nieuwe waarden voor setpoint

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Ik heb afgelopen maanden me weer een paar keer laten controleren bij het lab, omdat ik me niet goed heb gevoeld en geen idee had of ik richting hyper of hypo ging. Ik was moe, zweterig en trillerig, en het bonzend hart met overslag was ook weer terug. Dosis 1025 mcg per week = 146,42 mcg per dag.
Mijn waarden:
02-2017: TSH 1,3 FT4 16,8
03-2017: TSH 2,1 FT4 19,1
06-2017: TSH 0,58 FT4 19,1
Ik heb mijn dosis ongewijzigd gehouden, ondanks dat huisarts in maart adviseerde te verhogen vanwege TSH die omhoog was gegaan, dit heb ik niet aangedurfd omdat mijn FT4 al redelijk hoog was en ik vorig jaar hartklachten/ druk op de borst kreeg van FT4 rond de 20 en zelfs opgenomen moest worden ter observatie.

Kiek wil je voor mij kijken wat dit voor mijn setpoint betekent heeft?
Alvast weer bedankt voor je moeite :!:
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Rosi,

Je set point is nu
FT4 16.55 pmol/l (was 16.38)
TSH 1.22 mU/l (was 1.29)

Een FT4 van 19.1 lijkt wel een beetje te hoog.

Je schildklier doet het weliswaar niet, maar je TSH reageert op dezelfde manier op je FT4 als voorheen. Je TSH probeert je FT4 bij te sturen.
Sommige mensen hebben zwierige TSH's.
Jouw TSH-werking lijkt een beetje van die kant te hebben.
Er is ook een groep mensen waarbij de TSH zich niet zo uitbundig gedraagt, en slechts een klein gebiedje als thuisbasis te hebben.
En alles daartussen.

Focus daarom in dit stadium op de FT4, en niet op je TSH.

Misschien bevalt een tikje minder levothyroxine beter?
Is je laatste waarde ook van de vroege ochtend zonder levothyroxine?
Bijlagen
RosiJuni2017.jpg
RosiJuni2017.jpg (41.34 KiB) 2104 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Wat weer een snelle reactie van je Kiek ! DAnkjewel
Is de passingsgraad ook veranderd met deze nieuwe waarden erbij?

De waardes van febr. lagen dus dichtbij het setpoint, maar toen voelde ik me beroerd :-(
Misschien had dat dan te maken met dat mijn spiegel van vitamine D weer gekelderd was in de winter, nou ja, maakt ook niet uit, nu voel ik vrij energiek, wel last van hartkloppingen/ zweten. Omdat de TSH zo schommelt zal ik me meer op FT4 richten en dan zit ik iets te hoog. Ik prik altijd bij hetzelfde lab rond dezelfde tijd en nuchter. Mijn Euthyrox neem ik iedere dag trouw op dezelfde tijd, zet mijn wekker er zelfs voor :-)
Wel typisch dat de TSH zo schommelt, terwijl de dosis gelijk is gebleven, toch?

Meestal in de zomer moet ik iets zakken met de dosering, hebben meer mensen dat?
Ik lees altijd dat het niet uit zou maken winter/ zomer, maar ik merk verschil in hoe ik me voel en zie dat terug in mijn bloeduitslagen.
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Ik ga minderen met 25 mcg per week, dus een kleine aanpassing naar 142,85 per dag.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

Door de waarde FT4 19.1 met TSH van 2.1, is de passingsgraad verlaagd van 95% naar 89.9%.
Zonder dit setje zou deze stijgen van 95% naar 97.6%.

De meeste mensen voelen zich het prettigst als ze op de curve niet óp het setpoint zitten, maar er net onder.
Dus een tikje hogere FT4.

Je zou dat kunnen verklaren door iets meer ruimte te hebben van de FT4 voor deiodinase naar T3. Je lichaam heeft dan de keuze een beetje meer T3-voorraad aan te maken om dit weer als FT3 te gebruiken.

Je gebruikt het begrip weekdosis.
Is hier een voordeel uit te halen?
Vergelijk je dat misschien met gegevens uit oudere artikelen?

In m'n vorige bericht heb ik een fout gemaakt.
Ik schreef:
TSH 1.22 mU/l (was 1.29)
Dit moet zijn:
TSH 1.29 mU/l (was 1.22)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Weekdosis bedoel ik mee dat ik 6 dagen in de week 150 mcg slik en 1 dag 125 mcg, dan kom ik op 1025 mcg per week.
Dagdosering is 146,42 mcg .

Als ik iedere dag 150 mcg slik is dat teveel en 125 mcg per dag is voor mij te weinig en op deze manier hoef ik geen tabletten te breken en te bewaren.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

Ik begrijp het!

Vroeger gebruikte men weleens weekdoses.
Eenmaal per week b.v. 700 µg naar binnen werken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Het is een tijd geleden dat ik mijn waardes heb gemeld, heb me afgelopen jaar redelijk gevoeld, wel weer in de winter een flinke dip gehad, wat ik terug zag in de lab. uitslagen. Mijn TSH- waarde stijgt dan, maar het gekke is dat de FT4 vrijwel gelijk blijft. Mijn huisarts wil dan dat ik mijn dosis ophoog, maar zelf durf ik dat niet vanwege de hogere FT4 die dan waarschijnlijk volgt.

Uitslagen t/m 07-2018:
09-2017 TSH 0,17 FT4 19,2 dosis: 5 dagen 150 + 2 dagen 125
11-2017 TSH 0,95 FT4 17,7 dosis: 4 dagen 150 + 3 dagen 125
01-2018 TSH 1,5 FT4 18,2 dosis: idem
05-2018 TSH 0,84 FT4 18,1 dosis: idem
07-2018 TSH 0,81 FT4 18,3 dosis: starten met 4 dagen 137,50 + 3 dagen 125 > verlaagd vanwege toename hartkloppingen en licht stijgende FT4

Kiek, als je tijd hebt, wil je kijken wat deze uitslagen voor het setpoint betekenen? Alvast bedankt
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Rosi,

Je lijkt chronisch iets te hoog te zitten met je FT4.
Set point zit in hetzelfde gebied als voorheen, met de focus op een FT4 van 16.66 pmol/l (was 16.55) en en TSH van 1.29 mU/l (was 1.29).
Je phi, de steilheid van de curve, hoe je TSH reageert op je FT4, staat onveranderd op 0.54.
Je passingsgraad is gestegen van 89.9 naar 95.9%

De LT4-verlaging helpt vast wel.
Succes!
Kiek
Bijlagen
RosiAug2018.jpg
RosiAug2018.jpg (40.34 KiB) 1913 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Hoi Kiek,
Het setpoint is nagenoeg niet veranderd, ik hoop dat de verlaging in dosis me iets dichterbij de streefwaardes komen.
Wat ik (nog) niet snap is de betekenis van de PHI waarde, 0,54. Kan je me dat uitleggen?
Plaats reactie