Ophoging van de euthyrox

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door laura »

Beetje flauw, ik weet het.
Maar gelukkig werd je wakker met een kloppend hart.

Er kan van alles een rol spelen.
Onrustig slapen, raar dromen, net wat warmer in je slaapkamer.
Of net die ene keer een wijntje of biertje gedronken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Dat CONSTANT transpireren bij een TRAAGwerkende schildklier kan ik niet plaatsen,terwijl de huid koud aanvoelt.
Dan weer een koude rilling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Teun »

Rex ik heb in de tijd dat ik nog hypo was en ingesteld werd ook heel veel last gehad van transpiratie aanvallen en toch koud zijn etc. Net alsof ik opnieuw in de overgang was van warm naar koud maar ook weer zo anders als opvliegers.
Ook heel veel last van hartkloppingen gehad, zelfs bij de cardioloog geweest. Gelukkig niets aan de hand met mijn hart. Nu ik goed/ beter ben ingesteld is dit voorbij.
En ik zou zeggen bij de huisarts, goede waardes kan dan wel zo zijn maar ik voel me waardeloos, daar kan hij niet omheen. Of hij moet wat met je schildkliermedicatie of hij zal andere zaken moeten onderzoeken. Per slot van rekening is hij er om de patient zich goed te laten voelen. Dus wacht ermee om je voraf zorgen te maken over wat hij zegt en heb vertrouwen in jezelf.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door pga »

Heb nu ervaring met Euthyrox/Tirosint en Thyrax.
Het middel dat me het snelst hartkloppingen gaf was Euthyrox ,zelfs al bij TSH's rond de 4.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Ik zit ook op een Amerikaanse hypotheroid site en die vragen of er TPO en TgAB getest is??
Ook wordt volgens hun levo. voorgeschreven afhankelijk van je gewicht...........
Allemaal andere vragen. En NATUURLIJK T3 VRIJ
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Teun »

Hallo Rex. Tpo uitslag geeft duidelijkheid of je een autoimmuun hypothyreoidie hebt of niet. De zogenaamde Hashimoto is het meest voorkomende. Behandeling etc. Maakt niets uit. TgAb zegt mij niet veel, wordt volgens mij getest om schildklierkanker uit te sluiten, weet niet of dat in Nederland gebruikelijk is om deze methode te gebruiken.

Hier in nederland is als richtlijn 1,6 mcg levothyroxide per kg lichaamsgewicht. Dit is een uitgangspunt voor de artsen om in stellen te kunnen leiden, het blijkt echter dat in de praktijk dit lang niet altijd klopt. Voor mijzelf ook niet. Volgens de richtlijnen zou ik op 100 mcg uit komen, maar zit op 112 en 125 om en om, dus duidelijk een verschil. Zou me er dus maar niet op vastbijten.

Soms wordt t3 gegeven als iemand goed lijkt ingesteld maar nog niet goed gaat, echter hier wordt nogal wisselend over gedacht en ervaren. Men adviseert ook dat niet altijd te blijven gebruiken. Anderen op het forum zullen daar meer van weten, ik gebruik het zelf niet. In je lichaam wordt ft4 omgezet in ft3.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Net terug van de dokter. TSH = 0,930 Deze was 6,3 een maand geleden. T4 vrij = 17,5 Deze was 13,1 een maand geleden.
Er was ook PTH geprikt en deze is 5,600 en Calcium 2,310 en vit.D 5,600.
De dokter was tevreden . Ik wat minder. Met name de zweetaanvallen zitten me dwars en maken me nerveus.
Ik gebruik nogal wat medicijnen de laatste tijd, meer dan een jaar geleden . Een van deze medicijnen ,te weten Amitriptyline
onder de naam Sarotex veroorzaakt bij 10% van de gebruikers overmatig transpireren. Ik stop daarmee en dan kijken........
Ik heb ook vaak een lage bloeddruk door medicijnen tegen hoge bloeddruk !!! Heel tegenstrijdig ja, maar bij een overdosis....
Lage bloeddruk kan ook transpireren uitlokken volgens de huisarts. Er is de laatste maanden op HEEL veel getest in het lab. en DAAR is niks vreemds uit geconcludeerd, behalve dan de schildklier. Ik wacht maar af en blijf op 0,88 ipv 0,75 thyrox.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Teun »

Lastig is dat zoveel verschillende medicijnnen met evenzo veel verschillende bijwerkingen. Voor nu lijkt de schildklierwaardes oke. Ik neem aan dat je over een maand of drie opnieuw laat prikken, als ze dan stabiel zijn zou je er meestal vanuit kunnen gaan dat de verschijnselen daar niet van komen. Even afwachten dus wat de reactie is als er aan je andere medicatie gesleuteld wordt. Ik hoop voor je dat het succes heeft. Trouwens je de verandering van je schildklierwaardes kunnen ook invloed hebben gehad op de daling van je bloeddruk.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door laura »

Uit de bijsluiter begrijp ik ook dat de prostaat vergroot kan raken.
Mogelijk dat daar het veel plassen vandaan komt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Naar de prostaat is OOK gekeken door de uroloog. Nou ja GEKEKEN :)), gevoeld en gemeten en die/dat was allemaal oke.
Het vele plassen is god zij dank minder op dit moment. Durf het bijna niet te vermelden, bijgelovig als ik ben ::)))
Plaats reactie