Ideale streefwaardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Ideale streefwaardes

Bericht door rex »

Mijn huisarts gaf me uitleg over mijn subklinische hypothyreoidie en kwam met het volgende TSH tussen 1-2 en T4 tussen 10-26. Klpot dit in grote lijnen? Zoja, dan is mijn TSH va n6,2 toch flink verhoogd en mijn T4 van 13,1 aan de lage kant?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ideale streefwaardes

Bericht door Kiek »

Hallo Rex,

Jij bent geboren met een eigen afstelling van jouw TSH-fabriek op je hoeveelheid FT4 in je bloed.
Deze afstelling is voor iedere mens anders.
Net als vingerafdrukken.

Jouw afstelling beslaat maar een heel klein stukje van de normale waarden van FT4 en van de TSH.
Die normaalwaarden van FT4 liggen ergens tussen de 7 en 26.
Misschien ligt jouw afgestelde waarde ergens tussen de 17 en 18.

De normaalwaarde van TSH ligt gemiddeld ergens tussen de 0.5 en 4.
Misschien ligt die bij jou ergens in de buurt van de 3.

Dat kom je te weten door oudere waarden op een rij te zetten.
Die waarden leren je hoe jouw TSH afgesteld is op je FT4.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ideale streefwaardes

Bericht door rex »

Bedankt. Al die info zit in de computer van de huisarts. Er wordt/werd bij mij 2 keer per jaar geprikt op diabetes en dan meteen de TSH erbij. Ik had geen last van de schildklier in die tijd, naar die waarden moet dus gekeken worden.
Plaats reactie