Intolerantie vulstoffen.

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

4 Weken geleden ben ik begonnen met 25 mcg Eltroxin vanwege een vertraagde schildklier.
Na 3,5 week kreeg ik ineens hoofdpijn, last van duizeligheid en misselijkheid.
Zijn dit bijwerkingen?
Ik krijg heel snel hoofdpijn van medicijnen en zelfs van voedingssuplementen. Waarschijnlijk een intolerantie voor
bepaalde vulstoffen.
Is iemand hier bekend mee? Is dit mischien tijdelijk, omdat mijn lichaam moet wennen aan het medicijn?
Vind het vreemd dat ik pas na 3,5 week klachten krijg!
Nu moet ik van huisarts gaan ophogen naar 50 mg. Ik dacht dan neem ik een half tabletje van 100, dan krijg ik minder
vulstoffen binnen dan een hele van 50 :roll:
Zijn er misschien mensen die de tabletten sávond slikken ipv sóchtends?
Misschien dat dat scheelt met bijwerkingen?
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Sorry, vergeet me helemaal voor te stellen.
Mijn naam is Linty en heb 3 maanden geleden te horen gekregen dat mijn tsh verhoogd is.
De klachten die ik had waren erge spierpijnen, vooral in mijn armen, en gewrichtspijnen.
Mijn huisarts zei iedere keer dat dat totaal geen symptomen waren van een vertraagde schildklier,
zodat ik uiteindelijk vanwege steeds meer klachten terecht kwam bij de neuroloog.
Gelukkig had deze man er wel wat meer verstand van en heb ik eindelijk medicatie gekregen.
Na 1 week merkte ik gelukkig al dat de ergste spierpijn afnam.
Nu langzaam gaan ophogen en hopen dat die nare klachten weggaan!!!
Mijn TSH was bij aanvang 10 en mijn T4 12
Nu net weer geprikt na een maand 25 mcg geslikt te hebben
TSH nu 6,7 en T4 12
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door pga »

Linty schreef: 19 jun 2017, 15:53 4 Weken geleden ben ik begonnen met 25 mcg Eltroxin vanwege een vertraagde schildklier.
Na 3,5 week kreeg ik ineens hoofdpijn, last van duizeligheid en misselijkheid.
Zijn dit bijwerkingen?
Ik krijg heel snel hoofdpijn van medicijnen en zelfs van voedingssuplementen. Waarschijnlijk een intolerantie voor
bepaalde vulstoffen.
Is iemand hier bekend mee? Is dit mischien tijdelijk, omdat mijn lichaam moet wennen aan het medicijn?
Vind het vreemd dat ik pas na 3,5 week klachten krijg!
Nu moet ik van huisarts gaan ophogen naar 50 mg. Ik dacht dan neem ik een half tabletje van 100, dan krijg ik minder
vulstoffen binnen dan een hele van 50 :roll:
Zijn er misschien mensen die de tabletten sávond slikken ipv sóchtends?
Misschien dat dat scheelt met bijwerkingen?
Krijg ook van van alles na een tijdje klachten,zeker op een lege maag.Zelfs simpele vitaminepilletjes.
Krijg sinds 1,5 jaar schildklier med ,al meteen ingelezen voor aanvang therapie en meteen s'avonds begonnen direct vanaf het begin.Eerst nog een half uur voor wat eten ,toen dat niet meer goed ging er direct erbij gaan eten.Na half jaar toch last van Euthyrox ,over op Tirosint caps ,gaat veel beter .

Wat leesvoerlinkjes,wel veel Engelstalig ook:

Taking levothyroxine with breakfast may be fine for many patients
http://www.thyroid.org/.../vol-6.../vol-6-issue-11-p-4/
Doe hetzelfde maar dan s'avonds,en het wordt s 'avonds sowieso beter opgenomen
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17201800

My endocrinologist has provided guidance and encouragement every step of the way. He said that a divided dose was perfectly all right, and he said that the timing does not matter at all. He said that if I took Thyroxine with food, it would reduce absorption by about 20%, which only meant that I would need to take a slightly higher dose of Thyroxine to compensate, and he said, "No big deal." By the way, my endo. doc is a VERY competent and also very careful physician. He would not say "no big deal" if it were not safe to say.
http://www.medhelp.org/.../thyroxine-Be ... show/15997

