Ophoging van de euthyrox

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Beste mensen,
Ik open even een nieuw onderwerp.
Ik ben 64(man) en loop al jaren op 0,75 mg vanwege een te trage schidklier na radioactieve slok.
Nu loop/liep ik de laatste maanden te tobben met mijn gezondheid. Voornaamste klachten:Veel plassen,moe, fout hartritme,veel transpireren. Je zou dan denken aan hyPER en niet hyPO.Zeker 3 keer bloed geprikt het laatste half jaar op alles en nog wat. Met uitz van het hart (chronisch boezemfIbrilleren)niets bijzonders gevonden ,behave dat de schilklierwaarden bij de laatste test wat afweken. TSH 6.2 enT4 12.1 Huisarts had het over subklinische hypothyreoidie en zette me 3 dagen geleden op 0.88 euthyrox ipv 0.75 .Een verhoging dus. Echter mijn intuitie/gevoel zegt dat ik hyPER ben
Vandaag bv. heb ik al 3 keer ontlasting gehad. Geen diarree, maar veel gewone ontlasting. Heb het snel warm etc.
Dat hoort toch niet bij hypo ??!! Iemand ervaring hiermee?
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: OPHOGING VAN DE EUTHYROX

Bericht door Bella »

Beste Rex,

Dat is precies de moeilijkheid met de schildklier: hypo- en hyperklachten kunnen erg op elkaar lijken. Je waarden (TSH verhoogd, FT4 aan de lage kant) wijzen duidelijk op onvoldoende schildklierhormoon, dus verhoging van de dosis is zo gek nog niet.

Toch rinkelen er wel wat alarmbellen: moeheid, veel plassen, veel transpireren, boezemfibrilleren... Ben je al eens gecontroleerd op calcium en vitamine D? Soms krijgen de BIJschildklieren, die je calciumhuishouding binnen nauwe grenzen reguleren, ook 'n tik van de jodiumslok, en ontstaat er naast de schildklieraandoening ook (primaire) hyperparathyreoïdie.

Spijtig genoeg loopt Nederland achter als het gaat om attentie voor deze invaliderende aandoening, terwijl je er door 'n eenvoudige operatie van kan genezen. Het is dus zinvol om het zelf aan te kaarten bij je arts!

Sterkte,
Bella

...

PHPT/primaire hyperparathyreoïdie (overvloedige bijschildklierwerking)

Bijschildklieren (je hebt er vier) regelen de calcium/fosfaat-huishouding, van levensbelang voor de botstofwisseling, zenuwgeleiding, hartwerking, wat niet al... Als er eentje (of meer) teveel hormoon maakt wordt je calcium te hoog (hypercalciëmie) en dat veroorzaakt allerlei narigheid, lichamelijk en geestelijk. Het kan ook je schildklier parten spelen.

Overvloedige bijschildklierwerking (primaire hyperparathyreoïdie/PHPT) wordt veroorzaakt door een goedaardig gezwel (adenoom) van meestal één bijschildklier. Door 'n (poliklinische) operatie - de aangedane bijschildklier wordt verwijderd - kun je volledig genezen: de andere bijschildklieren, die 'slapen' omdat het adenoom meer dan voldoende PTH (= bijschildklierhormoon) produceert, gaan gewoon weer hun nuttige werkje doen.

Wat er moet gebeuren: bloed laten prikken op calcium en vitamine D. Is het calcium afwijkend (hoger dan 2.52 pmol/L bij volwassenen), dan prik je ‘n paar dagen later nog eens calcium en ook PTH. Beide waarden zijn bij gezonde mensen stabiel, bij mensen met ‘n hyperpara dansen ze vaak alle kanten op. Dit kan gewoon bij de huisarts.

Bij primaire hyperparathyreoïdie (PHPT) zie je meestal 'n hoognormaal of verhoogd calcium, 'n laagnormaal of verlaagd fosfaat, laag vitamine D of zelfs 'n uitgesproken tekort en (soms) 'n laag magnesium. Het PTH is soms vals normaal (bij een hoognormaal/verhoogd calcium hoort 'n heel laag PTH), soms licht verhoogd, soms torenhoog. Dat maakt verder niet uit voor de diagnose.

Daarna is er maar één oplossing: zo snel mogelijk opereren. Niets om tegenop te zien, want je voelt je op slag (ja, direct na de operatie!) heel veel beter dan de afgelopen jaren.
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: OPHOGING VAN DE EUTHYROX

Bericht door rex »

Dus als ik het goed heb moet ik laten prikken op vit.D en calcium.
Misschien is dat al geprikt of is dat niet standaard?

