Ophoging van de euthyrox

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Bedankt, heb het doorgelezen. Ik gebruik al jaren euthyrox voor een te trage sk. na de bekende radioactieve slok.
Vorig jaar moest ik ophogen naar 0,88 ivm een verhoogde TSH van 6..... en nog wat. Mijn toenmalige huisarts noemde dat subklinisch en dat was natuurlijk ook een niet juiste diagnose daar ik al jaren thyrax gebruik. Ik las dat er bij gebruik van med.(in mijn geval euthyrox) altijd bij controle ook de T4 wordt bekeken.Heb de arts gebeld en die vind dat niet nodig. Ik ben 65 en word heeel moe van de huidige generatie artsen die meer uit de NGHprotocollen halen dan dat ze de kennis in hun hoofd hebben.Sorry
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door laura »

hallo Rex,

Wist jouw huisarts maar van de nhg-standaard.
Want daar staat het wel goed.
Namelijk dat bij klachten de dosis aangepast moet worden.

Wat een vervelende situatie en eigenwijze hork.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Tja,van mijn 25ste tot mijn 60ste dezelfde huisarts gehad. Wist van de hoed en de rand. Daarna zijn vervanger die niet altijd goed in mijn history keek
Vanwege verhuizing halverwege vorig jaar bij andere huisarts terecht gekomen die aan het einde van dit jaar plotseling de brui eraan gaf. Nu ondergebracht bij een plaatsvervangend arts die bij laatste consult niet in mijn gegevens kon komen..............
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Mijn laatste uitslag was TSH 0,98 en vrije T4 16.9 Vorig jaar okt. TSH 1,5 en vrije T4 17.8 Heb deze zomer geen transpiratieaanvallen en hartkloppingen gehad ::))) Mijn diabetes is volgens arts goed binnen de perken, dwz nuchter 6.1 en Hb1aC 32.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Kiek »

Dat is een mooi bericht, Rien.

Je schildklierwaarden zitten op de curve net onder het set point: een chronisch iets te hoge FT4.
Het set point zelf verblijft steeds in hetzelfde gebiedje: FT4 16.4 pmol/l - TSH 1.7mU/l.
Volgens mij prik je nuchtere ochtendwaarden, vanwege je suiker.
En dus ook van je FT4/TSH.
Heb je dan al je levothyroxinedosis van die dag ingenomen?

Als je je levothyroxinedosis van die dag nog moet slikken, dan lijken je TSH/FT4 op een lichte overdosering.
Misschien pakt dit wel voordelig uit voor andere belangrijke zaken.

Vriendelijke groet,
Kiek

Gebruikte waarden:
13.10 6.20
17.40 0.93
17.10 1.40
17.10 1.50
17.80 1.50
16.90 0.98
Bijlagen
RexSept2018.jpg
RexSept2018.jpg (39.35 KiB) 723 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Bedankt voor je reactie.
Ik prik altijd nuchter en heb dan nog geen 0.88 mg euthyrox tabletje ingenomen. Ik neem die normaliter om 6.00 uur nuchter en wacht dan anderhalf uur alvorens te ontbijten en mijn overige medicijnen in te nemen te weten digoxine,metropolol en een kleine dosis pregabaline.Ik denk dat ik goed zit met die schildklier op dit moment.


Groet, Rex
Plaats reactie