Hier een artikel van een ziekenhuisapotheker/klinisch farmacoloog.Hij stelt:
''Problemen met vertraagde opname vnl bij tabletten .Een slechtere opneme bij de gelcapsules en de vloeibare variant doen zich minder voor,ook voeding en maagzuurremmers blijken van minder invloed.Zo is de invloed van koffie aanwezig bij tabletten en poedercapsules ,maar niet bij de vloeibare vorm.Dit is zeker relevant voor degenen die de levothyroxine s'morgens innemen en bij het ontbijt koffie drinken.''

viewtopic.php?f=7&t=1940&start=50#p12630
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door pga »

Linty schreef: 19 jun 2017, 15:53 Zijn er misschien mensen die de tabletten sávond slikken ipv sóchtends?
Misschien dat dat scheelt met bijwerkingen?
Had zelf s'avonds minder last(sóchtends even getest maar gauw van genezen) ,maar los van de tijd :s'avonds wordt beter opgenomen dus minder nodig ,dus alleen dat geeft dan al minder klachten.
Internisten-richtlijn ,gigantische lap tekst ,maar gewoon even zoeken (F3) op ''avond'' en de relevante stukken komen naar voren.
https://www.internisten.nl/sites/intern ... n-2012.pdf
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Super bedankt PGA, hierbkan ik zeker wat mee!
Ga morgenavond meteen beginnen!!!
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Ik zou graag nog van je willen weten welke tijden jij hanteert s'avonds qua inname
2 uur van te voren niet meer eten en drinken? Dan het medicijn en half uur later eten?
Moet je dan iedere avond het medicijn om de zelfde tijd innemen?
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Sorry, zie dat je geen tijd plant om nuchter te blijven, maar meteen eet
Wordt het medicijn wel goed opgenomen dan?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door pga »

Linty schreef: 19 jun 2017, 21:49 Sorry, zie dat je geen tijd plant om nuchter te blijven, maar meteen eet
Wordt het medicijn wel goed opgenomen dan?
Nam in het begin braaf een half uurtje voor een boterhammetje met kaas mijn Euthyrox om 2400 uur(kom 2330 u thuis van werk,ga 2 uur naar bed :shock: ).Ging tijd goed tot klachten .Toen Euthyrox met de betreffende kaasboterham ,hield toch klachten (hartkloppingen en hyperklachten bij hypolab...) Toen over op Tirosint caps(het vloeibare verhaal van die apotheker hierboven) Geen vervelende voedselrestricties ,en omdat het over het algemeen beter opneemt ,ook minder nodig .6 weken Euthyrox 125 mcg half uur voor eten en TSH van 4,5 ,Tirosint 125 mcg met kaasboterham een TSH van 2,5-3 .Als ik lager ga met mijn TSH ga ik hyperklachten krijgen .Verschil met die Euthyrox is nu dat ik me nu eindelijk redelijk goed voel.Geen band meer om het hoofd.
Tirosint wel eigen bijdrage ,maar dat is het me tov Euthyrox wel waard .Omdat veel mensen ook erg enthousiast zijn over Thyrax wil ik dat ook eens proberen ,zal dan wel hoger moeten doseren want boterham ,en Thyrax werkt sowieso zwakker bij de meesten ,al maakt dat dosisaanpassingen wel wat makkelijker (meer spreiding) en doordat het een tbl is(makkelijker deelbaar).En het is gratis :mrgreen:
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Ik zou geen thyrax uitproberen als ik jou was.
Er zitten meer vulstoffen met E-nummers in dan alle andere schildkliermedicijnen die er zijn.
Ik kreeg van thyrax op de 2e dag al flinke migraine
Eltroxin is 1 van de medicijnen met de minste vulstoffen.
Heb destijds alle stoffen opgezocht en zelfs nog met apotheker doorgenomen.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Intolerantie vulstoffen.

Bericht door Linty »

Tirosint heeft nog minder vulstoffen alleen ik reageer heel beroerd op glycerol! :oops:
Plaats reactie