel klachten krijgt. Misschien kan de afbouw geleidelijker? Als een arts je behandeling wijzigt, moet hij ook weten wat dat voor gevolgen heeft, anders kan hij je niet goed helpen...

PS Natuurlijk moet er ook op FT4 geprikt worden. Als dat geweigerd wordt, zijn je artsen niet geschikt om je te begeleiden. ... Grrr!
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Dank jullie wel voor deze reacties. Ik voel mij als een hond met een hele strakke riem om, is niet leuk. Cytomel moest ik mee stoppen, en de thyrax halveren. Dat vond ik te veel en dus mocht ik een kwart tablet minder nemen, toch nog behoorlijk, kwart van 150 tablet.
Kiek, Tsh en ft4 vd huisarts, die heb ik van ruim 2 weken geleden, door de daling vd ft4 ben ik doirgestuurd. Mijn huisarts wilde verhogen.
Bella, inmiddels naar het ziekenhuis gebeld en gevraagd of er voor de vlg afspraak ook ft4 geprikt kan worden, ik kan een nieuw formulier ophalen, waarop ook ft4 staat. Ik heb aangegeven dat ik al eens eerder aan het afbouwen ben geweeat, overigens toen zelf bedacht en jaren geleden, dat toen tsh nauwelijks veranderde maar de t4 omlaag knalde. Dit was voldoende om ft4 toe te voegen voor de assistente die ik aan de telefoon kreeg.
Vwb mijn ,,hondenriem om mijn hals,, dat gaat ze vragen en dat hoor ik., wordt vervolgd, ik heb het koudddddd
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Kiek, hoe snel is dat te zien, de reactie op medicatie vermindering? Huisarts is nu op vakantie.......
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Bella »

Hoi Mien,

Nooit twee dingen tegelijk veranderen, dat veroorzaakt allerlei onduidelijks. Zou gewoon teruggaan naar 150 mcg en na vijf weken laten prikken, nuchter en zonder schildklierhormoon. ...

Zonder Cytomel zou je TSH moeten stijgen naar normale waarden. Als dat niet het geval is, dan kun je altijd nog de dosis T4 in kleine stappen omlaag brengen, zodat je op voor jou goede waarden komt.

Ik vind het onverantwoordelijk om jou zo te laten modderen. Een nieuw evenwicht vinden (zonder Cytomel) is al moeilijk genoeg.

Hou je taai!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Dank je, en ik vond mezelf al zo dapper dat ik protesteerde tegen halvering vd tyrax naast de cytomel. Had niet gedacht dat het al zo snel effect zou hebben. Ik dacht er zit wel een aardige voorraad in mijn lijf. Morgen maar weer een hele thyrax!
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Ook leuk, ik vroeg of de arts niet eerst bloed wilde laten prikken, immers ziekenhuis is ander lab dan het huisartsenlab. Was niet nodigggg
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door laura »

hallo Mien,

Waarom ga je nu zelf dokteren?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mien52
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2017, 14:27

Re: wat is nu wel of niet goed

Bericht door Mien52 »

Goed, ik wacht toch maar even het bericht vh ziekenhuis af.
Plaats reactie