Intolerantie vulstoffen.

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Eltroxin heeft alleen maar tabletten van 50 en 100mcg
Ik slik nu om en om 50 en 75
Misschien 2 dagen 50 en dan weer 75
Ik zal eens uitrekenen waar ik dan op uit kom
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Kiek »

Linty, je slikt levothyroxine om je FT4 op peil te houden.
Niet om je TSH te sturen.
Je set point FT4 staat nog steeds op 16.2 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Die 16.2 pmol/l zal niet dramatisch wijzigen.
Dus in het door jou gebruikte lab heb je een evenwichtspunt bij een FT4 van ca. 16.2 pmol/l.

Je TSH vliegt als een satelietje om de FT4 heen.
Je TSH-fabriek is in je moeders buik ontworpen om je FT4 op peil te houden.
Nu is die functie verdwenen.
Want je hebt een functieloze schildklier.
Je TSH doet nog steeds alsof ie de hoogte van je levothyroxine kan beïnvloeden.

Maar je arts bepaalt nu de hoeveelheid levothyroxine.
Je slikt 62.50 µg en je hebt een FT4 van 17 pmol/l.

Op dit moment zie ik dat je in je laatste berichtje van 11.19 uur de ene dag 50 µg slikt, om de volgende dag 50% te verhogen, waarna weer een verlaging van 50% naar 50 µg.

Daarom terug naar je start, naar je komst hier op het forum. Je hebt na 4 weken levothyroxine al een flinke bibliotheek opgebouwd aan vulstoffen-kennis van de levothyroxines.
Je doet er beter aan om kennis op te bouwen over de werking van schildklierhormonen.

Een kwart van 50 µg is 12.50 µg.
Je doet er beter aan om iedere dag de hoeveelheid te gebruiken van 62.50 µg.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Bella »

Precies: zonder stabiele dosis geen stabiele waarden!
Het afwisselend verschillende doses slikken is alleen maar bedoeld om te wennen aan een nieuwe dosering.

Het zou heel goed kunnen dat dit je klachten veroorzaakt, Linty.
Daarom sluit ik me aan bij de raad van Kiek: ga dagelijks 62,5 mcg slikken.
Je zal zien dat het leven een stuk rustiger wordt.

Sterkte!
Bella

@ Teun: Stabiliteit is belangrijker dan de theorie van de halfwaardetijd van T4, heus waar... Als je toch een wisselende dosis adviseert (nogmaals: alleen als overgangsperiode), dan is het zaak de ruimte tussen de twee verschillende doses zo klein mogelijk te houden, maximaal 12,5 mcg.
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Knoffie »

Persoonlijk moet ik er niet aan denken om de ene dag 50 en de andere dag 75 te slikken. Da's een verschil van 25mcg. Ik zou dat meteen merken.
Linty je geeft aan dat Eltroxin alleen in tabletten van 50 en 100mcg verkrijgbaar zijn.
Ik zou proberen om die van 50 mcg in vieren te splitsen, desnoods met een pillensnijder zodat je net zoals mijn voorgangers aangeven elke dag dezelfde hoeveelheid naar binnen krijgt, zeker als je al gevoelig reageert is elke dag dezelfde hoeveelheid slikken het beste.

Groetjes Knoffie
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Teun »

Even reageren op Bella, op zich maakt het echt niet uit of je om de dag een wisselende dosis slikt. Dat is weer het voordeel van een langere halfwaarde tijd en het bestaan daarvan kun je ook niet weg strepen.
Natuurlijk is het beter om dagelijks dezelfde dosis te slikken, maar soms is dat niet haalbaar en op die manier goed ingesteld te raken. En inderdaad een verschil van 50% zal echt teveel zijn.
Sterker nog bij mij zit er zelfs om de week een verschil, en dat is ook heel bewust voor gekozen.
De ene week 3 keer 125 mcg en 4 keer 112 mcg en de andere week 2 keer 125 mcg en 5 keer 112 mcg. Het verschil in waardes en me goed voelen was best groot toen die overstap gemaakt werd.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Helaas kan ik die van 50 mcg niet nog een keer doorsnijden. Dat heb ik wel eens geprobeerd maar dan verbrokkeld alles. Dus moet wel om de dag 50 en 75 slikken. Dat slikte ik 2 maanden geleden ook zo en toen geen klachten
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Bella »

Hoi Linty,

Dan zou ik de brokjes nog wat kleiner maken, en in twee gelijke hoopjes verdelen? Of anders even met de apotheek overleggen over hoe je het beste aan die dosering van 62,5 mcg komt.
Dat het een paar maanden geleden wel goed ging met de wisselende doses zegt niks. Toen stond je er blijkbaar anders voor... Snap dat je grip probeert te krijgen en van de klachten afwil. ‘n Stabiele dosis is je beste kans daarop.

Houd moed,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Ik ga het proberen!
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Bella »

En? Of ben ik nou ongeduldig :mrgreen:
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Ga vanavond beginnen!😉
Plaats reactie