Ophoging van de euthyrox

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Bedankt, dan moet ik wachten tot oktober. Nog wat. Wanneer verwijst een huisarts meestal door naar een internist of endocrinoloog? Vroeger ging dat soepeler, heb ik het idee.

Rien
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door *anna* »

Maar het zijn vooral tegenwoordig pillenverkopers. Mijn huisarts, in Duitsland weliswaar, gaf dit ruiterlijk toe. Daar zitten vooral de inkomsten in.
Ja, het is van de zotte, maar wel de tegenwoordige tijd.
Florence,
Dat jouw arts in Duitsland ruiterlijk toegeeft dat hij en zijn collega's 'pillenboeren' zijn laat ik over aan jouw persoonlijke waarneming, maar om ook alle Nederlandse artsen van dergelijke praktijken te betichten gaat mij veel te ver. Er zullen, zoals in elke branche, rotte appels tussen zitten, maar om dat zo in z'n algemeenheid te beweren is misschien jouw persoonlijke mening, maar daardoor nog geen een feit.
Spijtig dat jij zulke slechte ervaringen hebt.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Teun »

Florence, dit geld voor mij, kan bij iedereen anders zijn. Ik voel me daar het beste bij. Maar ik lees hier op het forum ook dat mensen na 2 weken dosisverandering al wat merken, dan zal het echt anders zijn.
En Rex als jij nu het gevoel hebt dat je niet goed zit waarom dan wachten tot oktober. Dan zou ik nu gaan als ik jou was. Meten is weten.
Doorsturen naar een endocrinoloog wisselt per huisarts. Een huisarts die goed is kan hypothyreoidie zelf behandelen, zal doorsturen als de instelling vast loopt of er andere dingen bij komt kijken. Een huisarts die weinig kaas gegeten heeft m.b.t. de schildklier zal mogelijk (als hij eerlijk is tegen de patient eerder doorsturen of overleggen met de endocrinoloog). Als jij als patient er behoefte aan hbebt om doorgestuurd te worden kun je er zelf naar vragen.
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door *anna* »

En zullen we het nu, ter compensatie en om dit draadje niet verder te vervuilen, in het café wat positiever bekijken? We zullen het tenslotte ons leven lang met die 'lapzwanzen' moeten doen. :lol:
En wat is onze eigen rol?
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Patricia31 »

Rien, ik wil even terug komen op je vele plassen.
Ik herken wat je zegt. Op het moment dat ik minder plas merk ik ook dat ik een klein beetje meer benauwd ben en dat het vocht in de benen wat meer lijkt.
Nu ligt mijn werkverleden oa op de hartbewaking dus dan is mijn interesse extra gewekt. Er zij twee dingen waaraan ik denk.
Het lichaam probeert op celnivo de concentraties aan zouten constant te houden. Zodra je iets eet of drinkt wat deze concentratie zou kunnen veranderen is er gelijk een beschermingsmechanisme die vocht gaat vasthouden of lozen. We kennen allemaal het mechanisme dat als je pittig hebt gegeten dat je dan enorm veel dorst kunt krijgen. Dat heeft hiermee te maken. Neem je dan extra vocht dan zijn de cellen weer tevreden voor dat moment.
Wat ook blijkt is dat wanneer je FT4 te laag is dat dan de contractiekracht van de hartspier minder is. Het vocht blijft zitten op plaatsen waar je het niet wilt hebben en de nieren krijgen daardoor ook minder aangeboden dus plas je minder. Zodra na ophogen de FT4 weer stijgt en daardoor de contractiekracht toeneemt plas ik mijzelf helemaal achterover.
Voor mij persoonlijk ligt daar echt de oorzaak. Ik ben zelf onlangs doorgezakt naar een FT4 van 15 terwijl ik mij bij 16 het beste voel en toen merkte ik dit weer.
Als je van dit laatste het document wil hebben dan zeg het maar.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Bedankt Patrcia , ja graag
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Patricia31 »

http://docplayer.nl/26312314-Hypothyreo ... antie.html

ik vind dit een erg interessant artikel en volgens mij heeft Laura het ooit ook al hier neergezet.
In het schema kom je de kreet cardiovasculair tegen en daarbij staat het.

En wat betreft het eten:
dit was een examenvraag op de intensive care opleiding die ik fout had en dus wat ik nooit meer zal vergeten.
"wat gaat voor....volumeregulatie of osmoregulatie?"
Het antwoord is osmoregulatie en dat is gewoon het vakjargon voor het stukje wat ik beschreef over bijv het pittige eten.
We gaan drinken om de osmolaliteit te verbeteren en dat we daardoor een hoop extra vocht binnen krijgen is punt twee.
Als de osmolalitiet geregeld is gaan we het overtollige vocht weer uitplassen en dat is de volumereugulatie.

En dan hoor je mensen zeggen, we nemen een extra plaspilletje als de benen dik zijn. Leuk maar zo werkt het niet want je moet wel eerst zien dat je het vocht vanuit de weefsels in de bloedbaan krijgt want dan kan de plastablet zijn werk pas doen.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Patricia31 »

Wat betreft de loze aandrang:
Het gevoel om te plassen wordt opgewekt op de overgang van blaas naar urethra/plasbuis.
Als door verminderde spierkracht er al een druppeltje in dit stukje komt kun je al het gevoel krijgen om te plassen terwijl de blaas niet volt hoeft te zijn. Vandaar bijv de bekkenbodemspiertraining bij incontinentie.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Kom net bij de uroloog vandaan. Hij zegt dat je ervan uit kan gaan dat alles wat bloeddrukverlagend werkt OOK invloed heeft op de blaas/meer plassen dus NIET alleen plastabletten. Ik krijg een cystoscopie om te kijken/ uit te sluiten of daar iets mis is.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Zou kunnen.
Plaats reactie