Thanxxx, Rex

T
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: OPHOGING VAN DE EUTHYROX

Bericht door Bella »

Ja, calcium vooral.
Kan best dat het al eens geprikt is, vraag dan naar de precieze waarde.
Als die hoger is dan 2,52 pmol/L, beslist nog eens laten bepalen, en dan ook gelijk bijschildklierhormoon (PTH).

De diagnose hyperparathyreoïdie is niet moeilijk, maar omdat labs calciumwaarden voor alle leeftijden op 'n hoop gooien, wordt 'n hoognormaal of iets verhoogd calcium vaak niet opgemerkt.

Ben benieuwd, Rex.

Good luck,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: OPHOGING VAN DE EUTHYROX

Bericht door rex »

Calcium is geprikt. Dat kan ik checken bij de dokter. Als die dus aan de hoge kant zit ,kan ik PTH laten prikken.

Thanxx, Rex
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ophoging euthyrox

Bericht door laura »

hallo Rex,

PHPT/primaire hyperparathyreoïdie (overvloedige bijschildklierwerking) is wel een stokpaardje van Bella.
Als ik jou was zou ik eerst eens iets doen aan jouw dosis euthyrox.

Na een behandeling met radioactief jodium wil de schildklier nog wel eens nasputteren.
Het kan dan een tijd duren voordat je een stabiele dosis bereikt.

This dose should be continued and monitored on an annual basis. In patients with severe primary hypothyroidism, few adjustments will be required after the initial titration until the eight decade. However, patients with Graves’ disease who have had radioactive iodine may require dosage adjustments up to as long as 5 to 10 years after treatment is begun.
http://www.thyroidmanager.org/chapter/a ... -thyroxine
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: OPHOGING VAN DE EUTHYROX

Bericht door Teun »

Hallo Rex, ja het is soms moeilijk om hypo en hyper klachten te scheiden, bij mij was het zelfs bij het stellen van de diagnose hypo met grote vraagtekens van iedereen omdat alles veel meer op een hyper leek. Dus... kijk ook naar je waardes, die vragen om meer hormoon, ga daar eerst voor totdat dit ook goed is en misschien gaat het daarna wel beter. Zo niet dan kun je natuurlijk altijd nog verder kijken.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: OPHOGING VAN DE EUTHYROX

Bericht door rex »

We zijn nu een kleine 10 dagen verder. Ik gebruik keurig mijn 0,88 mg euthyrox elke ochte om 7 uur op de nuchtere maag en ik heb al 4 dagen stukken minder getranspireerd en heb minder hoeven plassen etc. Zou die ophoging dan toch zijn werk doen?? Ik mag het HOPEN!! Ik moest na 4 weken weer langs bij de huisarts,dus dat is over 3 weken. Ben benieuwd wat de waardes dan zijn. Ik loop al vanaf nov. 2017 te klooien met mijn gezondheid. Bij de uroloog geweest voor dat veelvuldig plassen. Niks bijzonders gevonden. Een nacht op cardiologie gelegen vanwege mijn recidiverende ritmestoornissen. Resultaat :meer medicijnen. Mijn TSH was in april al licht verhoogd ,zo bleek ,maar de T4 binnen de grenzen en daarom deed de huiarts niks............ Ik denk dat men eerder de thyorx had moeten verhogen ipv me volstoppen met extra bloeddrukverlagers/betablockers etc.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: OPHOGING VAN DE EUTHYROX

Bericht door pga »

Rex ik plaste s'nachts ontzettend vaak toen ik nog niet gediagnosticeerd was ,was meteen over toen ik aan de med ging .Hinderlijk snelle hartslag ook bij vlagen en aanvallen van hoge bloeddruk,alle weg met thyroxine .
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: OPHOGING VAN DE EUTHYROX

Bericht door rex »

Te vroeg gejuicht ! Vandaag weer zweten en kouwe rillingen tegelijk. Bah. Snap er niks van. Je zoekt steeds naar oorzaken.
Las zelfs over straling van mobieltjes en laptops via wifi. Nou ,als dat waar is, kom ik in aanmerking ,want ik zit sinds ik niet meer werk wel heel veel met m,n laptop op schoot en de router vlak naast me. ::))((
Plaats reactie